Kjøre uten termostat

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Predator wrote:¤¤%%&%## Ser ut som den nye sensoren på thermostaten også er gåen.
Kjørte varm motoren, og målte med ohm-meter på kontakten og til jord, men ingen utslag. Det skulle det jo ha blitt hvis den har funka... :roll:
Pussig det også, den er jo helt ny...
Begynner og bli lei vifta nå... :lol:
Sendt mail til mx-5parts for og "klage" litt... :x
Fikk du rett sensor,,, er jo 2 så er helt like, en så måler temp, og en så starter vifta,, eg har montert disse om hverandre før,..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

StianOppistov wrote:
Predator wrote:¤¤%%&%## Ser ut som den nye sensoren på thermostaten også er gåen.
Kjørte varm motoren, og målte med ohm-meter på kontakten og til jord, men ingen utslag. Det skulle det jo ha blitt hvis den har funka... :roll:
Pussig det også, den er jo helt ny...
Begynner og bli lei vifta nå... :lol:
Sendt mail til mx-5parts for og "klage" litt... :x
Fikk du rett sensor,,, er jo 2 så er helt like, en så måler temp, og en så starter vifta,, eg har montert disse om hverandre før,..
Hæ? Skifta den på toppen på thermostathuset. Er det ikke bare en der da?
1 x SI337 SENSOR, WATER TEMP, 1.6 FRONT OF ENGINE
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Predator wrote:
StianOppistov wrote:
Predator wrote:¤¤%%&%## Ser ut som den nye sensoren på thermostaten også er gåen.
Kjørte varm motoren, og målte med ohm-meter på kontakten og til jord, men ingen utslag. Det skulle det jo ha blitt hvis den har funka... :roll:
Pussig det også, den er jo helt ny...
Begynner og bli lei vifta nå... :lol:
Sendt mail til mx-5parts for og "klage" litt... :x
Fikk du rett sensor,,, er jo 2 så er helt like, en så måler temp, og en så starter vifta,, eg har montert disse om hverandre før,..
Hæ? Skifta den på toppen på thermostathuset. Er det ikke bare en der da?
1 x SI337 SENSOR, WATER TEMP, 1.6 FRONT OF ENGINE
ÅHH. FETTA... Ser nå at jeg har bestilt vanntempmåler? :lol: :lol: :lol: :oops:
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Predator wrote:http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/706
er denne karen jeg kjøpte..
Det er riktig sensor ja !
Den styrer vifta.
Er egentlig en termo-BRYTER (av/på).

Hvis du derimot hadde kjøpt denne:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/862
Så hadde det blitt feil.
Denne sender temp-signal til ECU-en og er en temperatur-MÅLER.

Termo-bryteren skal slutte kontakten på 97grader.
Lett å teste ved å legge den i gryta og koke opp vannet.
Da skal det være kontakt til jord (chassis).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Rudolf wrote:
Predator wrote:http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/706
er denne karen jeg kjøpte..
Det er riktig sensor ja !
Den styrer vifta.
Er egentlig en termo-BRYTER (av/på).

Hvis du derimot hadde kjøpt denne:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/862
Så hadde det blitt feil.
Denne sender temp-signal til ECU-en og er en temperatur-MÅLER.

Termo-bryteren skal slutte kontakten på 97grader.
Lett å teste ved å legge den i gryta og koke opp vannet.
Da skal det være kontakt til jord (chassis).

Erik
Oki, har ikke sånn termometer jeg, men det er vel bare og legge den nedi en kasserolle med vann, og vente til vannet koker, for så og sjekke motstanden?
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Nemmen. Ka farsken... Kokte opp vann i kasserollen, og holdte sensoren over, og etter 10-15 sek, så slo den better d inn :D Men når jeg starter bilen, så går den jo til rødt, og da har den ikke starta enda. Har vært av med nålene, da jeg skifta innstrumentskiver. Kan det ha noe med det og gjøre tro? Hvordan kontrollerer jeg at tempnålen står riktig da? :lol:
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Det store vifteproblemet viste seg at det ikke var noe vifteproblem i det store og hele. :lol:
Da jeg monterte hvite innstrumentskiver , satt jeg tempnålen på null da jeg monterte den igjen. Noe som viste seg at jeg ikke skulle. Det ble fort litt feilvisning, så tempen viste mye mere enn den egentlig var.
Etter jeg sjekka sensoren i går, så kunne det jo ikke være noe mere som kunna være gale.. :lol: For den funka jo fint...
Starta opp tidligere i dag, og tenkte at no lar jeg kveinna gå til enten det koker, eller vifta starter, og jaggu starta den gitt.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Tips til justering av temperaturmåler (viserinstrumentet).
Kjør motoren til vifta starter, (da er kjølevannet 97 grader).
Sett viseren i en posisjon som er like før "klokka tolv" (rett opp).

Da blir det lettere å se at motoren har riktig driftstemperatur (og ikke for mye).
Viseren vil da være "to minutter på tolv" ved rett driftstemperatur.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Rudolf wrote:Tips til justering av temperaturmåler (viserinstrumentet).
Kjør motoren til vifta starter, (da er kjølevannet 97 grader).
Sett viseren i en posisjon som er like før "klokka tolv" (rett opp).

Da blir det lettere å se at motoren har riktig driftstemperatur (og ikke for mye).
Viseren vil da være "to minutter på tolv" ved rett driftstemperatur.

Erik
Her er det viktig at du har justert klokka på sommertid :lol: :lol: hardiharhar.

Beklager, klarte bare ikke å dy meg......... :oops:

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Post Reply