Flere "hyrkart"-baner ble avfeid som jalla, før vi tok turen til Gotland Ring (ca 3,5 km lang bane):
( http://www.gotlandring.com/ )
Der var det mye snacks å se på/gjøre. Man kunne f.eks sitte på med en slik KTM:
Men vi var der for disse:
SuperVKart.
1500 spenn for 10 min teori og 20 min kjøring tilsa at dette var ikke helt standard-greier.
Specs:
600 cc flymotor m/ variatordrift.
70 hk.
Ca 170 kg.
0-100 : 2,6 sek.
160-0 : 2 sek (!!)
Toppfart 220 km/t.
Først to runder med instruktør i egen kart foran, for å vise spor etc. Deretter la han seg bak oss for å passe på at vi rett og slett ikke drap oss selv. (Kosta 2500 spenn hvis man kjørte av banen - et ganske så bra virkemiddel for å holde kjøringa pyntelig). Deretter, når man var "godkjent", så forsvant han inn i piten.
Dette er det sykeste jeg har kjørt. Aksen er nå én ting, men de bremsene... av en eller annen grunn så overlever man faktisk det. Men jeg hadde tendenser til å være fysisk uvel idet jeg steg ut av karten i etterkant.
Han anslo at vi hadde 180 km/t i det vi passerte målstreken på slutten av strekka. Jeg gjorde jo den tabben med å slippe rattet med venstrehånden og gi en thumbs-up når jeg fikk checker-flag og skulle da kjøre siste runden. Holdt på å rive av meg armen - og bære på skauen.
Details:
Man kunne også kjøre turistklasse og sitte på i en forlenget to-seter:
Banen er forholdsvis kupert, og det var noe skummelt når man sitter så lavt i en gokart. Flere av svingene ble "blinde" siden man ikke så over toppen.
Her er en Westfield Megabusa på samme bane. Kjører rundetider på 1:30-1:40-ish.
Disse kartene klarer nedi 1:20.
Trivia: Det aller første bildet viser dagens bane samt den planlagte forlengelsen. Når de blir ferdige så blir Gotland Ring verdens lengste bane på ca 7,5 km. (Nurnburgring teller faktisk ikke - siden den er kategorisert som en vei.)
Jaja, da har man prøvd det også. Pokker at jeg ikke dro med meg 4Kam-setupen.