Har nettopp kommet hjem etter en tur opp til Jotunheimen. På hjemveien oppdaget vi en merkelig ulyd fra bakhjulene. Mener det er høyre bakhjul. Det er en slags "summing", "hvining",...litt sånn lyd som man legger merke til når man går fra piggfri vinterdekk, til sommerdekk. Litt mer lyd fra dekkene rett og slett.
Men denne lyden har ikke vært der tidligere. dekktrykk er i orden. Kan det være hjullageret som så smått begynner å bli slitent?
merkelig lyd fra bakhjulet
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
- Status: Offline
merkelig lyd fra bakhjulet
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
ja det kan det. Løft opp å sjekk om du har noe slakke i det, snurr på det om du hører det romler. Enkleste er ofte å vente til lyden blir litt tydligere.
Lenge siden du har skiftet diff olje?
Lenge siden du har skiftet diff olje?
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
hm.....det er ikke "romling", denne lyden. Jeg har hatt slitt hjullager på tidligere biler, og dette har fremstått som "romling"
Lyden jeg nå har er mer som "summing" Kan best forklares som lyden som kommer av veldig harde dekk, kontra myke dekk (som ikke gir fra seg så mye lyd)
Men, for all del, det kan jo være "summingen" utvikler seg til "romling" etter hvert, og det er hjullageret som tar kvelden
Lyden jeg nå har er mer som "summing" Kan best forklares som lyden som kommer av veldig harde dekk, kontra myke dekk (som ikke gir fra seg så mye lyd)
Men, for all del, det kan jo være "summingen" utvikler seg til "romling" etter hvert, og det er hjullageret som tar kvelden

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
Hadde en slags hvinelyd fra venstre bakhjul på min i Pinsa.
Det var slitasjevarselen på bremseklossa som kom bort i skiva.
(Slitasjevarselen er en bøyd blekkbit festet til en av de bakre bremseklossene og som kommer bort i skiva når det er ca. 3 mm bremsebelegg igjen.)
Steinar
Det var slitasjevarselen på bremseklossa som kom bort i skiva.
(Slitasjevarselen er en bøyd blekkbit festet til en av de bakre bremseklossene og som kommer bort i skiva når det er ca. 3 mm bremsebelegg igjen.)
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8