Mx5 VS Lotus Elise

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Mx5 VS Lotus Elise

Post by Rasmus79 »

Har noen her kjørt både en Mx5 og en Lotus Elise?
Har dere isåfall noen kommentarer på forskjellen i kjøre-opplevesen av de to?

Jeg er en (tidligere) Mx5 eier, men måtte selge da jeg flyttet til utlandet. Når jeg engang kommer hjem har jeg vært 100% sikker på at jeg skal kjøpe tilbake en Mx5 (min favoritt er NBen), men min svoger har nå pushet veldig for at jeg skal ta en titt på Lotus Elise istedet.

Har søkt på reviews på google av disse bilene opp mot hverandre, men ser gjerne å få en personlig oppfatning fra noen her på forumet.

På forhånd takk.
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Jeg har kjørt en Opel Speedster. Ikke helt det samme som en Elise, men nesten...

Opel'en hadde 220HK og veide enda mindre enn MX-5'en. Også er den helt ribba. Det blir som å kjøre enda mer go-cart. Trenger ikke provosere for å spinne. Bare tråkk på gassen.

MX-5'en kan du bruke som en "vanlig" bil, men det kan jeg ikke se at Opel'en er mulig på bruke som. Til det er den altfor ribbet og bråkete.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Rasmus79 »

Hmmm... ja det var det jeg fikk inntrykket av både fra tekst og bilder av anmeldelser av bilen.
Alt fra bagasje-rom til setene (og lyden forsogvidt også) - ikke laget med tanke på comfort
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

*MX-5 fan modus av*
Elise'en er nok en morsommere bil å kjøre
*MX-5 fan modus på*
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Har ogå kun kjørt "kusina" til Elise, Opel Speedster, og det er en mer hardcore bil enn MX-5. Direkte styring, gode tilbakemeldinger til sjåføren gjennom ratt og understell. En bil jeg helt klart ville vurdert hvis jeg hadde vært 10-15cm kortere og brukte et par skostørrelser mindre enn fiskekasser :)
Jeg ser heller ikke for meg at selv jeg ville brukt en Elise som helårsbil.
Mazda`n er mer allround og passer mitt behov perfekt.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

[quote="indahla"]
Opel'en hadde 220HK og veide enda mindre enn MX-5'en. Også er den helt ribba. Det blir som å kjøre enda mer go-cart. Trenger ikke provosere for å spinne. Bare tråkk på gassen.
quote]

Husk at dette er 2.0T, og den er det ytterst få av på markedet. De få som ruller rundt har jo 2.2 147hk-Omegamotor.
Kunne tenkt meg en Speedster, men tror ikke den duger helt som hverdagsbil. Hørt at det er ville delepriser på den og...
Synd det er Rover-motor i Elisen...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Noe OT, og egentlig ikke så voldsomt relatert til Elise:

Har vel nevnt noe ala dette før, men jeg vurderte Speedster før jeg havna på MX-5 (heldigvis). Dette var på vinteren så jeg fikk aldri prøvekjørt den - bare fyra opp og rygga litt frem og tilbake i en butikk. :P Men jeg brukte sikkert 40 årsverk på å lese meg opp på den.

Det er en engelsk bil, på godt og vondt, og det blir sagt at det er en 95% fullført bil mtp. kvalitet. Masse merkelige skavanker. F.eks kan ei pissed-off humle/veps forville seg inn fra luftinntaket foran og inn gjennom dysene i kupeen. Kan bli hektisk i fint driv på motorveien. Fixen på dette er nettingstrømper fra Hennes & Mauritz. Kompetansen på Opel-verksteder er omtrent fraværende. Den har kun fire jekkepunkter på alu-ramma. Hvis man benytter noe annet kan ramma bli skjev. Etc etc. Og den vectra-motoren er for lat/lite hissig til å sitte i en slik bil. Det går fort nok, men det er ingen turtallsmaskin. Men bilen er hardcore - ingen tvil om det. Undersiden av bilen er heldekket av plater - ikke en komponent av understellet stikker "ut", og eksosen går rett ut bak fra motoren og kommer ikke i veien.

Tommy Rustad/Autofil testa jo den og ga den gode skussmål. Mye Ooomph for pengene. 147-hkern har vel 0-100 på 5,9? Prater vi 2.0 turbo så er vi i Ferrari-killer-territorium. Den er på sub-5 sek.

75% av karosseri-skadene på Speedster i England er i ræva. Antar det er kombinasjonen "nok effekt", RWD og motoren bak som gjør det.

