Jeg lurer på to ting

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
backslazh
0 RPM
0 RPM
Posts: 27
Joined: 16 Sep 2004, 02:00
Location: Volda
Contact:
Status: Offline

Jeg lurer på to ting

Post by backslazh »

Ting 1:
Det er en metall-vibrere-mot-metall-lyd på ca 2500 rpm, og ble fortalt at det er varmedekselene til eksosen som lager denne lyden. Kan det stemme? Har noen av dere vært borti det? Så på de dekslene, og de var sveiset fast (?) Litt merkelig at lyden kommer derfra syntes jeg, men det høres jo faktisk sånn ut... Er det ikke mange av dere som har en liten skranglelyd fra girkassa på et visst turtall? Kanskje det er det jeg har også..? Men det høres ut som lyden er lenger bak

Ting 2:
Jeg har fått med meg at det er litt effekt å hente på å justere tenningen til 14 grader istede for 10. Noen som kan gi meg en god forklaring på hvordan dette gjøres? :D

På forhånd takk
Sølv 91 mod. MX5 Miata. 16" felger og lite skilt. That's it. Men store planer :)

x 87 mod Escort RS turbo

http://www.romevalley.org
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

#1. Dersom du søker i dette forumet og i utenlandske forum vil du finne at veldig mange har dette problemet. I visse tilfeller kan det være et varmedeksel som rasler, noen ganger kan det være innmaten i katalysatoren. Enkelte mener de har denne lyden i girkassen.

Jeg har hatt lyden helt siden et clutchbytte for nesten 4 år siden. Den kommer når jeg går av gassen i området rundt 2500-3000 omdreininger. Lyden har ikke endret seg i det hele tatt i løpet av disse årene, og jeg har derfor konkludert med at dette ikke er noen jeg gidder å bry meg med. Har prøvd alle triksene i boken med å feste alle varmedeksler, byttet også katalysatoren til JR Free Flow, men lyden er fortsatt der.

#2. For å justere tenningen til 14 grader fortenning bruk denne fremgangsmåten. http://www.miata.net/garage/ignition.html#timing . Det er DYNO testet 2 HK på denne mod, og du vil nok kanskje føle at bilen blir litt friskere i de lave turtallsområdene.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
backslazh
0 RPM
0 RPM
Posts: 27
Joined: 16 Sep 2004, 02:00
Location: Volda
Contact:
Status: Offline

Post by backslazh »

Takk for svar!
En ting jeg la merke til i dag når jeg var ute og kjørte, den skranglelyden kommer også når jeg har klutchen inne og ruser opp til ganske nøyaktig 2500 rpm. Og derfor er jeg rimelig sikker på at det ikke kommer fra girkassa. Men er jeg helt på jordet som tror det? hehe.
Sølv 91 mod. MX5 Miata. 16" felger og lite skilt. That's it. Men store planer :)

x 87 mod Escort RS turbo

http://www.romevalley.org
alr
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 133
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandvika
Status: Offline

Post by alr »

Nei, 90% sikkert noe i eksosanlegget. På min bil hadde bolten som holdt røret fra manifoldet til katalysatoren fast i en brakett ved O2 sensoren brukket.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Det skrangler i min også, tror dette er det varmeskjoldet som lager lyden,men skal fjerne dette i vinter, har allerede parkert for vinteren..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Post Reply