Avgasskontroll, katalysator

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Avgasskontroll, katalysator

Post by LoKi »

Som kjent er innmaten på katalysatoren min gåen.
Om ting går som planlagt, vil jeg kjøpe nytt eksosanlegg i dag (jeg klarer ikke vente lengre, det kribler i magen) og det blir da Simons sitt 2.5".

Men når jeg først er under bilen, så tenkte jeg at jeg skulle borre ut innmaten på kat'en samtidig.

Problemet med dette er at jeg har EU-kontroll på mandag, og da begynner jeg å bli nervøs for avgasskontrollen.
Tester dem avgassen opp mot et tillatt nivå, eller opp mot normalverdiene for bilen som testes?
Og kan jeg gjøre noe for å få ned avgassene? (Fikk tips om 5 liter E-85 på full bensintank, jeg fyller 95 i utgangspunktet)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Vent til mandagen du, så får du den godkjent med catta så er, er du foresten sikker på det er catta så skrangler, på mine så har eg alltid måtte røske av noen stupide varmedeksel på eksosen,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Jeg var under bilen da jeg så på den før jeg kjøpte den, og lyden kommer definitivt fra katalysator-området.
Jeg tok ta en skiftnøkkel og trykka inn alt av deksler og plater for å kjenne om de var løse, men alle satt fast og lyden forandret seg ikke i det hele tatt.

Tenker jeg lar kat'en være når jeg monterer eksosen, og så får jeg bare hoppe under den igjen senere.

Jeg vet ikke hvor nazi de er på løs innmat i kat?
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Kremgutt wrote:Jeg var under bilen da jeg så på den før jeg kjøpte den, og lyden kommer definitivt fra katalysator-området.
Jeg tok ta en skiftnøkkel og trykka inn alt av deksler og plater for å kjenne om de var løse, men alle satt fast og lyden forandret seg ikke i det hele tatt.

Tenker jeg lar kat'en være når jeg monterer eksosen, og så får jeg bare hoppe under den igjen senere.

Jeg vet ikke hvor nazi de er på løs innmat i kat?
Kan dem si noe om avgassen er bra da, de kan vel tipse om å bytte den da,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Ja, hovedproblemet er vel at eksosen går rundt kat'en, slik at den ikke blir renset, og får dertil avgassnivå.
Min største bekymring er uansett effekt-tap med å gå inn uten katalysator og med 2.5" effektanlegg.
Vil jeg kompensere noe for dette med å få bedre innsug? (Bytting av luftfilter til et med bedre kjøling og luftstrøm)
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Post Reply