Rollbar- ikke godkjent?
Moderator: Styremedlemmer
Fatter ikke problemet dems. Er en grunn til at det settes krav med bur på biler som skal kjøre løp, det ØKER sikkerheten. Skal de ha en "hvis-om-atte dersom-atte mentalitet, så blir det for dumt.
"Nei, kan ikke ha bur eller rollbar i bilen, tenk om du skaller hodet ditt når du snurrer rundt 15 ganger, eller kanskje dulter borti det når du skal gå ut av bilen"
Norge azz..
"Nei, kan ikke ha bur eller rollbar i bilen, tenk om du skaller hodet ditt når du snurrer rundt 15 ganger, eller kanskje dulter borti det når du skal gå ut av bilen"
Norge azz..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- 4200 RPM
- Posts: 470
- Joined: 22 May 2008, 22:30
- Medlemsnummer: 718
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
Er vel en grunn til at det selges polstringer beregnet for bur/veltebøyler, nettopp for for å verne person i bilen.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Er vel helt slutt på å få godkjent både bur og halvbur, til gatebruk.Kremgutt wrote:Nei, poenget mitt var at hvis folk får godkjent bur i bilen, så må vel vi for svarte få en veltebøyle.glaibilenmin wrote:hard dog er jo ikke ett bur....
Det latterlige er jo at den øker sikkerheten no vanvittig, og så skal vi ikke få godkjent det på en kontroll som kontrollerer sikkerheten på bilen..

Sikt deg inn på statens vegvesen sider, og regelverk.
Veltebøyle på cabriolet kan du argumentere på, henvis til sikring ved rundkast.
Kommer nytt regelverk for cabrio etterhvert.
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Håper inderlig det. hadde planlagt å sette på i hvert fall en roadsterbøyle på min, nettopp for sikkerheten sin skyld. Men de omgår vel dette..?
Rollbar ser unektelig fetere ut though
Rollbar ser unektelig fetere ut though

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg driver å kikker litt på nye fjører jeg ogsåKjakan wrote:Fin oversikt, Vegard.
Erik anbefalte meg fjører med hardhet 350-250, men er det mulig å oppdrive med TUV-papirer?

Jeg skal til MX5 Owners Club National Rally (Mallory Park Racing Circuit in Leicestershire) nå på lørdag.
Da skal jeg forhøre meg med "folket".
Jeg regner med å møte Phil Dixon i Performance 5 og forhøre meg litt omkring SportDrive coilovers som de har klare nå.
http://www.performance5.com/handling_suspension.asp
De kan levere et knippe med forskjellige fjører til SportDrive og Tüv godkjenning er også et tema i England.
Jeg lover å si fra hvis jeg finner ut noe "lurt"

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Vel, alt til Mx-5 er vel i prinsippet coilovers mtp. utformingen.
Men jeg mente at Rudolf sa at disse var høydejusterbare, men ved nærmere ettersyn så er det kanskje ikke tilfelle.
Hmmm... men spørsmålet blir fremdeles:
Hvor mye senker de?
Men jeg mente at Rudolf sa at disse var høydejusterbare, men ved nærmere ettersyn så er det kanskje ikke tilfelle.
Hmmm... men spørsmålet blir fremdeles:
Hvor mye senker de?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
steine blind? se på bilda på linken te rudolf og du ser tydelig gjengene på dempern...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Jeg hadde nok vurdert noe som er utprøvd, og ikke noe nytt ukjent og uprøvd.
Hadde faktisk vurdert Driftworks sine coilovers (om de får tuv etterhvert).
Er forsåvidt spennende å se om Perf5 får tuv på sine også, siden det koster rimelig mye å gjøre.
Performance5 er nok i samme klasse som FM fjærer med Kyb AGX.
Omtrent samme springrates, bare høydejusterbart, som for 99% her inne er totalt unødvendig
-n
Hadde faktisk vurdert Driftworks sine coilovers (om de får tuv etterhvert).
Er forsåvidt spennende å se om Perf5 får tuv på sine også, siden det koster rimelig mye å gjøre.
Performance5 er nok i samme klasse som FM fjærer med Kyb AGX.
Omtrent samme springrates, bare høydejusterbart, som for 99% her inne er totalt unødvendig

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- MxMats
- 6500 RPM
- Posts: 642
- Joined: 22 Oct 2007, 18:18
- Medlemsnummer: 830
- Location: Drammen
- Status: Offline
Jeg heller litt mot H&R fjærer med KYB AGX eller Tociko dempere. Har noen synspunkter, så kom med de
Ang. rollbar har jeg ringt biltilsynet ved teknisk avdeling i dag, og det er ingen paragraf som verken forbyr eller tillater en sånn type bøyle, de må rett og slett se det live og bedømme. Jeg skal hvertfall argumentere sterkt for behov for rollbar i cab..

-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
Er liten tvil om det.MxMats wrote:Jeg heller litt mot H&R fjærer med KYB AGX eller Tociko dempere. Har noen synspunkter, så kom med deAng. rollbar har jeg ringt statens vegvesen ved teknisk avdeling i dag, og det er ingen paragraf som verken forbyr eller tillater en sånn type bøyle, de må rett og slett se det live og bedømme. Jeg skal hvertfall argumentere sterkt for behov for rollbar i cab..
En på jobb spurte meg hva som egentlig tok støyten om man snurrer med MX'en..
Svaret mitt:
Jeg vet ikke, huet?
Skal de forby rollbar i den, så får de begynne med hjelmpåbud, for jeg føler meg -ikke- trygg.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Problemet med rollbaren er vel som det sies faren for å slå hodet i den med forbehold om hvor den står, det er ingen som kjører på bane med bur uten hjelm, så det kan ikke sammenlignes trygghetsmessig uansett.
Når det er sagt så har jeg sett bilder hvor en stylebar tok støten og hodet ikke gjorde det, bare de ikke er for høye og vinkles riktig så kan de gjøre nok nytte. Når det er sagt så er vel sjangsen for å rulle en MX-5 litt lignende lottosjangsen.
Når det er sagt så har jeg sett bilder hvor en stylebar tok støten og hodet ikke gjorde det, bare de ikke er for høye og vinkles riktig så kan de gjøre nok nytte. Når det er sagt så er vel sjangsen for å rulle en MX-5 litt lignende lottosjangsen.
I stabilitet ja, men på landeveiskjøring er det fort gjort om det bærer av veien. Du kan velte en Lambo om grøfta bare er dyp nok..biXen wrote:Problemet med rollbaren er vel som det sies faren for å slå hodet i den med forbehold om hvor den står, det er ingen som kjører på bane med bur uten hjelm, så det kan ikke sammenlignes trygghetsmessig uansett.
Når det er sagt så har jeg sett bilder hvor en stylebar tok støten og hodet ikke gjorde det, bare de ikke er for høye og vinkles riktig så kan de gjøre nok nytte. Når det er sagt så er vel sjangsen for å rulle en MX-5 litt lignende lottosjangsen.
Men ja, dette er å rope litt høyt for en liten ting, og som sagt så er det jo ikke regler for det.
Det vi heller kan fokusere på her er at folk som HAR rollbar sier hvilke dem har, og om de ble godkjent.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.