Instalere nytt stereo-anlegg

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Coolbreeze
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Instalere nytt stereo-anlegg

Post by Coolbreeze »

Hey! jeg får min Mx5 på 18 års dagen min. bilen er cirka 7 år gammel men er i topp stand.
Jeg har lyst på nytt annlegg. det som er viktig for meg er god bass, bra lyd og AUX inngang for mp3 spiller.
lurer på hvor mye dette ville kostet og hvor jeg ville skaffet dette. kan jeg gjøre det selv (lite erfaring innen bil mekking) eller må jeg gå på verksted elr no?:P
Takk på forhånd for svar!
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Nå kjenner jeg ikke så mye til interiøret i NB, men jeg vil tro det ikke skiller seg så mye ut fra en NA med tanke på stereo.

Alle setene har innebygget hull til 2 høyttalere i nakkestøtta. Der sitter det sannsynligvis høyttalere orginalt.
Batteriet er plassert i bagasjerommet, så å koble til forsterker er enkelt. Samtidig er det også kanaler for ledninger frem til kupèen, så legging av dette er gjort på et blink.

Det er høyttalere i dørene som enkelt kan byttes.

Inni dashbordet kjenner jeg ikke til så mye, men jeg vet at jeg kommer til å legge min styringsenhet for iPod i hanskerommet.
Du kan også sette inn en modul for å få "dobbel" spiller i høyden, slik at du kan installere DVD-spiller med fast skjerm i stedet for en som folder seg ut.

Subkasse har jeg sett mange versjoner av, noen i hanskerommet, noen med kombinert subkasse/vindskjerm og noen i bagasjen. Generelt bør du støpe en glassfiberkasse selv, så du slipper at sub'en tar HELE bagasjen om du skal sette den der.
Selv har jeg valgt å gå for løsningen med vindskjerm/sub, og vil bygge denne etter hvert. Det er en av prosjekttrådene her inne som inneholder en bil med denne løsningen, og mange som har støpt både bagasjerom- og hanskeromskasse.
Generelt finner du det meste av tips og vink gjennom prosjekttrådene, så ta deg en titt. Det er utrolig mye interessant og kult som er gjort med bilene til medlemmene.

Anbefaler generelt å bestille alt du trenger fra utlandet, da det er sykt mye billigere enn i Norge.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Coolbreeze
0 RPM
0 RPM

Post by Coolbreeze »

Okej, takk! men er ikke noen høytalere originalt i nakkestøtte og tror ikke det er noe støtte for det?

Noen sider du kan anbefale med deler som passer til MX5?
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Joda, er en glidelås på nakkestøtta som du åpner. Eller kanskje dette forsvant på NB..? Sjekk i hvert fall etter glidelåsen, da åpner du nakkestøtta og finner dem.

mx5parts.co.uk har mye deler spesielt til bilen, og ebay er din venn. Det er dog dyrere å sende fra USA enn fra England.
mx5p sender til meg på ca en uke, og det koster 50 spenn i porto for små pakker. (Det er med andre ord billigere enn å sende i Norge)

Image
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 558

Post by inglar »

I NB er det ikke høyttalere i setene. Det er også plass til 8" i dørene, men da det ikke er all verden å velge mellom der er det mer vanlig å gå for et 6,5" sett og heller sage ut en ring av ett eller annet passelig treslag. Kjørte med to 10" i baggasjen i gamlebilen og det gir greit med bass ja. Men baggasjelokket vibrerte ganske bra. Nye og større gummiklosser(stoppere) vil kanskje hjelpe en del. Samt legge inn noen dempeplater under lokket. IKKE bruk vanlig Biltema asfaltplater. Limet løsner og platene mister funksjonen. www.installbay.no har noe som er mye bedre. Den gangen hadde jeg en kasse som tok hele baggasjerommet så det beste er å støpe en ny kasse i glassfiber for å kunne utnytte plassen bedre. Har i år støpt en liten kasse til en 11" subber baki, men ble ikke helt fornøyd med hvor mye bass som egentlig slapp gjennom til kupéen. Kommer til å teste ut to rene 8" subber i dørene eller å lage en kasse som ligger på gulvet foran setene. Bburde gå bra hvis de skrår nok til at de ikke vil bli liggende i veien for bena. Skal jeg ha 8" i dørene må jeg modde en del så dette blir et prosjekt i vinter mens bilen står til lagring. Kan sikkert legge ut noen erfaringer om dette når det er på plass.

Hadde uansett startet med en god spiller for så å bygge på med gode komponenter etterhvert som pengene kommer inn.
AOB
6500 RPM
6500 RPM

Post by AOB »

NB har ikke slike seter er jeg redd...

Finnes masse løsninger på anlegg i mx5. ulempen for en med lite erfaring er at det er masse custom....

Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg. Bruk tid og penger for å finne riktig gode elementer du kan bytte med originale.Få deg en sub baki som ikke tar for stor plass. Skaff delefilter som deler dette riktig!

Og bruk litt tid på å stille dette inn slik at lyden blir bra!

Det finnes utrolig mange dyre anlegg der ute som koster shorta men som låter dritt!
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Coolbreeze
0 RPM
0 RPM

Post by Coolbreeze »

takk takk! virker komplisert for meg men skal nok klare det..! finnes det noen guider eller filmer som forklarer litt dypere?? :P
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Aha, trodde de fortsatte med det. Beklager misforståelsen :)

Du får også tynne subkasser som du kan ha bak eller under setene. Min 10" i bagasjen gjør at lokket klaprer, men bassmengden inn i kupèen er ikke så ille, så om du ikke skal ha konkurransestereo så duger det fint.
Problemet blir i lengden hvor mye plass du er villig til å ofre for å få inn stereoen, siden reservehjulet fort må ofres.

Mener jeg har et 6.5" sett i dørene, 3-veis opplegg, og det er helt greit. Men behovet for mer guffe er der, så jeg valgte å ofre reservehjulet ;)
Dette kommer selvfølgelig mye an på kvaliteten på elementene du bruker, men dørene er ikke spesielt gunstig med tanke på bassgjengivelse.
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 558

Post by inglar »

Coolbreeze wrote:takk takk! virker komplisert for meg men skal nok klare det..! finnes det noen guider eller filmer som forklarer litt dypere?? :P
På å støpe kasser tenker du på?
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

AOB wrote: Og bruk litt tid på å stille dette inn slik at lyden blir bra!

Det finnes utrolig mange dyre anlegg der ute som koster shorta men som låter dritt!
Indeed. Jeg kjøpte en aktiv rørsub fra Torshov Bilrekvisita for noen hundrelapper, og den spiller som bare juling. Blir å bruke elementet og forsterker/delefilter fra denne når jeg skal mekke meg skikkelig kasse.
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Coolbreeze
0 RPM
0 RPM

Post by Coolbreeze »

hmmm, jeg vet ikke om jeg kan gjøre noe sånt, blir vel mye tull med det for meg.. tenker vel mer på noe mer enkelt? bass under sete hørtes egentlig best ut for meg tror jeg! vil helst gjøre det så enkelt som mulig men alikevel få bra lyd.. skal ikke ha noe konkuranse eller noe sånt, bare for personlig tilfrestillelse:P
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Og viktigst av alt, dette er over alt annet ever:

IKKE klipp av ledningene til stereoen når du skal koble det opp. Passer ikke ISO-kontaktene, så får du tak i overgang slik at det er bare å plugg dem rett inn.
Jeg kan love det at du kommer til å angre så lenge du har bilen om du klipper dem av, og en eventuell neste eier kommer til å plages like mye ;)
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Coolbreeze wrote:hmmm, jeg vet ikke om jeg kan gjøre noe sånt, blir vel mye tull med det for meg.. tenker vel mer på noe mer enkelt? bass under sete hørtes egentlig best ut for meg tror jeg! vil helst gjøre det så enkelt som mulig men alikevel få bra lyd.. skal ikke ha noe konkuranse eller noe sånt, bare for personlig tilfrestillelse:P
Anbefaler Torshov Bilrekvisita da. De har subkasser som er tynne som juling. Mener den tynneste var 8 cm.
Stikk innom dem, eller sjekk ut katalogen som ligger i pdf-format på http://www.torshovbil.no/
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Mx5 er forsåvidt en utrolig lite optimal bil å bygge anlegg i :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Coolbreeze
0 RPM
0 RPM

Post by Coolbreeze »

Hehe, skjønner det, lite plass!
Men tusen takk for hjelpen!
poster sikkert når jeg har funnet ut hva jeg tror passer!
takk igjen!
Post Reply