Ulyd/rumling
Moderator: Styremedlemmer
- Techtor
- 2000 RPM
- Status: Offline
Ulyd/rumling
Jeg tror jeg blir forfulgt av ulyder i bilen min..
Denne gang er det en "rumling" og kan forklares som når man kjører over side/midt markeringene i veien som skal varsle at man kommer over i annet kjørfelt....
Det kom umiddelbart etter at jeg skiftet til nye hjul som er bredere og har muligens mer rullemotstand.
Liknende lyd har kommet periodevis med de andre hjula mine også, men da kun når jeg har svingt høyre. Men nå er det konstant, og spesielt merkbart rundt 60km/t.
Ser at hjullager har vært den store syndebukken tidligere men jeg har sjekket og finner ikke noe slakk. Merker heller ingenting med kjøregenskapene.
Så spørsmålet mitt er: Kan det være noe annet enn hjullageret? Greit å kunne sjekke før jeg bestiller.
Denne gang er det en "rumling" og kan forklares som når man kjører over side/midt markeringene i veien som skal varsle at man kommer over i annet kjørfelt....
Det kom umiddelbart etter at jeg skiftet til nye hjul som er bredere og har muligens mer rullemotstand.
Liknende lyd har kommet periodevis med de andre hjula mine også, men da kun når jeg har svingt høyre. Men nå er det konstant, og spesielt merkbart rundt 60km/t.
Ser at hjullager har vært den store syndebukken tidligere men jeg har sjekket og finner ikke noe slakk. Merker heller ingenting med kjøregenskapene.
Så spørsmålet mitt er: Kan det være noe annet enn hjullageret? Greit å kunne sjekke før jeg bestiller.
Medlemnr. 619Â Â Â Â Â Â
`93 Sort MiataÂ
`93 Sort MiataÂ
Kan godt være hjullager uten at du kjenner slakke i hjulet.
Jeg tror dette er hjullager.
Det som ofte er enkleste er å vente til du hører tydlig\eller får slakke så du finner ut hvilket lager det er da lydene planter seg i hele bilen å du fort kan høre feil.
Men det er jo ikke noe å fare på langtur med da...
Jeg tror dette er hjullager.
Det som ofte er enkleste er å vente til du hører tydlig\eller får slakke så du finner ut hvilket lager det er da lydene planter seg i hele bilen å du fort kan høre feil.
Men det er jo ikke noe å fare på langtur med da...
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- mussa
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 642
Det er noe mer dekkstøy med den gummien, men ikke så ille og jeg synes de bråket mest rundt 30-50, spesiellt hørbart i 323`n.. Har du prøvd forskjellige asfaltflekker? Nylagt asfalt f.eks er mye roligere enn grov..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2006 Suzuki XL7
- Techtor
- 2000 RPM
Jeg har en mistanke at det ligger i høyre foran men kan ikke være helt sikker.
Hadde tenkte meg en tur til rudskogen i morgen, men etter dette så ble jeg usikker om jeg kan kjøre med dette så langt.
Skal innom et verksted på mandag for å få en takst på en skade, kan høre om de kan gjøre opp en mening på hva det kan være.
Hadde tenkte meg en tur til rudskogen i morgen, men etter dette så ble jeg usikker om jeg kan kjøre med dette så langt.
Skal innom et verksted på mandag for å få en takst på en skade, kan høre om de kan gjøre opp en mening på hva det kan være.
Medlemnr. 619Â Â Â Â Â Â
`93 Sort MiataÂ
`93 Sort MiataÂ
- Techtor
- 2000 RPM
Prøvd på på grov og fin asfalt men lyden forandrer seg ikke, høres heller ikke ut som dekkstøy. Tror kanskje hjullageret fikk større belastning med de hjula. Synes også det kommer først etter noen hundre meter hvis bilen har stått litt.mussa wrote:Det er noe mer dekkstøy med den gummien, men ikke så ille og jeg synes de bråket mest rundt 30-50, spesiellt hørbart i 323`n.. Har du prøvd forskjellige asfaltflekker? Nylagt asfalt f.eks er mye roligere enn grov..
Men bilen ble tøff med de hjula synes jeg

Medlemnr. 619Â Â Â Â Â Â
`93 Sort MiataÂ
`93 Sort MiataÂ
- mussa
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 642
Okei, men da setter jeg en tommeltott på hjullager.. Det kan holde i mangfoldige mil til ja, men på en bil jeg hadde så gikk det fra å være "slitt" til å si "bang" relativt plutselig, når jeg kjørte i sving da så så jeg toppen av dekket komme 4-5 cm. ut av hjulbuen på toppen.. DA ble det verkstedtur..
Du må poste et bilde! 

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2006 Suzuki XL7
- Techtor
- 2000 RPM
Hehe...det skjedde med når vi skulle på festival i danmark også. Heldigvis skjedde det så tidlig som i sarpsborg. En liten tur innom NAF så ordnet de den biffen. Helt til forgasseren slo seg vrang og bilen daua hver gang turtellernåla havnet under 800rpm. Vi kom oss til og fra danmark likevel...moro med gammal Golfmussa wrote:Okei, men da setter jeg en tommeltott på hjullager.. Det kan holde i mangfoldige mil til ja, men på en bil jeg hadde så gikk det fra å være "slitt" til å si "bang" relativt plutselig, når jeg kjørte i sving da så så jeg toppen av dekket komme 4-5 cm. ut av hjulbuen på toppen.. DA ble det verkstedtur..Du må poste et bilde!
Bilde ja...her er et dårlig mobil-bilde hvertfall.
Medlemnr. 619Â Â Â Â Â Â
`93 Sort MiataÂ
`93 Sort MiataÂ
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
ganske sikker på at dette er slitt hjullager, ja. Hvis lyden blir forsterket ved høyre sving, så tipper jeg det er *venstre* hjullager (foran eller bak, må du høre etter) som lager trøbbel for deg. (blir mer trykk på venstre lager, ved høyre sving
)

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35