Beltekontroll på Stovner.. lykken slår til igjen..

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Beltekontroll på Stovner.. lykken slår til igjen..

Post by LoKi »

Først vil jeg tipse om det, selv om de sikkert har dratt nå..

etter første torsdagsmøte på Fornebu kjørte jeg hjem etter det var blitt mørkt. Dette var i august, men jeg har ikke delt historien med andre enn Kolbotn, og etter dagens opplevelse klarer jeg ikke la være.

Jeg lå på RV4 nordover mot Gjelleråsen, og litt før Kalbakken ble jeg forbikjørt av en BMW M3 eller no slikt. Jeg lå i rundt 100 allerede, og den hadde god fart forbi meg.
Passe gira etter møtet legger jeg ned låvedørene og kaster meg bak han.
Vi dundrer i 130-150 bort til Grorud hvor veien deler seg, og han kjører ned mot Grorud mens jeg skal rett frem.
Plutselig ser jeg en bil helt oppe i rævva på meg.
Så ser jeg litt mer nøye, og ser armaturet på taket.

Livet gikk i revy.

Jeg var godt inne i 60-sonen, og jeg slapp bare gassen da den starta, så jeg hadde 90+ da jeg oppdaget snuten i ræva mi.
Når kollektivfeltet startet la han seg forbi meg. Så blinka han i bremselysene og kosta av gårde.
Ja Onkel, jeg skal roe meg!
Gjett om jeg er glad det finnes flere kriminelle i bydel Stovner..

Så i dag svinger jeg av Østre Aker på Stovneravkjøringen, og ser en gammel tulling stå i svingen og bare titte på biler. I det jeg ser blikket hans gå over på min bil vrengte jeg blikket til den store avkjørselen som er rett før rundtkjøringa, og joda.. Der var det SMEKK fullt av folk i gule vester.
Morten slipper gassen, bomgirer og river på seg sikkerhetsbeltet. Ble 2-3 stopp på det siden jeg dro for hardt, men jeg fikk det på meg i grei tid. Takk gud for en liten frontrute og lave seter..

Blir blinka inn, og møter smilende med sikkerhetsbeltet på.
Fyren presenterer seg som statens vegvesen, og de har en liten kontroll.
"Er det noen spesiell grunn til at du hadde så lav fart gjennom svingen?"
Det skal nevnes at jeg prioriterte å få på meg belte foran å få bilen i gir, så jeg rulla bare gjennom svingen..
"Nei, ikke no spess!"
Morten skalv som et aspeløv.
"Førerkort og vognkort takk. Er bilen senka?"
"Jepp, det er stempla!"

Fikk så klinkende klar beskjed om at vognkort del 2 skal være hjemme (for min egen sikkerhet).
Han var nok litt bitter fordi jeg fikk på meg beltet, men jeg har sort interiør og hadde på meg sort blazer, så jeg KUNNE kanskje argumentert om han spurte meg direkte.
Han tok seg en tur rundt bilen for å finne feil, og stussa på at baklysene (som er OEM) ikke var gul/oransje der blinken skal være. Så sto han og argumenterte med en annen kis om det til han ba meg slå dem på.
Jeg nevnte så klart med et stort smil at de er OEM, og jeg ble så ønsket en god dag videre.

Jeg har brukt opp all flaksen jeg har fått utdelt med Pusen og vel så det.

Og jeg MÅTTE bare dele dette :D
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569

Post by Hauk »

Hmm, hva med å begynne å bruke bilbelte? Ikke nok med at det kan spare deg for bøter, har hørt at det kan være ganske så fornuftig også mtp. helsa.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Er faktisk fokusert på det om dagen. Føler meg så jævli naken når jeg sitter i Pusen, så jeg føler meg ikke et snev av trygg uten.
Men etter 12 år hvor jeg har gitt mer eller mindre balle tar det litt tid å jobbe inn vanen igjen.
Andre gang jeg har blitt stoppet i beltekontroll, og første gang var i 1997..
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Er vel litt enig med Hauk :) Men med så mye gullhår i ræva så bør du vel roe deg for noen måneder :P

Men bilbeltebruk har nok mer med å få det inn med morsmelka enn å være redd for bøter, så jeg synes hele kontrollgreia er meningsløs. Penger i statskassen, tviler på det gjør så mye med tallene. Kan si hva man vil om fart og beltebruk, men veldig mange av de som dør og blir hardt skada i annet enn front mot front kjører så langt over fartsgrensen eller er drita, og da hjelper neppe bilbeltet, samt det kan ikke sammenlignes med å kjøre 90 i 80 sone.

