1,8 konvertering

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

1,8 konvertering

Post by SweetMX5 »

Heisann, har planer om å sette inn en 1,8 motor i min 1,6 90 hk..

men har sttt på noen problemer:

1: kjøpt motor av oppistov, men bruker det kittet fra Flyinmiata til konverting fra 1,6 til 1,8 så det er greit, men ECU er et problem, snakket litt med baktus angående denne fordi han sa at 1,8 ecu ikke ville la meg starte bilen pga jeg hadde start sperre på min, og at jeg derfor må beholde 90 hk ecuen..

noen somhar erfaringer med dette og hvordan det vil gå? hvordan vil effekten bli i forhold til en "native" 1,8?

baktus nevnte også noe med at tomgangen kunne bli litt uggen og derfor måtte jeg gjøre noe med det, kan je gbare kutte ut tomgangen på ecu og heller bare stille den med skruen på spjeldet?

tar imot alt av tips :)
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Som eg annbefaller er å skaffe en motor komplett med alt av ecu osv, ikkje for at eg ikkje vil selge, men tror det vil vera lettere mods, denne 90hk motoren lager egentlig bare masse arbeid, tror svenske huggere operere med gode priser, som kanskje ikkje er så mye høyere enn min,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Hei

Jeg har planer om å gjøre det samme som SweetMX5. Jeg har kjøpt 1.8 på hoggeri, den har stått og venta lenge på at jeg fikk garasjeplass nok til å kunne mekke. Nå har jeg endelig fått det... La inn bestilling på konverterings adaptere hos FM i går.

Ifølge Keith Tanner hos Flying Miata er det grei skuring å bruke din 1.6L ECU. Hvis du MÅ bytte, prøv å få tak i en ECU fra en 1.8L MED startsperre, sammen med nøklene. Men vær klar over at pin-out er litt forskjellig fra modell til modell, se denne linken viewtopic.php?t=5845&postdays=0&postord ... t&start=44

Startsperre er noe dritt når det er DU som vil mekke på DIN bil, og tilsvarende bra når det er noen andre som vil tukle med bilen din. Den består av flere enheter, som alle må spille sammen. Det er noen "svarte bokser" under dashbordet, som leser koden fra chip'en som sitter inni hodet på nøkkelen, og som kommuniserer på serielinje med ECU. Hvis ECU ikke er kodet med ID-koden fra chip'en i nøklene, vil startsperra sabotere både tenning og bensintilførsel (ukjent hvordan, men det virker). Det er selvsagt ikke mulig å få noe skjema på hvordan dette er koplet (fint egentlig, for da er det ikke så lett å stjele bilene våre) og alle kablene er svarte, uten nummer eller annen ID. Jeg snakka med fyr hos Mazda-verkstedet, og han mente jeg måtte bytte nøkler og ECU samtidig. DVS: Hvis jeg skal bytte ECU, må jeg ha ID-chipene fra nøklene som følger med. Så hvis du får tak i en ECU fra en 1.8 MED startsperre - sammen med nøklene eller i det minste ID-chipene i fra nøklene som hørte til samme bilen, skulle du kunne bytte.

Dette er grunnen til at jeg skrinla mitt forsøk på å bytte ECU, og begynte å chip-programmere på min ECU.

SweetMX5: Hvis du har lyst til å prøve, kan du få være beta-tester av BaktusPower Chip (R) for 1.8 konvertering. Eller du kan vente til jeg er ferdig og se om min bil eksploderer før du tar beslutningen. Jeg kjører på modifiserte 1.8L mapper for tenning og fuel i min 1.6 nå, og har gjort det i et halvt år nå. Sprekere... :-)


Mulige tomgangsproblemer: Dette er noe jeg TROR, men ikke VET. Man flytter over spjeldhuset (Throttle Body) og de ikke er like når det gjelder tomgangskontroll. Det kommer ikke til å stoppe meg fra å bytte motor i hvert fall. Finner helt sikkert en løsning.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvis ikke så kan du jo montere Hydra eller Link da..

