Fikk du rett sensor,,, er jo 2 så er helt like, en så måler temp, og en så starter vifta,, eg har montert disse om hverandre før,..Predator wrote:¤¤%%&%## Ser ut som den nye sensoren på thermostaten også er gåen.
Kjørte varm motoren, og målte med ohm-meter på kontakten og til jord, men ingen utslag. Det skulle det jo ha blitt hvis den har funka...![]()
Pussig det også, den er jo helt ny...
Begynner og bli lei vifta nå...![]()
Sendt mail til mx-5parts for og "klage" litt...
Kjøre uten termostat
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Hæ? Skifta den på toppen på thermostathuset. Er det ikke bare en der da?StianOppistov wrote:Fikk du rett sensor,,, er jo 2 så er helt like, en så måler temp, og en så starter vifta,, eg har montert disse om hverandre før,..Predator wrote:¤¤%%&%## Ser ut som den nye sensoren på thermostaten også er gåen.
Kjørte varm motoren, og målte med ohm-meter på kontakten og til jord, men ingen utslag. Det skulle det jo ha blitt hvis den har funka...![]()
Pussig det også, den er jo helt ny...
Begynner og bli lei vifta nå...![]()
Sendt mail til mx-5parts for og "klage" litt...
1 x SI337 SENSOR, WATER TEMP, 1.6 FRONT OF ENGINE
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
ÅHH. FETTA... Ser nå at jeg har bestilt vanntempmåler?Predator wrote:Hæ? Skifta den på toppen på thermostathuset. Er det ikke bare en der da?StianOppistov wrote:Fikk du rett sensor,,, er jo 2 så er helt like, en så måler temp, og en så starter vifta,, eg har montert disse om hverandre før,..Predator wrote:¤¤%%&%## Ser ut som den nye sensoren på thermostaten også er gåen.
Kjørte varm motoren, og målte med ohm-meter på kontakten og til jord, men ingen utslag. Det skulle det jo ha blitt hvis den har funka...![]()
Pussig det også, den er jo helt ny...
Begynner og bli lei vifta nå...![]()
Sendt mail til mx-5parts for og "klage" litt...
1 x SI337 SENSOR, WATER TEMP, 1.6 FRONT OF ENGINE




96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/706
er denne karen jeg kjøpte..
er denne karen jeg kjøpte..
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det er riktig sensor ja !Predator wrote:http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/706
er denne karen jeg kjøpte..
Den styrer vifta.
Er egentlig en termo-BRYTER (av/på).
Hvis du derimot hadde kjøpt denne:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/862
Så hadde det blitt feil.
Denne sender temp-signal til ECU-en og er en temperatur-MÅLER.
Termo-bryteren skal slutte kontakten på 97grader.
Lett å teste ved å legge den i gryta og koke opp vannet.
Da skal det være kontakt til jord (chassis).
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Oki, har ikke sånn termometer jeg, men det er vel bare og legge den nedi en kasserolle med vann, og vente til vannet koker, for så og sjekke motstanden?Rudolf wrote:Det er riktig sensor ja !Predator wrote:http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/706
er denne karen jeg kjøpte..
Den styrer vifta.
Er egentlig en termo-BRYTER (av/på).
Hvis du derimot hadde kjøpt denne:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/862
Så hadde det blitt feil.
Denne sender temp-signal til ECU-en og er en temperatur-MÅLER.
Termo-bryteren skal slutte kontakten på 97grader.
Lett å teste ved å legge den i gryta og koke opp vannet.
Da skal det være kontakt til jord (chassis).
Erik
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Nemmen. Ka farsken... Kokte opp vann i kasserollen, og holdte sensoren over, og etter 10-15 sek, så slo den better d inn
Men når jeg starter bilen, så går den jo til rødt, og da har den ikke starta enda. Har vært av med nålene, da jeg skifta innstrumentskiver. Kan det ha noe med det og gjøre tro? Hvordan kontrollerer jeg at tempnålen står riktig da? 


96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Det store vifteproblemet viste seg at det ikke var noe vifteproblem i det store og hele.
Da jeg monterte hvite innstrumentskiver , satt jeg tempnålen på null da jeg monterte den igjen. Noe som viste seg at jeg ikke skulle. Det ble fort litt feilvisning, så tempen viste mye mere enn den egentlig var.
Etter jeg sjekka sensoren i går, så kunne det jo ikke være noe mere som kunna være gale..
For den funka jo fint...
Starta opp tidligere i dag, og tenkte at no lar jeg kveinna gå til enten det koker, eller vifta starter, og jaggu starta den gitt.

Da jeg monterte hvite innstrumentskiver , satt jeg tempnålen på null da jeg monterte den igjen. Noe som viste seg at jeg ikke skulle. Det ble fort litt feilvisning, så tempen viste mye mere enn den egentlig var.
Etter jeg sjekka sensoren i går, så kunne det jo ikke være noe mere som kunna være gale..

Starta opp tidligere i dag, og tenkte at no lar jeg kveinna gå til enten det koker, eller vifta starter, og jaggu starta den gitt.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Tips til justering av temperaturmåler (viserinstrumentet).
Kjør motoren til vifta starter, (da er kjølevannet 97 grader).
Sett viseren i en posisjon som er like før "klokka tolv" (rett opp).
Da blir det lettere å se at motoren har riktig driftstemperatur (og ikke for mye).
Viseren vil da være "to minutter på tolv" ved rett driftstemperatur.
Erik
Kjør motoren til vifta starter, (da er kjølevannet 97 grader).
Sett viseren i en posisjon som er like før "klokka tolv" (rett opp).
Da blir det lettere å se at motoren har riktig driftstemperatur (og ikke for mye).
Viseren vil da være "to minutter på tolv" ved rett driftstemperatur.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Her er det viktig at du har justert klokka på sommertidRudolf wrote:Tips til justering av temperaturmåler (viserinstrumentet).
Kjør motoren til vifta starter, (da er kjølevannet 97 grader).
Sett viseren i en posisjon som er like før "klokka tolv" (rett opp).
Da blir det lettere å se at motoren har riktig driftstemperatur (og ikke for mye).
Viseren vil da være "to minutter på tolv" ved rett driftstemperatur.
Erik


Beklager, klarte bare ikke å dy meg.........

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.