Det jeg kommer på i farta...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

Kjakan wrote:Synd det er Rover-motor i Elisen...
finnes det ikke Honda og Toyota motorer i dissa og?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

DrHolm wrote:
Kjakan wrote:Synd det er Rover-motor i Elisen...
finnes det ikke Honda og Toyota motorer i dissa og?
Jo, de siste åra har de brukt Toyota. Elisen fikk den ~190 (?) hk 1,8 litern. (Er det kanskje en tvangsmata versjon også?) Rover var jo en blindvei av mange årsaker - kanskje mest pga. (kommende?) avgasskrav som den ikke klarte.

Lotus Europa har også Toyotamotor. 3-komma-something liters V6 på 250 hk. Like greit å outsourche slikt til andre, og fokusere på det man er god til. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

DrHolm wrote: finnes det ikke Honda og Toyota motorer i dissa og?
De nyere Elisene har Toyotas 1.8vvti på 192hk, men de i min prisgruppe bruker Rover-motor. Er litt av samme dilemmaet som hos Speedster 2.2 - begge bilene har en familiemotor. Burde hatt noe turtallsvillig og morsomt nedi, noe som tok noen år. Britene er relativt økonomiske da, eldre Caterham har Sierra-motor :)

Speedster er visstnok et mareritt å krasje, da opprettingsjobben koster. Fort gjort å kondemnere bilen...Blir vel noe ala Audi A8, der de måtte sende bilene til Tyskland.
Selv er jeg skeptisk til biler med motor bak pga vektfordeling og kjøling...
Vanskeligere å skru på også.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
I-J-b
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 340
Joined: 05 Feb 2006, 01:00
Location: en holme ut om ålesund
Status: Offline

Re: Mx5 VS Lotus Elise

Post by I-J-b »

Rasmus79 wrote:Har noen her kjørt både en Mx5 og en Lotus Elise?
Har dere isåfall noen kommentarer på forskjellen i kjøre-opplevesen av de to?

Jeg er en (tidligere) Mx5 eier, men måtte selge da jeg flyttet til utlandet. Når jeg engang kommer hjem har jeg vært 100% sikker på at jeg skal kjøpe tilbake en Mx5 (min favoritt er NBen), men min svoger har nå pushet veldig for at jeg skal ta en titt på Lotus Elise istedet.

Har søkt på reviews på google av disse bilene opp mot hverandre, men ser gjerne å få en personlig oppfatning fra noen her på forumet.

På forhånd takk.
eg har hatt 1 stk elise og 10 stk mx5,de sier vel litt om hva eg synest er best :wink:
skal bilen brukes til dageleg er mx5 bilen og kjøpe, er de et rent leketøy/banebil du er ute etter ,ha eg valgt elisen.

du kan jo kjøpe nb min :wink:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Jeg hadde full runde mentalt ifjor da ville bytte ut NA'en; via Elise, Speedster, Z3 2.8, S2000, gammel 911, Boxter (felles: kvikk 2 seter med bakhjulstrekk). Endte med Mazdaspeed Mx-5 p.g.a. allround egenskapene (banebil/konebil), utseende og pris.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Til den første her som kræsjer en Elise slik at den blir rammeskeiv: Har en fabrikkny ramme liggende som samler støv.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

har kjørt endel elise , og mx5, i både orginale og hardt trimma versjoner av begge to.

2002 mod org elise 120hk rover motor sak.. morsom bil. litt understyrt med org dekk.. ikke verdens beste motor.. litt kjappere styring enn mxen osv. går helt ok.. som en NA mx med et middels turbokit(feks greddy og litt justert trykk, ic osv)

samme bilen med hysterisk trimma rover motor 202 sugehester på hjula. öhlins understell osv.. helt klart en mer vrien bil å kjøre på grensa enn en mx5 i tilsvarende trimmingsgrad(ca 300hk mx5turbo)

mx er nok den snilleste bruksbilen av de to.. potensialet i elisen som ren baneleke er nok litt større enn i mxen.. men er ikke så mye forskjell som man skulle tro.. kjørt fra mye eliser i mx5 :)
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

Steinar wrote:Til den første her som kræsjer en Elise slik at den blir rammeskeiv: Har en fabrikkny ramme liggende som samler støv.

Steinar
synd dette kom nå, hadde det vært for et halvt år siden hadde ramma di vært solgt tvert... ei her oppe som kvesta elisen stygt på acr ifor.. men nå er den så god som ny, henta ny donorbil fra england.. :)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Post Reply