Banekjøring med NSK 20.06.2008

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Banekjøring med NSK 20.06.2008

Post by arildh »

Jeg skal dit.
Yr.no melder bra vær. TV2 gjør ikke det...
Håper på tørt føre denne gangen da jeg hittil i år kun har kjørt på regn.

Flere som tar turen ?
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

verkstedkveld isteden tror jeg, får gjort mer fornuftig da :)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Da var en fin solfylt kveld på Rudskogen overstått. Det var få biler der så de første timene var det ingen kø og masse kjøring. Ble litt fler biler utover kvelden.

Ting startet dårlig for min del. Etter 3 runder hørte jeg et smell fra understellet og svingte inn.
Tok en titt rundt om men fant ikke noe spes. Hadde med passasjer første gang så jeg dro utpå igjen med litt mer aggressiv kjøring. Det var fortsatt litt smelling og ulyder i høyre etter strekka og bilen satt aldeles ikke slik en MX-5 med $2000 understell bør gjøre.

Dro av venstre forhjul og hjulet har igjen prøvd å spise seg igjennom innerskjermen.
Tok så å hevet bilen i front enda mer samt strammet både rebound og compression på demperne 3 klikk i forhold til FM sine anbefalinger.
På dette tidspunktet var jeg ikke spes imponert over AFCO. KYB og FM fjærer var faktisk mye bedre på alle måter.

Kjørte så ut igjen og var kvitt problemet med rubbing og bilen satt en del bedre men med mye overstyring. Beste tid ble 1,09.6 som kun er 3 tiendeler bedre enn med org understell. Skikkelig skuffet.
I tillegg ble bremsepedalen myk og krevde skikkelig trykk for å få ønsket effekt.

Siste heatet kjørte jeg ut igjen med andre settings på bakdemperne.
Klarte denne gangen 1,08.8 som for så vidt er et skritt i riktig retning. Skulle gjerne hatt en tur til denne kvelden med enda stivere oppsett for å se om det kunne merkes på tiden.

Er fortsatt ikke fornøyd over at det kun er 1 sek å hente på dette understellet i forhold til org MSM. Jeg håper det er en kombinasjon av at MSM understellet er meget bra og at FM sine anbefalte grunninnstillinger er alt for mykt.
Hadde håpet å se 1.07 og tror fortsatt det er mulig om ting blir satt opp riktig.

Er også overrasket over at bremsene fadet. Er 98% sikker på at det er bremseveska så den blir luftet til neste gang.

Ellers var det som sagt en bra kveld.
Mye raske biler fra BMW og Porscheklubben som kan å kjøre bil.
Satt på en tur med en kollega sin Porsche 911 996.
Første turen hans men han tok sporet raskt. Jeg misunner bremsene disse bilene kommer med. Der jeg pusher abs og balansekunnskaper max kan man her bare bremse udramatisk ned uten drama på samme bremsepunkt.
Om denne bremsefadingen vedvarer og annen bremsevæske ikke hjelper må del vel gjøres noe med bremsene også...

Nye hjulvinkler virket veldig bra. Dekkslitasjen var jevn på alle dekkene. Mulig litt mye på midten på venstre front men det kan skylles for mye lufttrykk.
En mulig negativ virkning kan være at jeg synes ABS slår inn alt for lett. Det kan være verdt å prøve uten ABS aktivert for å kjenne om det er forskjeller.

Jaja. Håper å rekke Autoslalom på søndag. Håper at erfaringene og det nye oppsettet på dermperne kan spise noen tideler her også.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

arildh wrote:Nye hjulvinkler virket veldig bra.
Åssen verdier på spissing, camber og caster endte du opp med?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Front: -2 camber, 0 toe, 4 grader caster
Bak: -2 camber, 1/18 " total toe in
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

arildh wrote:Front: -2 camber, 0 toe, 4 grader caster
Bak: -2 camber, 1/18 " total toe in
Notert. Takker! :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply