Skifte toppakning

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Skifte toppakning

Post by Rudolf »

Ser ut til at toppakningen på Rudolf har takket for seg.
Likte tydeligvis ikke noenhundre og fjørti varmegrader.

Bilen har blitt tørst og bruker mere vann en meg i varmen.
Ingen spor av vann i eksos eller olje, men borte blir det.
Så da er det bare å krype til korset.
Ny toppakning :?

Noen tips om mekanisk bistand i Oslo-området.
Hele jobben eller assistanse og verkstedplass.

Jeg betaler greit, men ikke (for) mye :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Kan jo anbefale Auto 85 på Torshov til deg og da. De er i Mekonomen kjeden og begynner å få god peil på MX-5.

De holder til i Rosenlundgata 9 og det er jo en fordel.
De er vel ikke spesielt billige, men de ordentlige og veldige hyggelige.

Det er voksne karer så de kan nok juge litt og.... :D

(Jeg burde jo faktisk høre med dem om vi kan få noe klubbrabatt eller no'. Hmm....)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Det skal jeg gjøre uggla (det med juging er klart en fordel ...) :)
Da skal jeg for morro skyld ramse opp de tilbud jeg får her:

Ullern Bil : Kr. 7500,- (arbeid 7000,- deler 500,-)
Auto 85 :

Jeg fyller på lista her etter hvert.
Jeg tenker IKKE å gjøre noe annet enn å skifte toppakning evt slipe toppen.
Registerreim og vannpumpe ble skiftet for 15000km siden.
Bilen går som ei klokke og kompressor har jeg :?

Erik
Last edited by Rudolf on 29 Jul 2008, 01:09, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Rudolf wrote:Det skal jeg gjøre Ugla (det med juging er klart en fordel ...) :)
Da skal jeg for morro skyld ramse opp de tilbud jeg får her:

Ullern Bil : Kr. 7500,- (arbeid 7000,- deler 500,-)
Auto 85 :

Jeg fyller på lista her etter hvert.
Jeg tenker IKKE å gjøre noe annet enn å skifte toppakning evt slipe toppen.
Registerreim og vannpumpe ble skiftet for 15000km siden.
Bilen går som ei klokke og kompressor har jeg :?

Erik

Jøss, det var rimelig spør du meg.

500 i deler var lite. Om du tar med olje, frostvæske og slipesett.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mrinzane wrote: Jøss, det var rimelig spør du meg.

500 i deler var lite. Om du tar med olje, frostvæske og slipesett.
Prisen var med forbehold.
Tror nok de glemte det flytende ja :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

og om du først har av toppen er det veldig domt å ikke slipe ventiler og bytte ventiltetninger også da. og seff oringer på cammer
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

glaibilenmin wrote:og om du først har av toppen er det veldig domt å ikke slipe ventiler og bytte ventiltetninger også da. og seff oringer på cammer
Jo sikkert vil noen si, men ......

Siden det er en shortnose, så burde man vel .....
Og hva med clutchen .....

Plutselig så koster det 12000,- istedenfor 7000,-
Motoren går kjempefint og bruker NULL olje.
Så hva får jeg igjen for de ekstra tusen ?

Men skjønner alikevel hva du sier ...... :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

er forferdelig trist vist du piller av toppen skifter toppakning setter isammenigjen og betaler 7000. så går det ett år så ryker ei ventiltetning eller 3 så må du ut med 7000 igjen isteden for å legge ett par tusen ekstra i jobben no.
Shortnose har ej ingenting i mot. :lol: kjørte dette selv lenge og den motoren døde av andre grunner enn veiva for å sei det sann
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

glaibilenmin wrote:er forferdelig trist vist du piller av toppen skifter toppakning setter isammenigjen og betaler 7000. så går det ett år så ryker ei ventiltetning eller 3 så må du ut med 7000 igjen isteden for å legge ett par tusen ekstra i jobben no.
Shortnose har ej ingenting i mot. :lol: kjørte dette selv lenge og den motoren døde av andre grunner enn veiva for å sei det sann
Ja, man må rett og slett veie sannsynlighet opp mot kostnader.
(Jeg aner ikke hvor sannsynlig det er med ventiltetningshavari i forhold til andre hendelser (og kostnader))
Det eneste jeg vet er at motorene får mye skryt for driftsikkerhet.
Det finnes sikkert noen kryssningspunkter her, men de kjenner jeg ikke.
Minner om at snurra har gått 125000km. Hadde den gått 250000km, så hadde det vært noe annet.
:roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

