Sentreringsringer til felg (BBS) evt bruk av felg uten ring

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282
Status: Offline

Sentreringsringer til felg (BBS) evt bruk av felg uten ring

Post by AJF »

Har fått muligheten til å arve et sett med BBS felger i 7 X 15, ET 20 med nesten nye dekk som jeg tenkte jeg skulle teste på bilen, er jo greit å ha andre dekk enn gateslicks (feks når slicksa er utslitt :D ).

Image

Felgene jeg kan få er forborret for VAG, dvs 57,1mm, mens Mazda har 54,1mm. En liten runde til de som selger slikt i Norge i dag har vist seg at ingen har sentreringsringer som passer med dette. Noen som vet hvor jeg evt kan få tak i dette??

Ene stedet jeg snakket med sa at det ikke var så farlig med sentreringsringer på Mazda pga den har muttere og ikke hjulbolter, stemmer dette??? (er kankje bare å prøve og se om jeg får noen unormale viberajoner i bilen eller ei???)
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

De jeg kjenner til som har kjørt uten ring, klager over vibrasjoner i bilen tilsvarende ubalanse i dekkene.

Det er vel ikke noe problem å kjøre med i den forstand, men jeg ville ikke anbefalt det om du får vibrasjoner. Slikt spiser fort opp hele understellet ditt.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Er da ikke så dyrt å få dreid ut et par slike ringer.
Evt. lage selv av 2 ringer el.no.

Sett folk gjøre det før.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 554

Post by DrHolm »

fant ikke no ring i systemet som du trenger.
det går evt. ann å høre med Bilprodukter eller Felgimport, som har det meste av ringer?

den han mener (tror jeg) er at mutterne sentrerer seg på navboltene, men da ville jeg ikke satt ned bilen helt før du evt. drar til med det momentet du skal. før bilen settes helt ned. 150Nm er forresten et safe moment..

dette er ikke den beste løsninga, men går ann å prøve.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 554

Post by DrHolm »

har til tider ikke giddi å ta på med balanserings jobber når kunder ikke har ringer på spes. uorginale felger.
da er det lite vits å balansere i det hele tatt..
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

På mazda så er det faste bolter og løse mutrer, går som oftest fint å skru dem fast uten vibrasjoner da, mens på passaten med løse bolter, så må man ha ringer uansett,, kan få det bra i en dag eller 2 uten, men en hump så slår man det fort ut av sentreringen,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
AJF
6500 RPM
6500 RPM

Post by AJF »

Takker for mange svar sålangt, skal forsøke å ringe de to firmaene du nevner i morge DrHolm.

Hvis ikke så er det jo som nenvt her kanskje en mulighet og prøve og få dreid av noen større ringer (har et sett med Momo senteringsringer i alu, som kanskje kan være et bra emne for slikt?), Noen som vet om noe mekanisk verksted i Oslo området som evt tar en slik jobb?

Kommer vel uansett til å prøvemontere uten sentreringsringer.. så får vi se..
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

AJF wrote:Takker for mange svar sålangt, skal forsøke å ringe de to firmaene du nevner i morge DrHolm.

Hvis ikke så er det jo som nenvt her kanskje en mulighet og prøve og få dreid av noen større ringer (har et sett med Momo senteringsringer i alu, som kanskje kan være et bra emne for slikt?), Noen som vet om noe mekanisk verksted i Oslo området som evt tar en slik jobb?

Kan jo søke på dimensjonen på ebay også da.. finner mye rart der, ellers så snakker du med en yrkeskole eller noe, fort for dem å dreie noen slike i nylon plast,..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

StianOppistov wrote:
AJF wrote:Takker for mange svar sålangt, skal forsøke å ringe de to firmaene du nevner i morge DrHolm.

Kan jo søke på dimensjonen på ebay også da.. finner mye rart der, ellers så snakker du med en yrkeskole eller noe, fort for dem å dreie noen slike i nylon plast,..
Var det jeg også tenkte på å nevne. Når jeg gikk elektromek, så bruke maskinmek-gutta å dreie mye ræl til folk. Husker dem mekka alu-spikes til høyttalerene mine i stua :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
AJF
6500 RPM
6500 RPM

Post by AJF »

Takker for tips, yrkeskole ja... er jo ikke lenge til skoleåret begynner igjen :D
Post Reply