Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Post by Kjell »

Hei,

Har akkurat solgt en Sunbeam Alpine 1962 Modell fordi ryggen ikke klarer skruingen lenger. Dette grunnet en kraftig prolaps for et par år siden som aldri er blitt helt bra. Vurderer sterkt en MX-5 fordi jeg nå trenger en bil som går og som jeg slipper og skru så mye på. Og en sommerbil uten tak må jeg jo ha. Hvordan er miljøet i klubben her? Er det bare for racingentusiaster som ettermonterer turboer osv. eller er det også noe for oss som i første omgang ønsker og putre rundt i en standard bil.

Og hvilken modell bør man gå for. Vurderer og få tak i en NB med 1,8L motor. Eller er det nok futt i 1,6 litern. Og hvilke feller bør man unngå når man kjøper en MX-5

Kjell
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Post by Stehu »

Kjell wrote:Hei,

Har akkurat solgt en Sunbeam Alpine 1962 Modell fordi ryggen ikke klarer skruingen lenger. Dette grunnet en kraftig prolaps for et par år siden som aldri er blitt helt bra. Vurderer sterkt en MX-5 fordi jeg nå trenger en bil som går og som jeg slipper og skru så mye på. Og en sommerbil uten tak må jeg jo ha. Hvordan er miljøet i klubben her? Er det bare for racingentusiaster som ettermonterer turboer osv. eller er det også noe for oss som i første omgang ønsker og putre rundt i en standard bil.

Og hvilken modell bør man gå for. Vurderer og få tak i en NB med 1,8L motor. Eller er det nok futt i 1,6 litern. Og hvilke feller bør man unngå når man kjøper en MX-5

Kjell
Miljøet i klubben er veldig varierende. Du har de som vil ha absolutt alt klin originalt og de som kjøper mx 5 som banebil/trimme. 1,6 literen blir fort litt for svak så jeg ville kanskje satset på 1,9 literen :)

Kan nesten med en gang si at det ikke er en "standard bil". Mx5 spiser svingene som om det var ingenting og er lett og leken å håndtere :P

1990-1997 er modeller med vippelykter/låvedører, mens nyere er med fastmonterte lykter. Dette er vel litt smak og behag, men blir nokså fort forelsket i lyktene ;)

Eventuelle ting som man bør se på før man kjøper er jeg usikker på, men det kommer nok noen andre til å svare på nokså fort tenker jeg :)

Lykke til med kjøpet, kan med en gang si at du angrer ikke på en mx-5 :D
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg ville gått for en NB Sport, eller en 10ae
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
MX-5 Halden
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 27 May 2008, 21:40
Status: Offline

Post by MX-5 Halden »

For egen del ble det en 1998 modell med 1,6 l. motor. Fullstendig godt nok for en 50-åring som meg som vektlegger åpen bil,kos og cruising.
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Kjell »

HM! Dette blir en ekstra sommerbil så budsjettet er litt begrenset rundt 100K så jeg må se hva jeg rundt dette. En NB 1,8l bør være oppnåelig. Holder på og sette meg inn i de foskjellige typene og SPort og 10AE er kanskje noe mer påkostede utgaver.
Last edited by Kjell on 06 Oct 2009, 22:06, edited 1 time in total.
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Kjell »

Nærmer meg 50 selv og bor også i Østfold så det er jo hyggelig og treffe flere i samme situasjon som meg i nærområdet? Kanskje mulighet for et Østfold treff når bilen min er i hus :-)
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3212
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by 2re »

Det er helt klart NA som gjelder! :D
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Kjell »

NA'n er jo morsom med vippelyktene men da blir det jo kun 1,6 litern men det er kanskje mer enn godt nok på norske veier. Har tenkt og kjøpe bil for og ha noen år og vil helst slippe og angre på hva man ikke kjøpte :-)
jean-eric
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 21 May 2008, 11:19
Medlemsnummer: 811
Location: Oslo
Status: Offline

Post by jean-eric »

NA fåes også med en 1.8 liter på 133 hk, fra 1993.
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

man får NA med 1.8L også da, og hvis man legger godvilja til hører man hva halvdan mener :D
NA-NA-NA-NAAA-NAAA-NAAA
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Når det gjelder NA har jeg både 1,6 og 1,8 for øyeblikket.

1,8 er sterkere jevnt over, men kjedeligere.
1,6'en har en litt morsommere motorkarakter og fremkaller et smil ved 4000 omdreininger.

Alt som er skrevet over gjelder ved standard motor og lett trim som innsug og eksos. Skulle du gå veien via kompressor eller turbo, noe som er helt unødvendig, så blir det et helt annet spill.

Du kan ikke gjøre feil uansett, gitt at du ikke kjøper en NA med 90 hestekrefter. Den kan jeg intet om så der skal jeg ikke si noe.

Skrue kommer du nok til å gjøre uansett, men nå som følge av at du har lyst, ikke at det trengs.
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Jeg rundet 50 for tre år siden, og kjøpte en 90 modell for ca 5 år siden. Rustfri, men med en del kilometer. Nå har den gått ca 220 000 km. Det at bilen var meget velholdt og alle servicer var gjort av mazda gjorde at jeg turde kjøpe en med den korte veiva. Jeg har ikke hatt noen driftstopp på disse åra. Bilen føles omtrent som ny i hjuloppheng etter 20 år helårs drift. Det er en 1,6/116 hk.

Jeg kjøpte den fordi min 77 mg midget gikk i oppløsning mellom henda mine. Jeg har ikke angret et øyeblikk.

Hvis du bil lese litt om veivproblemet kan du lese her: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Kjell »

Vil det si at både NA og NB med 1.6 Litern (Bortsett far 90Hk) er vel så morsom som 1.8 Litern. Utvalget blir straks større da...

Og ja kommer nok til og skru litt men da blir det for morro og ikke for i det hele tatt og holde den gående :-)
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3212
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by 2re »

Kjell wrote:NA'n er jo morsom med vippelyktene men da blir det jo kun 1,6 litern men det er kanskje mer enn godt nok på norske veier. Har tenkt og kjøpe bil for og ha noen år og vil helst slippe og angre på hva man ikke kjøpte :-)
Neida, du får med 1,8 også. For mange holder det med 1,6 men valget er fritt. Bilen er så lett at du ikke trenger mer for den gode opplevelsen det er å kjøre en MX-5. Det er gjennomgangstonen blant motorjournalister jeg jobber med. Men bevares, sikkert gøy med mer power også...

Alle MX-generasjonene er morsomme biler fra hver sin tidsepoke. En motorjournalist som i sin tid hadde hatt alle tre merket et påtagelig savn, og var ikke i tvil om hvilken han i så fall skulle ha igjen...

Den mest "direkte" kjøreopplevelsen får du i NAen, mens de 2 andre har andre fordeler... (Det siste la jeg inn for å ikke erte på meg alle NB- og NC-eierne... :D :D )
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

Har hatt stort sett ALLE variantene av NA, dvs. 1,6 90 hk(kjøpte helt ny i 1997) - flere NA 1.6L og nå sist NA 1.8L. Importerte denne i vår og du får et fint eksemplar til godt under 100.000.

Hadde jeg visst alt jeg vet om bilene første gangen hadde jeg gått umiddelbart for en NA 1.8L! Kjøper du 1,6 så forsøk å få tak i 1992 - 1993 modell. Hjertelig velkommen etter.

PS. har det kjempemoro og er ca 10 år eldre enn deg 8)

www.cardomain.com/id/frodevarn
Post Reply