Kjører aldri uten selv, fordi det ble tvunget på fra jeg var liten, føler meg "naken" uten. De kameratene som ikke har fått det tvunget på av foreldrene (var vel andre tider for 20 år siden) bruker det sjelden.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Og jeg som ikke flytter bilen på parkeringsplassen uten belte omtrent.

Er bare ren refleks når jeg setter meg inn i bilen og skal starte den, så er alltid beltet på.

Jeg vil ikke smake frontrute...
Trilla en når jeg jobba som portør på sykehus, som hadde fronta i 60km/t uten belte.. han var ikke spesielt pen lenger...

Han hadde flaks da, han overlevde iallefall.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Smerte, her har jeg hatt sykt flaks med lappen og penger to ganger, og jeg ender opp med å få en moralpreiken om bilbelte :P

Var jo liksom humoren og sånt i historiene som var poenget!

Men ja, jeg jobber med å bli flinkere. Er ikke så lett å lære ei gammel bikkje nye triks :(
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 518

Post by Fred »

Bilbelta hører med kjøringa. Må starte bilen og ta på belte for at bilen skal kjøre liksom...
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

Kjører aldri uten selv, fordi det ble tvunget på fra jeg var liten, føler meg "naken" uten.
+1.

Når man leser om folk i 2009 som dør på norske veier i moderat fart og som ikke brukte bilbelte... da tenker jeg litt på Darwin...

Bilbelte er **** meg obligatorisk!
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

f*** uggla, nå er du bare slem med meg :P

Lås tråden før jeg får så mye kjeft at jeg griner meg i søvn!
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 0

Post by Vegard »

Folk uten belte er ikke verdt førstehjelp...

f*** meg ber om det.

*litt satt på kanten*
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 642

Post by mussa »

Satt faktisk i ettermiddag på vei hjem fra jobb å tenkte mine tanker om det der.. Bruker alltid belte!
Det som er med MX5`n er at det skal godt gjøres å banke hue i vinduet... Derimot "A-stolpen", jo den er det gode muligheter å trøkke panna i.. Og det vil man ikke.. (veit hvordan det ser ut også desverre)
Billigere "livsforsikring" er det vanskelig å finne, følger med på kjøpet når man kjøper bil!!
:)

"Det skjer aldri meg" ;)

EDIT:

Heldig at du ikke er fotgjenger ja.. :P Hehe...
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

Sorry, kremgutt.

Det var ikke meningen å være så slem, men belte er viktig og veldig lett å bruke.

Jeg skjønner at folk kjører litt for fort, men ikke at folk ikke gidder å bruke belte.

Uansett, var det bra at du kom deg unna lovens lange arm.
:D
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Var mange som "ikke fant ord" her nå, godt vi har sensuren, for sarte sjeler :lol:
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Ja, slemheten var uventet og ganske ufin. Var ikke helt dette jeg forventet meg.

Jeg prøver å være flink å bruke belte, og all kjeften jeg har fått nå gjør at jeg kommer til å fokusere enda mer på det. Så i den forbindelse vil jeg takke dere for at dere er bedritne mot meg.

Men nok nå folkens, vet f*** ikke om jeg tør å møte opp på torsdag engang..
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM

Post by TurboLag »

Hehe, ingen som mener noe vondt eller personlig vettu :) Merker selv jeg er blitt litt sløv med bilbeltet etter at jeg starta som bussjåfør, etter 9 timers kjøring hvor det ikke finnes belte er det alt for lett å glemme det når man kjører hjem for kvelden :oops:
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Post Reply