Motor-bytte
Moderator: Styremedlemmer
Motor-bytte
Hallo. Dette spørsmålet stiler jeg både på dette forumet og civic-forumet.. Er det mulig å sette en honda civic VTI-motor (B16A2) (1992utgaven) i en Mazda mx-5.
Ønsker dette fordi jeg har en civic selv, med ESi-motor. Det eneste den mangler er bakhjulstrekk og litt mer kraft. VTi Motoren er jo kjent som turtallsmotoren fra hælvette! Ser for meg at det er enklere å få improvisert en Honda-motor i mx-5-en enn å bygge om hele civic'n til bakhjulstrekk.
Noen som har noen erfaringer eller kommentarer rundt dette, eller bare tanker i det hele tatt?
Setter stor pris på alle svar:-) Mvh haakon engelstad
Ønsker dette fordi jeg har en civic selv, med ESi-motor. Det eneste den mangler er bakhjulstrekk og litt mer kraft. VTi Motoren er jo kjent som turtallsmotoren fra hælvette! Ser for meg at det er enklere å få improvisert en Honda-motor i mx-5-en enn å bygge om hele civic'n til bakhjulstrekk.
Noen som har noen erfaringer eller kommentarer rundt dette, eller bare tanker i det hele tatt?
Setter stor pris på alle svar:-) Mvh haakon engelstad
Ligger på tverra-5gir og turtallsperra!
alt går, om du har skills.. er bare å bygge i vei.. vi har satt bmw motor i evo kaross på verkstedet hos oss for noen år siden.. men der var allerede motor og kasse stillt rett vei..
skal du sette i honda motor. hadde jeg gått for s2000 deler. stillt rett vei fra fabrikk, og det finnes rwd kasse som passer osv osv. dette er også noe som er gjort før i usa ihvertfall
skal du sette i honda motor. hadde jeg gått for s2000 deler. stillt rett vei fra fabrikk, og det finnes rwd kasse som passer osv osv. dette er også noe som er gjort før i usa ihvertfall
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
- Status: Offline
Som sagt på Honda forumet. b16 motorene (og de fleste andre honda motorer) går motsatt vei som "vanlige" motorer. om du evt skulle finne på å modde en mx5kasse til denne motoren vil du ende opp med en bil med 5 gir bakover og 1 gir forover.
:P
skal du absolutt ha honda vtec i en mx5 er nok s2000 motor/drivverk veien å gå. det har blitt gjort før så dette skal kunne gå, selv om det nok blir enooormt med arbeid.
nå eier jeg en civic med b16a2 og en mx5 så jeg skjønner ideen, denne motoren er den morsomste 1.6literen uten pustehjelp jeg noen gang har prøvd. draget etter 5500omdr er rett og slett utrolig morro. samtidig har den bra med moment på det nedre turtallsregisteret. Kombinasjonen av en motor med slik karakter og mx5ens kjøreegenskaper hadde nok vært utrolig morro.
Vil nok allikevel si at i forhold til tid/pengebruk så er nok turbo/kompressor på orginalmotor veien å gå..

skal du absolutt ha honda vtec i en mx5 er nok s2000 motor/drivverk veien å gå. det har blitt gjort før så dette skal kunne gå, selv om det nok blir enooormt med arbeid.
nå eier jeg en civic med b16a2 og en mx5 så jeg skjønner ideen, denne motoren er den morsomste 1.6literen uten pustehjelp jeg noen gang har prøvd. draget etter 5500omdr er rett og slett utrolig morro. samtidig har den bra med moment på det nedre turtallsregisteret. Kombinasjonen av en motor med slik karakter og mx5ens kjøreegenskaper hadde nok vært utrolig morro.
Vil nok allikevel si at i forhold til tid/pengebruk så er nok turbo/kompressor på orginalmotor veien å gå..

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Miatapowers
- 7200 RPM
Joa men bruker man pengene på kammer og porting og innvoller i en mx5 motor så blir da dem turtallsvillige også,, har ikke helt det store problemet å holde en lokal civic så skal ha denne coole motoren.. Tror nok man får akkurat like sprek motor for samme kostnad, plussen med mazda motor er at dem kan godkjennes på eu, sliter litt med en honda motor vil eg tro.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
- Miatapowers
- 7200 RPM
Joa nesten bolt on den.. og gir vel utrolig mye mer for pengene enn en honda motor...biXen wrote:Lettere og sprekere med en RenesisAlt er mulig, men når man snakker om kostnad i samme åndedrett så begrenser det seg vel litt selv.
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
- Miatapowers
- 7200 RPM
Nå kom eg på en tanke her gitt.. eg hater igrunn wankel. men den bør da kunne godkjennes i en mx-5, man har jo avgasspapirer på dette.. da den er i original rx-8. Den bør kunne monteres på en mx5 6trinns girkasse ved å bytte clutch hus, da er drivverk bolt on på mx5 chassi, så er det custom motorfester så er enkelt å lage om resten henger greit på plass..
Eneste problemet er ser er at avgassen kommer ut på andre siden. så avgass må krysse mellom akslen.. men det bør gå greit vel. er jo det samme på v8 prosjekt.
Eneste problemet er ser er at avgassen kommer ut på andre siden. så avgass må krysse mellom akslen.. men det bør gå greit vel. er jo det samme på v8 prosjekt.
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
- Miatapowers
- 7200 RPM
Er jo avgass papirer så pleier å stoppe opp foreløpigt når eg har søkt.. og en wankel er jo igrunn lovlig.. men tror ikke det blir lettere å bruke nc deler på en na.. men om man vil ha wankel i nc så er det nok lettere å godkjenne da de ble levert i samme årsrom.. og som sagt bruker samme delene. bremser kan vel også settes over. og en nc blir levert med 160hk originalt. og wankel har 192 eller noe i sin lille versjon, er ikke all verden effektøkning heller på chassiet da..biXen wrote:NC girkasse og diff er samme som på RX-8, men det er vel noen tilpasninger der også. Og sikkert ikke noe som gir noe fordel når du skal ha den i en NA.
Men er det så lett å få godkjent noe motorbytte som helst for tia da?
Igrunn noe eg kunne tenkt meg dette, finne en nc med havarert motor billig på finn..

Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Sporer litt av her nå, men Stian.. selv om avgassene går i orden, så skal man jo ha papirer på at akkurat den bilen det er snakk om tåler effektøkningen, ikke bare bremsene.. da tror jeg vi er tilbake til NA..
Der har vi jo papirer på at den tåler en turbo, men ikke avgassene
Man vil uansett ikke få godkjent mer hk enn det er originalt i en Mazdaspeed,
så er bare å kjøpe det da, om det er issue...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Miatapowers
- 7200 RPM
joa men hvordan vet man at man ikkje kan få mer power godkjent enn en mazdaspeed. Er det noen så har prøvd å godkjenne med mer og med en motor så har avgass papirer. Igrunn så har heller ikkje tråden sport av så mye heller. Bare kommet noen lure forslag.EspenAndré wrote:Sporer litt av her nå, men Stian.. selv om avgassene går i orden, så skal man jo ha papirer på at akkurat den bilen det er snakk om tåler effektøkningen, ikke bare bremsene.. da tror jeg vi er tilbake til NA..
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH