Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Det er nok for bruk ved særdeles redusert sikt, fordi biler bak deg ikke vil se baklysene dine klart nok.
Når jeg kjørte budbil opplevde jeg at det redda meg, fordi jeg ble sittende fast i en snøstorm 3 minutter etter jeg hadde kjørt forbi et vogntog.
Gjett om det var en som slo på alt som eksisterte av lys da :p
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
LoKi wrote:Hva er vitsen med det om ingen ser det uansett?
Det er nok for bruk ved særdeles redusert sikt, fordi biler bak deg ikke vil se baklysene dine klart nok.
Ja, selvsagt skal man bruke tåkebaklyset i seriøs kollonnekjøring. Det kan faktisk bli så ille at man ikke ser de vanlige baklysa på bilen foran, selv når den bare er knapt en billengde foran deg. Da bruker man tåkebaklyset. Hvis tåkebaklyset blir for sterkt så kvalifiserer det ikke til ordentlig skitvær... tenker vi sier flau bris med lett snykov.
I tillegg hender det at brøytebilen må ha bra fart for å komme seg fremover, 40-50-60 km/t, alt etter snømengden den skal få unna. Da er det ikke forsvarlig å ligge bare en billengde bak. Sikten blir dermed enda verre, og tåkebaklys virkelig imperativt. Og klarer man ikke å henge med så er du og alle bak deg fucked... og lesestoff i Rana Blad på mandagsmorran.
<-- Oppvokst med månedlige turer på gamleveien over Saltfjellet (Mo - Bodø). Mulig ting var mer Texas på den tiden.
LoKi wrote:Hva er vitsen med det om ingen ser det uansett?
Ja, selvsagt skal man bruke tåkebaklyset i seriøs kollonnekjøring. Det kan faktisk bli så ille at man ikke ser de vanlige baklysa på bilen foran, selv når den bare er knapt en billengde foran deg. Da bruker man tåkebaklyset. Hvis tåkebaklyset blir for sterkt så kvalifiserer det ikke til ordentlig skitvær... tenker vi sier flau bris med lett snykov.
I tillegg hender det at brøytebilen må ha bra fart for å komme seg fremover, 40-50-60 km/t, alt etter snømengden den skal få unna. Da er det ikke forsvarlig å ligge bare en billengde bak. Sikten blir dermed enda verre, og tåkebaklys virkelig imperativt. Og klarer man ikke å henge med så er du og alle bak deg fucked... og lesestoff i Rana Blad på mandagsmorran.
<-- Oppvokst med månedlige turer på gamleveien over Saltfjellet (Mo - Bodø). Mulig ting var mer Texas på den tiden.
Nettopp.
Hadde en kolonnetur over Bjørnefjell i 90 km/t (jeg overdriver ikke), og da holder det ikke med sota baklykter :p
Er disse østlendingene vettu, de vet ikke hva dårlig vær er forno. Kjørt på salta motorvei hele livet
Rebecka - 1993 Perlemor
Hehe. Med de kolonnekjøringene dere snakker om, kunne man sikkert brukt blålys uten at noen sa noe. Dere nordlendinger er jo kjent for å være storkjefta, og ikke uten grunn. Hehe.
Hehe morro å lese ja,. har selv kjørt i kolonne i de fleste fjelloverganger i norge. Har kjørt saltfjellet flere ganger, og synest faktisk hardangervidda er like ille..
StianOppistov wrote:Hehe morro å lese ja,. har selv kjørt i kolonne i de fleste fjelloverganger i norge. Har kjørt saltfjellet flere ganger, og synest faktisk hardangervidda er like ille..
Saltfjellet i dag er ingenting. Ny-veien kom i 1989... husker jeg hørte på radioen at Berlinmuren fallt første gang jeg kjørte over der. Var stort for oss i området - var jo rene motorveien! Svimlende 90 km/t. Den er også konstruert korrekt mtp. beliggenhet. Rett side av "dalen", og en del meter over landskapet ellers. Brøytekantene er omtrent ikke-eksisterende, alt bare blåser over. Antar du ikke kjørte over Saltfjellet før dette?
Tyskerene nektet å høre på samene når de bygde den gamle veien under andre verdenskrig, så beliggenheten var "epic fail".
Det ligger forøvrig en god del krigsfanger som fyllmasse under den veien.
Har et bilde hjemme fra '76/'77 med fattern, broderen og meg foran en grå 1973 Opel Kadett. Brøytekantene er over dobbelt så høye som fattern.
StianOppistov wrote:Hehe morro å lese ja,. har selv kjørt i kolonne i de fleste fjelloverganger i norge. Har kjørt saltfjellet flere ganger, og synest faktisk hardangervidda er like ille..
Saltfjellet i dag er ingenting. Ny-veien kom i 1989... husker jeg hørte på radioen at Berlinmuren fallt første gang jeg kjørte over der. Var stort for oss i området - var jo rene motorveien! Svimlende 90 km/t. Den er også konstruert korrekt mtp. beliggenhet. Rett side av "dalen", og en del meter over landskapet ellers. Brøytekantene er omtrent ikke-eksisterende, alt bare blåser over. Antar du ikke kjørte over Saltfjellet før dette?
Tyskerene nektet å høre på samene når de bygde den gamle veien under andre verdenskrig, så beliggenheten var "epic fail".
Det ligger forøvrig en god del krigsfanger som fyllmasse under den veien.
Har et bilde hjemme fra '76/'77 med fattern, broderen og meg foran en grå 1973 Opel Kadett. Brøytekantene er over dobbelt så høye som fattern.
Ja, alt var mye råere/verre/koolere før.
Godt muligt dette. men har selv bilder med fattern og brøytekanter, var like ille her i distriktet.. Er nok som myndighetene vil. at det er luftforurensing så gjør dette, enda min bestemor forteller at det på 30 tallet var enda mindre vinter enn nå.. Så vi får trøste oss med at plutselig så er det is på fjorden igjen, og snø til man spyr...
Bjørnefjell har ikke så fine veier om det er en trøst.
Men de fleste fjellovergangene har nok ganske nasty vær til tider, så vi er nok ikke mer utsatt enn f.eks vestlandet. Problemet er østlendingene
Rebecka - 1993 Perlemor