er jo med ventiltetninger som med andre tetninger/oringer. blir sliten med årene dei og.
Så vil eg og varmt anbefale å slipe ventilseta og rense opp innider da.
For nesten uansett korsen bilen kjøres så vil det sote litt da, men er jo nokke som du rett å slett bør vurdere selv da.
Fra en ting til noe annet. Om du har grunnleggende kunnskap om biler så er det en ganske simpel sak å ta av toppen selv for så å levere denne til ett motorverksted for kontrollmåling+eventuel planing bytting av tettinger osv.
Bruker ikke mange timene på den jobben.
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Dette er i grunn en jobb så er rimelig lett å utføre. mazda har det med å vera som duplo, alltid noen i området ditt så kan hjelpe vil eg tro, alle liker jo lego og duplo, og noen nye utfordringer, 7000 i arbeid er galskap i mine ører, men er vel slik med verksteder, de skal ha betalt for alle kaffi pauser, om du har en slik god bok, så står alt der, skru av eksosmanifoil og toppdeksler og napp ut toppen, få den målt om den er skakk/skjev, og skru på etter den er målt rett. En god ettermiddag må man regne med om man er nybegynner, eller en liten om man har gjort det noen ganger, ventiltetningene er en klar fordel å bytte på disse, men er en dritt jobb, man må ha thailanske fingrer og ikke slike pølser som eg har,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Da skal jeg for morro skyld ramse opp tilbudene jeg får her:

Ullern Bil : Kr. 7500,- (arbeid 7000,- deler 500,-)
Auto 85 : Sommerferie
Mekonomen Etterstad : Kr 16.000,- (Inkl deler, sliping av ventiler og trykktesting)
Motor Teknikk Økern (ikke demont./mont.): Sliping og trykktesting : 1750,- Ventiler 3200,-

Jeg fyller på lista her etter hvert.
Både MX-parts og I.L.Motorsport er tom for toppakninger :shock:

Flere jeg har snakket med mener det er unødvendig å ta ventilene på en motor som har gått 125000 og som ikke bruker olje.
Sparer noen tusen der.

Erik
Last edited by Rudolf on 29 Jul 2008, 20:23, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote:Dette er i grunn en jobb så er rimelig lett å utføre. mazda har det med å vera som duplo, alltid noen i området ditt så kan hjelpe vil eg tro, alle liker jo lego og duplo, og noen nye utfordringer, 7000 i arbeid er galskap i mine ører, men er vel slik med verksteder, de skal ha betalt for alle kaffi pauser, om du har en slik god bok, så står alt der, skru av eksosmanifoil og toppdeksler og napp ut toppen, få den målt om den er skakk/skjev, og skru på etter den er målt rett. En god ettermiddag må man regne med om man er nybegynner, eller en liten om man har gjort det noen ganger, ventiltetningene er en klar fordel å bytte på disse, men er en dritt jobb, man må ha thailanske fingrer og ikke slike pølser som eg har,, :lol:
Hvordan du klarer å demontere toppen, frakte den til verksted for sliping, trykkteste, frakte tilbake og montere alt sammen på en LITEN ettermiddag er en GÅTE for meg. Uansett om du "napper", "hiver" og "slenger" ting sammen .....
(Men da har du kanskje slipt 16 ventiler og skiftet 16 ventilforinger i samme "slengen" ?)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Rudolf wrote:
StianOppistov wrote:Dette er i grunn en jobb så er rimelig lett å utføre. mazda har det med å vera som duplo, alltid noen i området ditt så kan hjelpe vil eg tro, alle liker jo lego og duplo, og noen nye utfordringer, 7000 i arbeid er galskap i mine ører, men er vel slik med verksteder, de skal ha betalt for alle kaffi pauser, om du har en slik god bok, så står alt der, skru av eksosmanifoil og toppdeksler og napp ut toppen, få den målt om den er skakk/skjev, og skru på etter den er målt rett. En god ettermiddag må man regne med om man er nybegynner, eller en liten om man har gjort det noen ganger, ventiltetningene er en klar fordel å bytte på disse, men er en dritt jobb, man må ha thailanske fingrer og ikke slike pølser som eg har,, :lol:
Hvordan du klarer å demontere toppen, frakte den til verksted for sliping, trykkteste, frakte tilbake og montere alt sammen på en LITEN ettermiddag er en GÅTE for meg. Uansett om du "napper", "hiver" og "slenger" ting sammen .....
(Men da har du kanskje slipt 16 ventiler og skiftet 16 ventilforinger i samme "slengen" ?)

Erik
Eg bruker ca en time å skru av toppen, rengjøre den tar ca 15 min, og ca 1,5time å bytte tetninger og rengjøre ventiler for slagg, mer gidder eg ikke, om den ikke er skakk eller har hatt dårlig komprisjon, har en rett holdt liggende for å måle topper, aldri hatt behov for å slipe en mx eller 323 ventiler..bruker også ca en halvtime på å rengjøre løfterne noe mangen dropper,men så er meget viktig på mazda. Og ca en time med å montere denne igjen,, Dette er vel en liten ettermiddag, eller formiddagsjobb for de så vil stå opp tidligt, Men som du skrev så ville ikke du bytte tetninger, altså bare skru den av og rengjøre og måle, det ville tatt meg ca 2.5 time,, en meget kort ettermiddag,, ikke mer enn ett verktsted ville brukt i kaffipause det,

Og skulle den vera skakk så ville en kompis slipt denne på timen,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jøje meg .... :shock:

Rart at ikke du har 15 motorer stående fiks ferdige på rekke og rad, Stian :?
(Det ville du jo ha fiksa på en liten uke)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply