Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!
Moderator: Styremedlemmer
- Kjell
- 2000 RPM
- Posts: 205
- Joined: 06 Oct 2009, 21:24
- Medlemsnummer: 857
- Location: Sarpsborg
- Status: Offline
Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!
Hei,
Har akkurat solgt en Sunbeam Alpine 1962 Modell fordi ryggen ikke klarer skruingen lenger. Dette grunnet en kraftig prolaps for et par år siden som aldri er blitt helt bra. Vurderer sterkt en MX-5 fordi jeg nå trenger en bil som går og som jeg slipper og skru så mye på. Og en sommerbil uten tak må jeg jo ha. Hvordan er miljøet i klubben her? Er det bare for racingentusiaster som ettermonterer turboer osv. eller er det også noe for oss som i første omgang ønsker og putre rundt i en standard bil.
Og hvilken modell bør man gå for. Vurderer og få tak i en NB med 1,8L motor. Eller er det nok futt i 1,6 litern. Og hvilke feller bør man unngå når man kjøper en MX-5
Kjell
Har akkurat solgt en Sunbeam Alpine 1962 Modell fordi ryggen ikke klarer skruingen lenger. Dette grunnet en kraftig prolaps for et par år siden som aldri er blitt helt bra. Vurderer sterkt en MX-5 fordi jeg nå trenger en bil som går og som jeg slipper og skru så mye på. Og en sommerbil uten tak må jeg jo ha. Hvordan er miljøet i klubben her? Er det bare for racingentusiaster som ettermonterer turboer osv. eller er det også noe for oss som i første omgang ønsker og putre rundt i en standard bil.
Og hvilken modell bør man gå for. Vurderer og få tak i en NB med 1,8L motor. Eller er det nok futt i 1,6 litern. Og hvilke feller bør man unngå når man kjøper en MX-5
Kjell
Re: Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!
Miljøet i klubben er veldig varierende. Du har de som vil ha absolutt alt klin originalt og de som kjøper mx 5 som banebil/trimme. 1,6 literen blir fort litt for svak så jeg ville kanskje satset på 1,9 literenKjell wrote:Hei,
Har akkurat solgt en Sunbeam Alpine 1962 Modell fordi ryggen ikke klarer skruingen lenger. Dette grunnet en kraftig prolaps for et par år siden som aldri er blitt helt bra. Vurderer sterkt en MX-5 fordi jeg nå trenger en bil som går og som jeg slipper og skru så mye på. Og en sommerbil uten tak må jeg jo ha. Hvordan er miljøet i klubben her? Er det bare for racingentusiaster som ettermonterer turboer osv. eller er det også noe for oss som i første omgang ønsker og putre rundt i en standard bil.
Og hvilken modell bør man gå for. Vurderer og få tak i en NB med 1,8L motor. Eller er det nok futt i 1,6 litern. Og hvilke feller bør man unngå når man kjøper en MX-5
Kjell

Kan nesten med en gang si at det ikke er en "standard bil". Mx5 spiser svingene som om det var ingenting og er lett og leken å håndtere

1990-1997 er modeller med vippelykter/låvedører, mens nyere er med fastmonterte lykter. Dette er vel litt smak og behag, men blir nokså fort forelsket i lyktene

Eventuelle ting som man bør se på før man kjøper er jeg usikker på, men det kommer nok noen andre til å svare på nokså fort tenker jeg

Lykke til med kjøpet, kan med en gang si at du angrer ikke på en mx-5

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
-
- 500 RPM
- Posts: 96
- Joined: 27 May 2008, 21:40
- Status: Offline
- Kjell
- 2000 RPM
- Posts: 205
- Joined: 06 Oct 2009, 21:24
- Medlemsnummer: 857
- Location: Sarpsborg
- Status: Offline
HM! Dette blir en ekstra sommerbil så budsjettet er litt begrenset rundt 100K så jeg må se hva jeg rundt dette. En NB 1,8l bør være oppnåelig. Holder på og sette meg inn i de foskjellige typene og SPort og 10AE er kanskje noe mer påkostede utgaver.
Last edited by Kjell on 06 Oct 2009, 22:06, edited 1 time in total.
man får NA med 1.8L også da, og hvis man legger godvilja til hører man hva halvdan mener
NA-NA-NA-NAAA-NAAA-NAAA

NA-NA-NA-NAAA-NAAA-NAAA
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- Fatboy
- 2000 RPM
- Posts: 366
- Joined: 10 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 764
- Location: Slemmestad
- Status: Offline
Når det gjelder NA har jeg både 1,6 og 1,8 for øyeblikket.
1,8 er sterkere jevnt over, men kjedeligere.
1,6'en har en litt morsommere motorkarakter og fremkaller et smil ved 4000 omdreininger.
Alt som er skrevet over gjelder ved standard motor og lett trim som innsug og eksos. Skulle du gå veien via kompressor eller turbo, noe som er helt unødvendig, så blir det et helt annet spill.
Du kan ikke gjøre feil uansett, gitt at du ikke kjøper en NA med 90 hestekrefter. Den kan jeg intet om så der skal jeg ikke si noe.
Skrue kommer du nok til å gjøre uansett, men nå som følge av at du har lyst, ikke at det trengs.
1,8 er sterkere jevnt over, men kjedeligere.
1,6'en har en litt morsommere motorkarakter og fremkaller et smil ved 4000 omdreininger.
Alt som er skrevet over gjelder ved standard motor og lett trim som innsug og eksos. Skulle du gå veien via kompressor eller turbo, noe som er helt unødvendig, så blir det et helt annet spill.
Du kan ikke gjøre feil uansett, gitt at du ikke kjøper en NA med 90 hestekrefter. Den kan jeg intet om så der skal jeg ikke si noe.
Skrue kommer du nok til å gjøre uansett, men nå som følge av at du har lyst, ikke at det trengs.
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Jeg rundet 50 for tre år siden, og kjøpte en 90 modell for ca 5 år siden. Rustfri, men med en del kilometer. Nå har den gått ca 220 000 km. Det at bilen var meget velholdt og alle servicer var gjort av mazda gjorde at jeg turde kjøpe en med den korte veiva. Jeg har ikke hatt noen driftstopp på disse åra. Bilen føles omtrent som ny i hjuloppheng etter 20 år helårs drift. Det er en 1,6/116 hk.
Jeg kjøpte den fordi min 77 mg midget gikk i oppløsning mellom henda mine. Jeg har ikke angret et øyeblikk.
Hvis du bil lese litt om veivproblemet kan du lese her: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
Jeg kjøpte den fordi min 77 mg midget gikk i oppløsning mellom henda mine. Jeg har ikke angret et øyeblikk.
Hvis du bil lese litt om veivproblemet kan du lese her: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
- Kjell
- 2000 RPM
- Posts: 205
- Joined: 06 Oct 2009, 21:24
- Medlemsnummer: 857
- Location: Sarpsborg
- Status: Offline
Vil det si at både NA og NB med 1.6 Litern (Bortsett far 90Hk) er vel så morsom som 1.8 Litern. Utvalget blir straks større da...
Og ja kommer nok til og skru litt men da blir det for morro og ikke for i det hele tatt og holde den gående
Og ja kommer nok til og skru litt men da blir det for morro og ikke for i det hele tatt og holde den gående

1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Neida, du får med 1,8 også. For mange holder det med 1,6 men valget er fritt. Bilen er så lett at du ikke trenger mer for den gode opplevelsen det er å kjøre en MX-5. Det er gjennomgangstonen blant motorjournalister jeg jobber med. Men bevares, sikkert gøy med mer power også...Kjell wrote:NA'n er jo morsom med vippelyktene men da blir det jo kun 1,6 litern men det er kanskje mer enn godt nok på norske veier. Har tenkt og kjøpe bil for og ha noen år og vil helst slippe og angre på hva man ikke kjøpte
Alle MX-generasjonene er morsomme biler fra hver sin tidsepoke. En motorjournalist som i sin tid hadde hatt alle tre merket et påtagelig savn, og var ikke i tvil om hvilken han i så fall skulle ha igjen...
Den mest "direkte" kjøreopplevelsen får du i NAen, mens de 2 andre har andre fordeler... (Det siste la jeg inn for å ikke erte på meg alle NB- og NC-eierne...


2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
-
- 2000 RPM
- Posts: 254
- Joined: 13 Feb 2009, 21:38
- Status: Offline
Har hatt stort sett ALLE variantene av NA, dvs. 1,6 90 hk(kjøpte helt ny i 1997) - flere NA 1.6L og nå sist NA 1.8L. Importerte denne i vår og du får et fint eksemplar til godt under 100.000.
Hadde jeg visst alt jeg vet om bilene første gangen hadde jeg gått umiddelbart for en NA 1.8L! Kjøper du 1,6 så forsøk å få tak i 1992 - 1993 modell. Hjertelig velkommen etter.
PS. har det kjempemoro og er ca 10 år eldre enn deg
www.cardomain.com/id/frodevarn
Hadde jeg visst alt jeg vet om bilene første gangen hadde jeg gått umiddelbart for en NA 1.8L! Kjøper du 1,6 så forsøk å få tak i 1992 - 1993 modell. Hjertelig velkommen etter.
PS. har det kjempemoro og er ca 10 år eldre enn deg

www.cardomain.com/id/frodevarn