ryggelys på venstre side. NB

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Hva er vitsen med det om ingen ser det uansett? :P

Det er nok for bruk ved særdeles redusert sikt, fordi biler bak deg ikke vil se baklysene dine klart nok.
Når jeg kjørte budbil opplevde jeg at det redda meg, fordi jeg ble sittende fast i en snøstorm 3 minutter etter jeg hadde kjørt forbi et vogntog.

Gjett om det var en som slo på alt som eksisterte av lys da :p
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 05 Jun 2009, 00:07
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: ryggelys på venstre side. NB

Post by Morphinytry »

fa10 wrote:hehe.. er jeg den eneste i norge med ryggelys på venstre side og tåkelys på høyere side.

:D

Miata-style ;)
fa10
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 24 Aug 2009, 18:53
Location: Drammen
Status: Offline

Re: ryggelys på venstre side. NB

Post by fa10 »

Morphinytry wrote:
fa10 wrote:hehe.. er jeg den eneste i norge med ryggelys på venstre side og tåkelys på høyere side.

:D

Miata-style ;)
jepp sånt skjer når en ikke klarer å bestille riktige baklys. (ikke meg hehe)
Last edited by fa10 on 22 Sep 2009, 21:02, edited 1 time in total.
x 99 10th anniversary 1,8 (3934/7500)
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

LoKi wrote:Hva er vitsen med det om ingen ser det uansett? :P

Det er nok for bruk ved særdeles redusert sikt, fordi biler bak deg ikke vil se baklysene dine klart nok.
Ja, selvsagt skal man bruke tåkebaklyset i seriøs kollonnekjøring. Det kan faktisk bli så ille at man ikke ser de vanlige baklysa på bilen foran, selv når den bare er knapt en billengde foran deg. Da bruker man tåkebaklyset. Hvis tåkebaklyset blir for sterkt så kvalifiserer det ikke til ordentlig skitvær... tenker vi sier flau bris med lett snykov.

I tillegg hender det at brøytebilen må ha bra fart for å komme seg fremover, 40-50-60 km/t, alt etter snømengden den skal få unna. Da er det ikke forsvarlig å ligge bare en billengde bak. Sikten blir dermed enda verre, og tåkebaklys virkelig imperativt. Og klarer man ikke å henge med så er du og alle bak deg fucked... og lesestoff i Rana Blad på mandagsmorran.

<-- Oppvokst med månedlige turer på gamleveien over Saltfjellet (Mo - Bodø). Mulig ting var mer Texas på den tiden.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Hauk wrote:
LoKi wrote:Hva er vitsen med det om ingen ser det uansett? :P

Det er nok for bruk ved særdeles redusert sikt, fordi biler bak deg ikke vil se baklysene dine klart nok.
Ja, selvsagt skal man bruke tåkebaklyset i seriøs kollonnekjøring. Det kan faktisk bli så ille at man ikke ser de vanlige baklysa på bilen foran, selv når den bare er knapt en billengde foran deg. Da bruker man tåkebaklyset. Hvis tåkebaklyset blir for sterkt så kvalifiserer det ikke til ordentlig skitvær... tenker vi sier flau bris med lett snykov.

I tillegg hender det at brøytebilen må ha bra fart for å komme seg fremover, 40-50-60 km/t, alt etter snømengden den skal få unna. Da er det ikke forsvarlig å ligge bare en billengde bak. Sikten blir dermed enda verre, og tåkebaklys virkelig imperativt. Og klarer man ikke å henge med så er du og alle bak deg fucked... og lesestoff i Rana Blad på mandagsmorran.

<-- Oppvokst med månedlige turer på gamleveien over Saltfjellet (Mo - Bodø). Mulig ting var mer Texas på den tiden.
Nettopp.
Hadde en kolonnetur over Bjørnefjell i 90 km/t (jeg overdriver ikke), og da holder det ikke med sota baklykter :p

Er disse østlendingene vettu, de vet ikke hva dårlig vær er forno. Kjørt på salta motorvei hele livet ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

Hehe. Med de kolonnekjøringene dere snakker om, kunne man sikkert brukt blålys uten at noen sa noe. Dere nordlendinger er jo kjent for å være storkjefta, og ikke uten grunn. Hehe.
Hilsen Knekten
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hehe morro å lese ja,. har selv kjørt i kolonne i de fleste fjelloverganger i norge. Har kjørt saltfjellet flere ganger, og synest faktisk hardangervidda er like ille..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

StianOppistov wrote:Hehe morro å lese ja,. har selv kjørt i kolonne i de fleste fjelloverganger i norge. Har kjørt saltfjellet flere ganger, og synest faktisk hardangervidda er like ille..
Saltfjellet i dag er ingenting. Ny-veien kom i 1989... husker jeg hørte på radioen at Berlinmuren fallt første gang jeg kjørte over der. Var stort for oss i området - var jo rene motorveien! Svimlende 90 km/t. Den er også konstruert korrekt mtp. beliggenhet. Rett side av "dalen", og en del meter over landskapet ellers. Brøytekantene er omtrent ikke-eksisterende, alt bare blåser over. Antar du ikke kjørte over Saltfjellet før dette?

Tyskerene nektet å høre på samene når de bygde den gamle veien under andre verdenskrig, så beliggenheten var "epic fail".

Det ligger forøvrig en god del krigsfanger som fyllmasse under den veien.

Har et bilde hjemme fra '76/'77 med fattern, broderen og meg foran en grå 1973 Opel Kadett. Brøytekantene er over dobbelt så høye som fattern.

Ja, alt var mye råere/verre/koolere før. ;)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hauk wrote:
StianOppistov wrote:Hehe morro å lese ja,. har selv kjørt i kolonne i de fleste fjelloverganger i norge. Har kjørt saltfjellet flere ganger, og synest faktisk hardangervidda er like ille..
Saltfjellet i dag er ingenting. Ny-veien kom i 1989... husker jeg hørte på radioen at Berlinmuren fallt første gang jeg kjørte over der. Var stort for oss i området - var jo rene motorveien! Svimlende 90 km/t. Den er også konstruert korrekt mtp. beliggenhet. Rett side av "dalen", og en del meter over landskapet ellers. Brøytekantene er omtrent ikke-eksisterende, alt bare blåser over. Antar du ikke kjørte over Saltfjellet før dette?

Tyskerene nektet å høre på samene når de bygde den gamle veien under andre verdenskrig, så beliggenheten var "epic fail".

Det ligger forøvrig en god del krigsfanger som fyllmasse under den veien.

Har et bilde hjemme fra '76/'77 med fattern, broderen og meg foran en grå 1973 Opel Kadett. Brøytekantene er over dobbelt så høye som fattern.

Ja, alt var mye råere/verre/koolere før. ;)
Godt muligt dette. men har selv bilder med fattern og brøytekanter, var like ille her i distriktet.. Er nok som myndighetene vil. at det er luftforurensing så gjør dette, enda min bestemor forteller at det på 30 tallet var enda mindre vinter enn nå.. Så vi får trøste oss med at plutselig så er det is på fjorden igjen, og snø til man spyr...
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Bjørnefjell har ikke så fine veier om det er en trøst.
Men de fleste fjellovergangene har nok ganske nasty vær til tider, så vi er nok ikke mer utsatt enn f.eks vestlandet. Problemet er østlendingene :twisted:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply