Jeg kjøpte en NB for noen uker siden. Den er litt sliten, med kanalrust og annet småplukk, så jeg er forberedt på at den krever en del jobb for å bli ordentlig bra. Serviceheftet tyder på at den bare har fått skiftet olje to ganger på fem år, uten spor av noe annet teknisk vedlikehold. På de årene har den gått over 100000 km. Må være en robust bil, for Citroënen min ville selvdestruert etter sånn mishandling.
Jeg har verkstedtime for MX5'en i morgen. Jeg har tenkt å beholde MX5'en lenge, så det er ikke så viktig om jeg "får igjen" pengene ved videresalg. Det viktige er at den funker i mange år. Hva er spesielt viktig å få gjort med det samme for å unngå fremtidig trøbbel?
Hvordan gjenopplive en sliten NB?
Moderator: Styremedlemmer
Hvordan gjenopplive en sliten NB?
Mazda MX-5 1.8 NB
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Kan jo hende at oljen er skiftet om han ikke har gjort det på service
Iallefall skift all olje pluss filter (motor-diff og girkasse) og vann på bilen. Register-reim, sjekk bilen for rust, og få den bort.
Lista kan jo bli lang den, men dette er vel de viktigste tingene..
Regner med du har prøvekjørt bilen , så du har hørt etter ulyder og slikt?

Iallefall skift all olje pluss filter (motor-diff og girkasse) og vann på bilen. Register-reim, sjekk bilen for rust, og få den bort.
Lista kan jo bli lang den, men dette er vel de viktigste tingene..
Regner med du har prøvekjørt bilen , så du har hørt etter ulyder og slikt?
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Bremsevæske og cluchvæske blir ofte oversett. HVis de blir mettet med vann risikerer du rust i diverse pumper, noe som koster penger. I tillegg kan du få damputvikling i bremserøra, slik at du får redusert bremseeffekt hvis du kjører hardt. De skal skiftes hvert annet år.
Hvis den ikke går helt pent, skift plugger, pluggledninger og luftfilter.
Hvis den ikke går helt pent, skift plugger, pluggledninger og luftfilter.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Tipper du har kjøpt deg en RØD NB.
Er jo bare å ta en full service med absolutt alt av olje, plugger, luftfilter, pluggkabler som nevnt, bremse\clutch væske og for all del bensinfilter!!
Fjern rusta før vinteren å få den tectyl behandlet.
Er jo bare å ta en full service med absolutt alt av olje, plugger, luftfilter, pluggkabler som nevnt, bremse\clutch væske og for all del bensinfilter!!
Fjern rusta før vinteren å få den tectyl behandlet.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Takk for tips! Neida, den er ikke rød. Det er denne:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18309700
Jeg gikk grundig gjennom den før jeg kjøpte, og fikk ned prisen til noe jeg var villig til å betale for en bil med ganske mye småfix, så her har jeg handlet med åpne øyne. Hobby skal man jo ha...
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18309700
Jeg gikk grundig gjennom den før jeg kjøpte, og fikk ned prisen til noe jeg var villig til å betale for en bil med ganske mye småfix, så her har jeg handlet med åpne øyne. Hobby skal man jo ha...
Mazda MX-5 1.8 NB
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
Det ene oljeskiftet er ført inn med kulepenn uten noe forhandlerstempel, så jeg går ut fra at dette er alt som er gjort med bilen, enten på verksted eller i garasjen. Oljen som er i motoren nå ser ut til å ha vært der en god stund. Han jeg kjøpte av hadde nok mer sans for vasking, voksing og polering enn for det som er under skallet.Predator wrote:Kan jo hende at oljen er skiftet om han ikke har gjort det på service![]()
Iallefall skift all olje pluss filter (motor-diff og girkasse) og vann på bilen. Register-reim, sjekk bilen for rust, og få den bort.
Lista kan jo bli lang den, men dette er vel de viktigste tingene..
Regner med du har prøvekjørt bilen , så du har hørt etter ulyder og slikt?
Joda, jeg prøvekjørte, og den er fast og fin på veien uten noen tegn på slitasje. Ingen eksosrøyk, ingen tegn til vann i oljen, ingen fleksing i chassiset, ikke noe ventilkakling eller andre dyre lyder. Mye pent å si om den, selv om den ikke er så "særdeles velholdt" som forrige eier mente.
Mazda MX-5 1.8 NB
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
Yep. Det skal gjøres. Skjønner ikke helt hvorfor noen har satt det inni der, men det var sikkert noen som syntes det så "pent" ut.caLitri wrote:Et godt tips er og flytte skiltet ut fra hai kjeften.

Mazda MX-5 1.8 NB
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
Jaudå, det går fremover. Nå er mye gjort. Ny kamrem kom på i dag. Interessant nok går bilen litt bedre på lave turtall etter det, sånn at den er enklere å omgås i bakkestart og krypefart. Det hadde jeg ikke ventet. Sannsynligvis var den gamle remmen så slitt at den enten hadde strukket seg nok til å endre kamtidene, eller så hadde den hoppet over en tann på en av kammene. Noen av skruene satt bom fast, så den remmen som satt i var nok den samme som kom fra Hiroshima for snart ti år siden. Hmmm.
Det som gjenstår er å fikse rustboblene i kanalene og den lysende ABS-lampen. Den viste seg å være vanskeligere å løse enn verkstedet trodde. Der trengs det litt mer feilsøking, ser det ut til. Underliggende årsak er nok at bremsevæsken var gammel, hadde trukket til seg fukt, og noe har altså rustet ett eller annet sted i systemet. Ny nummerskiltholder kom forresten fra MX5 Parts her om dagen, så skiltet skal ut fra grillen i løpet av høstferien. Snart er bilen så velholdt som annonsen ville ha det til.
Det som gjenstår er å fikse rustboblene i kanalene og den lysende ABS-lampen. Den viste seg å være vanskeligere å løse enn verkstedet trodde. Der trengs det litt mer feilsøking, ser det ut til. Underliggende årsak er nok at bremsevæsken var gammel, hadde trukket til seg fukt, og noe har altså rustet ett eller annet sted i systemet. Ny nummerskiltholder kom forresten fra MX5 Parts her om dagen, så skiltet skal ut fra grillen i løpet av høstferien. Snart er bilen så velholdt som annonsen ville ha det til.

Mazda MX-5 1.8 NB
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas