Rep av 98 Mx5. Dyyyrt!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Rep av 98 Mx5. Dyyyrt!

Post by m1chael »

Hepp.
Tidligere i sommer skulle jeg kjøpe meg en NB Mx5 som hadde stått en stund, og til alt hell stoppet den den dagen jeg skulle prøve den. Etter mye om og men kom Strandveien Auto fram til at Coilen var gåen. Etter at den ble byttet startet den heller ikke. Det gikk 2-3 uker med feilsøking av hele bilen og ledningsnettet før Starndveien Auto kom fram til at også Styreenheten hadde tatt kvelden. Coil kostet intet mindre enn 6000,- og eb ny hjerne kostet ikke mindre enn 15.000,-. Bare i arbeid kom det seg på en liten og pen sum. 17.500,- Dagen bilen ble hentet ble vi informert at noen hadde vært og forsynt seg av mitt Luftfilter (RacingBeat) og at det var borte. Det ble satt inn i nytt filter, som tydeligvis ikke passet helt bra, for nåt vi hentet bilen, fusket den mye. Gikk fint, men startet ikke før etter ca 10 forsøk. Dagen etterpå startet den ikke i det hele tatt! Da ble det bestilt tauing fra Viking som seg hør og bør klarte å ødelegge sliltet og skrape opp MYE lakk på fangeren min (bilen er noe senket). Ny bil ble kalt inn for å få tauet bilen, og denne gangen med platt. Fangeren ble mere skrapet opp og muligens sprakk den...er ikke sikker da Mazda skulle gå over den. På mazda ble det konstatert at Luftmengdemåleren var gåen. Denne lille dingsen skulle de ha hele 10.000 for... Pluss nye penger i arbeid. Så nå står bilen igjen på mazda og venter på å bli ferdig, og jeg har kjørt bilen i 25 min siden jeg kjøpte den 12. august. Og da kommer 1000kr spm... Er det noe mere jeg kan forvente skal ryke?? for nå er bilen snart påkostet over 50.000 bare i motorelektronikk?? Bilen har stått i ro i ca 1 år før kjøp.
Regnestykket er ille nok som det er, pluss at jeg nå må lakkere fangeren min...! Må se om jeg kan be om erstatning etter at fangeren ble herpa.
Men at noen tar seg bryet med å stjele et luftfilter fra en bil...det stiller jeg meg uforstående til!
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Du kan vel forvente at svinghjulet er pungtert...

Det er ikke bra at de driver med prøv-seg-frem-metoden på din bekostning. Krev å få beholde de gammle delene, så kan du prøve de om de virker..

Hvis luftfiltret ble stjålet mens bilen var på verksted. Så er jo verkstedet som har ansvaret.. Og da bør de kjøpe ett helt nytt filter i fra RB.

Er du NAF medlem, så ville jeg tatt i bruk juridisk hjelp..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
PKD
2000 RPM
2000 RPM

Post by PKD »

Du skriver at bilen stoppet dagen før du skulle prøve den, da regner jeg med at det var før du kjøpte den.
Er det ikke naturlig at bilen blir fikset på selgers regning, eller kjøpte du den "som den står"?

Er enig med Vidar om at RB-luftfilteret bør erstattes av verkstedet.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

er ikke jeg som betaler.. Har riktig nok betalt bilen, og fått nøklene, men hr thaulow er en mann for sine ord, så han har stilt opp og ordnet med bil i mellomtiden. Og betalt det som har vært feil. er vel mange andre som hadde gjort det stikk motsatte i samme situasjonen. Syns riktignok at de Strandveien skal erstatte det RB filteret som forsvant, men jeg er ikke sikker på hvilken avtale hr.Thauloe og Strandveien har gjort det. Men jeg tror nok jeg kommer til å benytte meg av Okkenhaug neste gang noe annet dukker opp en gang i fremtiden
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Enig med flere her oppe. Det virker som verkstedet har drevet med prøv og feil metoden, og det er vel ikke bilen sin feil? :wink:

Du skal se at bilen fungerer helt fint med den gamle coilen og ECU'en "hjernen".

Disse delene er dyre hos Mazda, det er opplest og vedtatt, og selvfølgelig grunnen til at de fleste her på forumet handler sine varer i utlandet. Varer fra MX5Parts i England tar 4-5 dager hjem til deg. De få gangene jeg har bestilt noe hos Mazda, og de har måtte få delene fra Belgia har det alltid tatt mer en 1 uke. Du får m.a.o. ofte delen billigere og raskere ved å unngå å bestille de hos Mazda i Norge... 8O

En annen sak er at en kan få tak i 10 ganger bedre programmerbar ECU fra USA billigere enn de 15000 Mazda skal ha for sin originale.....
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

alle delene er hentet fra utlandet :)
Kan jo ikke la Mazda komme unna med slike priser..hehe
Nei..det er bestilt fra england og danmark.
Men dog...
Nej...bilen blir kanon den. Får den forhåpentligvis til uken nå...
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

..... en annen ting er jo også at med eksempelvis Link ECU kan du mappe bilen på en slik måte at du ikke trenger luftmengdemåleren i det hele tatt ! 8O Dette fungerer fint også på biler uten "trykkblåsere" av noe slag, og gevinsten er selvsagt at en kan klare å trylle frem noen små HK til....

Vi snakker da altså om original ECU til 15000 + luftmengdemåler til 10000 kan erstattes av en bedre programerbar ECU til rundt 10000... Høres ut som en god deal i mine ører.. 8)
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

hey hey hey... da snakker vi.
Det høres ut som en fin fin deal det. Men siden alt er på plass nå så får det bli neste gang 8)
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Post Reply