Så har du det klart når du setter inn overtrykk :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Vidar wrote:Hvis ikke så kan du jo montere Hydra eller Link da..

Så har du det klart når du setter inn overtrykk :)
Hvor selger de Hydra til Europa da?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Du kan godt bruke ECU'en din som den er. Dysene på 1.8L er akkurat så mye større som forskjellen mellom 1.6(205cc) og 1.8(230cc), slik at 1.8L vil få samme blandingsforhold som 1.6L har. Ingen fare for å kjøre for magert.
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

takk mye trøst og finne her :d hehehe ingen ting som stopper meg hittil, tja beta tester kan jeg alltids være vettu baktus, dersom motorn min ikke havarerer før jeg får start da :P men det gir du vel ingen garanti for? :P
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

EspenSort92 wrote:
Vidar wrote:Hvis ikke så kan du jo montere Hydra eller Link da..

Så har du det klart når du setter inn overtrykk :)
Hvor selger de Hydra til Europa da?
www.tracktive.co.uk


Megasqurit er jo også et billig alternativ.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Valgte det "enkleste" alternativet.
Kjøpte en hel komplett donor-bil, ikke tollet inn.

Flytter over ALT, for å få 1.8 til min.

Slipper da alt det dere strir med.
Blir istedet en langvarig skrujobb.

Kikket litt rundt først, tenkte "bare" på motorbytte selv også.
Får kjøpt ombyggings sett, med det du trenger fra 1.6 til 1.8, komplett sett ca 200$ + frakt.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

fikk mail fra FM nå, angående motorbyttet, og han sa je gskulle bruke 90hk ecuen, men jeg måtte bruke dysene fra 1,8 motorn, da skulle det være i boks :)
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

79porsche911 wrote:Valgte det "enkleste" alternativet.
Kjøpte en hel komplett donor-bil, ikke tollet inn.

Flytter over ALT, for å få 1.8 til min.

Slipper da alt det dere strir med.
Blir istedet en langvarig skrujobb.

anser
Ja vi har forskjellige forutsetninger - og vi velger den løsninga som ser enklest ut. Langvarig skrujobb er noe jeg er LITE god på. Elektronikk er mere min greie. Så for meg er det ikke "stri" det er det enkleste.
Skulle ønske jeg var så god til å skru som mange andre her på forumet, og ikke minst misunner jeg noen de flotte lokalene de har til rådighet!
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Men noe man bør også tenke på ved dette byttet, ved å bytte ecu osv, så er alt mer rett, pluss denne bonusen at man får vekk luftmengdemåler og får en massemåler istedet, mindre arbeid for motoren å få luft,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

StianOppistov wrote:Men noe man bør også tenke på ved dette byttet, ved å bytte ecu osv, så er alt mer rett, pluss denne bonusen at man får vekk luftmengdemåler og får en massemåler istedet, mindre arbeid for motoren å få luft,
Enig i at masse-måler er bedre enn klapp-døra til mengde-måler'n.
Jeg har tenkt å kvitte meg med begge typer måler, jeg! MAP på "stock" ECU hadde ikke vært så galt, hva? Skikkelig kort kald-luft innsug fra rett over radiatorn på høresida, via et racingfilter og rett i TB...namnam!
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

BaktusBror wrote:
StianOppistov wrote:Men noe man bør også tenke på ved dette byttet, ved å bytte ecu osv, så er alt mer rett, pluss denne bonusen at man får vekk luftmengdemåler og får en massemåler istedet, mindre arbeid for motoren å få luft,
Enig i at masse-måler er bedre enn klapp-døra til mengde-måler'n.
Jeg har tenkt å kvitte meg med begge typer måler, jeg! MAP på "stock" ECU hadde ikke vært så galt, hva? Skikkelig kort kald-luft innsug fra rett over radiatorn på høresida, via et racingfilter og rett i TB...namnam!
Klarer du å få det moddet til. så tror eg du kan tjene penger på dette, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Blåser litt liv i denne tråden:

Noen som kan fortelle meg hva som må til for å få ombygging til 1.8 godkjent i vognkortet?
Post Reply