Temp på diff og gir olje ved banekjøring.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

arildh
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Temp på diff og gir olje ved banekjøring.

Post by arildh »

I vinter installerte jeg temperatursensorer i diff og gir oljetappepluggene og logget temp under banekjøring på våler i dag.

Jeg ble litt sjokkert.

Verdiene målt etter 10-15 runder med HARD kjøring, 250ish hester med MSM torsen diff, 6-trinns kasse:

Utetemp: ca. 15 C
girolje temp: 120 C
Diff temp: 130 C

På veien har jeg ikke sett mer enn 70 C

130 grader er mye!. Tviler på at den oljen jeg bruker kan garantere at den holder seg innenfor spec særlig lenge med slike temperaturer.

Inntil videre gjør jeg ikke noe annet enn å skifte olje på diff og gir hyppigere.

Tviler på at dette er et issue på Autoslaom og vei. Kun for banekjøring evt drifting og burning.
Vil også tro at temperaturen avhenger av effekten.
Men om noen er like nerd som meg og har målt temp så post data her.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 560

Post by Steinar »

Bare for å pirke litt i et gammelt tema:
MSM har ikke torsendiff.
(Diffbrems: Ja, men ingen torsendiff.)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569

Post by Hauk »

Hardcoregutta bruker vel den Omega-something-olja som gjør underverker for også temperaturen. Denne olja ble pushet av en selger på treffet på Centralgaragen. TurboHansen (som jobber der, og finnes på mogn-forumet) skaffer også denne.

2.500,- for 5 liter. (I hvert fall for motorolja de førte - sikkert samme leie for gir- og diffolje.)

Sitat: "En diff med Omegaolje kan du ta på i etterkant - det kan du ikke med vanlig olje." [insert en klype salt]
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

130grader er i meste laget, en regel eg har hørt er at man bør ikke over 120grader med noe så har rulle og kulelagret opplagring,, iallefall meget krise på jobb når lagret nærmer seg 120grader,, vil tro at det er samme på noe slikt, noe med at legeringen blir myket opp,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Steinar wrote:Bare for å pirke litt i et gammelt tema:
MSM har ikke torsendiff.

Steinar
Kilder? Boschene er ifølge ekspertene torsen 2 type og de var i nyere NB i USA frem til Tochigi Fujien kom i 03, og MSMen beholdt Boschen som standard.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM

Post by TurboLag »

biXen wrote:
Steinar wrote:Bare for å pirke litt i et gammelt tema:
MSM har ikke torsendiff.

Steinar
Kilder? Boschene er ifølge ekspertene torsen 2 type og de var i nyere NB i USA frem til Tochigi Fujien kom i 03, og MSMen beholdt Boschen som standard.
MSM har torsen, men et konsept som innebærer fjærbelasta lameller, ikke larvegir sånn som "normalt".
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Steinar
7200 RPM
7200 RPM

Post by Steinar »

Her er det mye uvitenhet ute å går.
Det er det nettopp dette såkalte "larvegiret" som kjennertegner en Torsendiff. (Ligner litt på et snekkedrev.) En Torsendiff har ikke lameller.
En diffbrems med en eller form for lameller (dvs. friksjonsplater) er ikke en Torsendiff.
Hvordan disse friksjonsplatene blir bremset (Med forspente fjærer eller silikonolje mellom platene) spiller ingen rolle, det er og blir en diffbrems.
Ingen MX5/Miata produsert etter ca. 2003 har Torsendiff.
MX5/Miata som ble levert med diffbrems etter dette har en diffbrems lik MSM.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
biXen
7200 RPM
7200 RPM

Post by biXen »

Det er ikke det som er poenget mitt. Dere blander korta.

Min bil, RX-8, og vanlige MX-5er med LSD produsert etter 2003 har dette dere snakker om, som er Tochigi-Fuji og er en mer "vennlig" LSD, men spec sidene til Mazdaspeed og diff eksperten på miata.net som har montert og demontert flere av disse diffene sier MSM har Boschen som er en Torsen 2 type. MSMen var ikke avhengig av hva Mazda valgte på alt annet heller, som motoren, som har noe gammelt og noe nytt.

Derfor spør jeg om kilder, hvis du vet mer enn han som har kikka i mer differ enn vi har spist middager.

Webdesign blog
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Typisk at Mr. Steinar kommer med påstander tatt fra intet når ordet "diff" blir nevnt her på forumet.
MSM har TorSen diff.
Når det ene hjulet er i lufta spinner det helt fritt. Det skjer innimellom når jeg kjører på grus. Spes hvis jeg skal ut på en asfaltert vei fra en bratt grusvei da krengestaget og fjærer forran er så stive at det løfter ene bakhjulet.
Om jeg legger ut ræva i en sving slipper begge hjula og jeg kan legge doble lakris spor.
Det er ingen lameller eller viskose veske som lager forspenn/friksjon i diffen.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Steinar, les denne:

http://www.modified.com/roadtests/0406s ... index.html

MSM har Torsen diff.
De gikk tilbake til den på MSM.
99-2003 el.no har Torsen.
2003-> (eksklusiv MSM) har den andre versjonen, ikke Torsen.

Forøvrig er visstnok også 6-trinns kassa i MSM noe sterkere en de andre 6-trinns kassene også.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM

Post by mrinzane »

Hentet dette :

Toyoda Machine Works Ltd., in 2003, purchased the worldwide Torsen division from Robert Bosch / Zexel Corporation. Zexel Torsen, Inc. was then renamed Toyoda-Koki Automotive Torsen North America Inc. to reflect this change. The company name change became effective September 1, 2003.

Fra denne siden: http://www.torsen.com/

Bare slik folk skjønner litt rundt navnene gitt på diverse differ i mx-5`n.

Det faktum at enkelte sider skriver at mazdaspeed miata har Bosch torque sensing diff betyr ikke at de IKKE har torsen.

Det er TORSEN i msm, "bosch TORque SENsing ".

Toyoda Koki kjøpte opp Zexel Torsen Inc. i 2003.

Hadde jeg hatt en msm skulle jeg tatt ned diffen min å delt den i 2 for å få en slutt på dette gnålet.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
biXen
7200 RPM
7200 RPM

Post by biXen »

nope-mx5 wrote:Steinar, les denne:

http://www.modified.com/roadtests/0406s ... index.html

MSM har Torsen diff.
De gikk tilbake til den på MSM.
99-2003 el.no har Torsen.
2003-> (eksklusiv MSM) har den andre versjonen, ikke Torsen.

Forøvrig er visstnok også 6-trinns kassa i MSM noe sterkere en de andre 6-trinns kassene også.

-n
Dette er korrekt. Bare pga. noen har sagt 2003-> har Tochigi-Fuji så har dette blitt blanda i sammen i evigheter samme hva man sier tydeligvis. Lance Schall som har det meste av bra info på miata.net har sagt Boschen i MSM er en Torsen type 2, jeg velger å stole på det + offisielle spec siden til Mazdaspeed hvor det står at det er Bosch.

Jeg er også ganske sikker på at Arildh merker forskjell da han har kjørt mye MX-5er inspirert. Tochigi-Fujien krever mindre vedlikehold, er billigere, mindre og er nok mer tilgivende på vått føre, som sikkert er grunnen til at de skiftet, men beholdt Boschen på MSMen da den var kun for performance og solskinn ;)

Webdesign blog
Steinar
7200 RPM
7200 RPM

Post by Steinar »

OK. Mr. Steinar kan godt krype til korset og innrømme at han har tatt feil av diffen på Mazdaspeed, men han baserte sine uttalelser på en test i Car&Driver hvor det sto at Mazdaspeed'en hadde den nye diffen som kom i 2003. (Har bladet liggende hjemme.)
Nå har det seg slik at Mr. Steinar er utdannet maskiningeniør, og jobber som forsker. Er vant med å ta en del uttalelser fra div. eksperter med en klype salt. Skal sjekke dette nærmere.
(Har jeg tatt feil, så har jeg tatt feil.)
Desverre sitter jeg nå på hytta med en "rimelig" treg internettforbindelse som egner seg lite til hurtig søk på nettet.
Lover å komme tilbake til saken.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

arildh wrote:Typisk at Mr. Steinar kommer med påstander tatt fra intet når ordet "diff" blir nevnt her på forumet.
MSM har TorSen diff.
Når det ene hjulet er i lufta spinner det helt fritt. Det skjer innimellom når jeg kjører på grus. Spes hvis jeg skal ut på en asfaltert vei fra en bratt grusvei da krengestaget og fjærer forran er så stive at det løfter ene bakhjulet.
Om jeg legger ut ræva i en sving slipper begge hjula og jeg kan legge doble lakris spor.
Lurer mer og mer på om eg har torsen på min na eg, kjøpte jo en billig diff pakke i sverige så skulle vera åpen, men i det siste med litt aktiv kjøring så er den som du beskriver her, drifter lett rundt i både første og andre gir, legger lett piruetter, men min andre na skal ha lsd sperre så sperrer den ikke i det hele tatt, klarer ikke engang å sladde i rundkjøring den,, vinterføre var også en drøm enda eg hadde sladdet endel med de bakdekka,, er det noen måte å sjekke utseendet om man har torsen, eller må man skru den i filler,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

StianOppistov wrote:
arildh wrote:Typisk at Mr. Steinar kommer med påstander tatt fra intet når ordet "diff" blir nevnt her på forumet.
MSM har TorSen diff.
Lurer mer og mer på om eg har torsen på min na eg, kjøpte jo en billig diff pakke i sverige så skulle vera åpen, men i det siste med litt aktiv kjøring så er den som du beskriver her, drifter lett rundt i både første og andre gir, legger lett piruetter, men min andre na skal ha lsd sperre så sperrer den ikke i det hele tatt, klarer ikke engang å sladde i rundkjøring den,, vinterføre var også en drøm enda eg hadde sladdet endel med de bakdekka,, er det noen måte å sjekke utseendet om man har torsen, eller må man skru den i filler,,

Mener man kan se det rimelig greit, om man tar ut stikkakslingene og titter gjennom diffen.
Husker ikke om man skal kunne se tvers igjennom eller ikke, men det var iallefall en måte man kunne se det på.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply