HK avgift, toll, bøter
Moderator: Styremedlemmer
HK avgift, toll, bøter
Noen som har faste fakta på hvordan systemet funker? Ha skjer om man blir tatt med trim? Forskjell på om bilen har vert registrert i norge i 10 år eller ikke osv.
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
X- MX-6
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Er vel vanskelig å ha full oversikt, men kalkulatoren for bilavgifter finner du jo på toll.no så det er bare til å regne. Er oppgraderingen ulovlig som den vil være på en MX-5 så må du jo betale avgift + straffeavgift + vise bilen på ny uten dette vil jeg anta. Er ihvertfall det som virka som greia i Trondheim i de sakene som fikk dekning.
Kalkulator: statusendring av kjøretøy
Endring fra 90 hk til ca 140 hk.
Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 35 040,00
Avgift for motoreffekt: 8 814,60
Avgift for slagvolum: 30 584,00
Engangsavgift: 74 438,60
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 75 739,00
--------------------------------------------------------------------------------
Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 35 040,00
Avgift for motoreffekt: 40 674,45
Avgift for slagvolum: 30 584,00
Engangsavgift: 106 298,45
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 107 598,00
--------------------------------------------------------------------------------
Differanse: 31 859,00
Bruksfradrag (100%) 31 859,85
Tilleggsavgift ved statusendring: 0,00
Så etter 10 år i norge, får bilen 100% bruksfradrag. Altså det koster ikke krona å godkjenne nye hester, men uansett vil jeg vel miste skilta ettersom jeg ikke har registrert økningen i vognkort.
Er vel tvilsomt at man får godkjent turbo i dette landet..
Endring fra 90 hk til ca 140 hk.
Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 35 040,00
Avgift for motoreffekt: 8 814,60
Avgift for slagvolum: 30 584,00
Engangsavgift: 74 438,60
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 75 739,00
--------------------------------------------------------------------------------
Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 35 040,00
Avgift for motoreffekt: 40 674,45
Avgift for slagvolum: 30 584,00
Engangsavgift: 106 298,45
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 107 598,00
--------------------------------------------------------------------------------
Differanse: 31 859,00
Bruksfradrag (100%) 31 859,85
Tilleggsavgift ved statusendring: 0,00
Så etter 10 år i norge, får bilen 100% bruksfradrag. Altså det koster ikke krona å godkjenne nye hester, men uansett vil jeg vel miste skilta ettersom jeg ikke har registrert økningen i vognkort.
Er vel tvilsomt at man får godkjent turbo i dette landet..

- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
X- MX-6
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Hvis endringen ikke er lovlig så har det jo ingenting å bety uansett for du får nok av andre avgifterstilimx5 wrote:Ja, men der er det noe med at hvis bilen har vert registrert i norge lengre enn 10 år, så slipper man en avgift. Er tydelighvis ingen som vet hvilken avgift dette er

Men det er bruksfradraget det er snakk om ja, og det gjelder på hele engangsavgiften. Gjelder fra dato bilen er importert hvis den er det.
-
- 4200 RPM
- Posts: 470
- Joined: 22 May 2008, 22:30
- Medlemsnummer: 718
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
Har ikke MSM turbo? Og chassi på MSM, NB og NA omtrent likt?
Skulle vel da gå å få en NA (med nødvendige oppgraderinger av bremser, oppheng og drivverk) godkjent med turbo?
Skulle vel da gå å få en NA (med nødvendige oppgraderinger av bremser, oppheng og drivverk) godkjent med turbo?
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Jepp har sett mazdaspeed godkjent som 1,8, vitsen med mazdaspeed er da lite,, like ulovlig som annen bil så er trimmet,, eneste fordelen er at man kanskje kan klare å få det omgjort,, nei hadde eg fått godkjent mazdaspeed motor, så hadde eg kjøpt en allerede i morgen, men siden man ikke har papirer på dette avgass, så går ikke det heller,, alt passer jo i en na uten problem, og bruker man motorstyring og cat og alt det andre så følger med, så er dem jo like, eneste er jo at chassiet er mye avstivet på mazdaspeed, disse avstivningene tror eg ikke passer over,,biXen wrote:Ja, MSM er ikke typegodkjent i Europa ihvertfall. De blir enten tatt inn på paragrafen for USA biler eller regga som en 1.8.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Det har vi vel diskutert tidligere og ble enig om at staten tok penga våre uansett...?Vidar wrote:Sto noe i en artikkel om at hvis ikke bilen kunne godkjennes, så kunne du ikke betale avgiften for effektøkningen heller..

indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Man får en straffeavgift ja, å tro noe annet ville vært passe naivtindahla wrote:Det har vi vel diskutert tidligere og ble enig om at staten tok penga våre uansett...?Vidar wrote:Sto noe i en artikkel om at hvis ikke bilen kunne godkjennes, så kunne du ikke betale avgiften for effektøkningen heller..
