Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hvordan er det med å skifte bremsevæske uten å tømme/lufte systemet? Er det nok å tappe av endel og fylle på nytt? Eller bør man tappe alt og deretter lufte?
Ja da. bremsekraftforsterkeren er "Brake servo".
Det går en slange fra innsugningsmanifoilen til bremsekraftforsterskeren. (Stor rund metallting.) Dette er en undertrykkslange. (Det er nesten alltid undertrykk i innsugningsmanifoilen). På denne slangen sitter det også en tilbakeslagsventil, dvs at undertrykk ikke skal "gå" fra bremsekraftforsterkeren og tilbake til innsugningsmanifoilen. Dersom denne slangen er hel og fin, og at du har lav bremsepedal ville jeg sjekket bremseveske og luftet bremsene. (Gammel bremseveske vil ikke gi en lav pedal, men bremseveske tar opp fuktighet fra luft. Skift bremseveske hvert 2. år som nevnt tidligere. Vann i bremseveske senker kokepunktet på bremseveska, og vil også medføre korrisjon i bremsesystemet.)
Skal man skifte bremseveske må man til med lufting osv. Dette er ikke komplisert har man gjort dette før. Få med deg en som har peiling på dette første gangen.
Trykk inn pedalen din ett par ganger, til den blir hard, og hold den inne.
Start motor, fremdeles med bremsepedal trykt inn, nå skal du kjenne at
pedal går litt inn.
Pump opp et par ganger, og trykk pedal med ganske stor kraft rolig innover.
Da skal pedal "stoppe", hvis den fortsetter "innover" da har du sannsynligvis lekkasje i anlegget.
Kan være i hovedsylinder, bremsesylinder, slanger/rør osv.