Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg bestillte pakningsett til bensindysene mine for noen uker siden. Hadde hørt det var billig og tenkte det var like greit å bestille de hos Mazda, som fra mx5parts. Det ble dyrt!
Opplevde samme episoden her i dag.
Så på ebay etter slike hyller under cd spilleren, og der lå de på 120.-
Ringte mazda forhandleren og hørte om de hadde inne, slik at jeg kunne få den litt fortere, og han sa at jeg bare måtte komme innom, og kjøpe en hos de. Da jeg kom, hadde han den ikke inn, men han hadde selvf bestilt en, og hentet den i dag, til en pris på 429.-
SYKT....
Predator wrote:Opplevde samme episoden her i dag.
Så på ebay etter slike hyller under cd spilleren, og der lå de på 120.-
Ringte mazda forhandleren og hørte om de hadde inne, slik at jeg kunne få den litt fortere, og han sa at jeg bare måtte komme innom, og kjøpe en hos de. Da jeg kom, hadde han den ikke inn, men han hadde selvf bestilt en, og hentet den i dag, til en pris på 429.-
SYKT....
Det er det som så pent heter "avanse".
Drev et enkeltmannsforetak i 8 år, før jeg begynte hos Ford Norge i 1999.
Fikk da et bra innblikk i hva de forskjellige firmaer har av rabattavtaler og påslag på deler ol.
Ble sjokkert noen ganger av hva enkelte firma har av påslag ja.
Men det er også store utgifter med lokaler,utstyr osv.
Greit nok med utgifter på lokaler osv., men når prisen i Norge ligger 300% over priser fra utlandet er det noe galt. (De har vel forresten utgifter på lokaler osv. i utlandet også)
Har funnet ut at deler som er like på MX5 og andre Mazda modeller har OK pris i Norge (Feks. oljefilter), mens MX5 spesifikke deler er dyre.
I tillegg fins deler til MX5 sjelden på lager i Norge. Delene må bestilles fra hovedlageret i Belgia, noe som tar en 3-4 dager.
Da bestiller jeg heller fra ILmotorsport eller MX5parts med omtrent samme leveringstid og til ca. 1/3 av prisen medregnet frakt og toll.
Ser at enkelte har klaget på leveringstid fra MX5parts. Har bestilt fra MX5parts 3 ganger. Lengste leveringstid har vært 8 dager, men da bestilte jeg delene i mellomjula.
Det er ikke så mange MX'er i Norge at de enkelte forhandlerene i Norge kan sitte på modellspesifikke enkeltdeler.
Skulle liksom f.eks Mazda i Notodden (om de finnes...) sitte på komplette pakningsett til en 18 år gammel bil? De hadde vel støvet ned og blitt morkne for lenge siden.
Nei, vi må nok bare innse at Norge er en høykost-land.
Lønningene er jo skyhøye i dette landet.
Det som derimot hadde vært interessant hadde vært å sammenlignet hvor lenge en gjennomsnitts-amerikaner måtte jobbe for å få råd til f.eks en original eksos kontra en nordmann? ...
Nuvel. Inntil videre kan vi vel bare nyte en hyggelig valutakurs og store kjøpekraft å handle fra nettet slik Steinar anbefaler.
Jeg har stikk motsatt erfaring på slitedeler hos Mazda.
Oljefilter med kobberdings: 62,-
Viftereim: 100,-
Servoreim: 106,-
Plugger: 37,- (el.no rundt der).
Bilxtra, samme reimer, 226,- pr.stk.
Oljefilter: ca. 80,-
Plugger: 60,-
etc etc.
Klart, er vel sikkert ikke store volumet på de pakningene du kjøpte.
Og man sjekker jo alltid pris før man ber Mazda (eller noen original forhandler), om å bestille deler....
Det var det jeg mente: Slitedeler til MX5 som er felles med andre Mazda: Like billig i Norge som nettbutikker. Forresten så kosta oljefilteret med den kobberdingsten (Tetning til bunnpluggen) kr 55,- her i Trondheim når jeg kjøpte i vår. Luftfilter var det heller ikke noen ublu pris for, de hadde det til og med på lager.
Jeg har forøvrig et eksempel på grisedyrt hos Mazda også.
Eller, 2, nei 3, faktisk
1. ledningsstump til varmetråder på hardtop: ca. 1900,-
2. Original lykt til Mx-3, H4 lykt, ikke noe spesielt: 6300,-
3. Original katalysator Mx-3: ca. 9000,-
Så helt klart ikke alt som lønner seg nei
(ledningsstumpen koster 1/3 i England).
Enda et eksempel:
Coilen tok kvelden for 3 år siden.
Pris fra Okkenhaug i Trondheim: Over kr 6000,- takk.
Pris fra IL motorsport inkl frakt, toll og norsk mva: ca. 2000,-
Steinar wrote:Enda et eksempel:
Coilen tok kvelden for 3 år siden.
Pris fra Okkenhaug i Trondheim: Over kr 6000,- takk.
Pris fra IL motorsport inkl frakt, toll og norsk mva: ca. 2000,-
Steinar
Men er ikke bare mazda i norge så er dyre, dansken så hugger biler også,, 2 kjappe eksempler,,
nr 1 airbag sensor til 96 modell, 5000,. danske kroner pluss avg
nr 2 dashbord til nb, 5000,. danske pluss avg
nr 1 selgest også av il motor, 2000kr
nr 2 selgest av fm 1500kr