Erfaringer fra Tyskland

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Erfaringer fra Tyskland

Post by Rasmus79 »

Jeg er i prosessen av å kjøpe en Mazda 2005 fra Tyskland.
Først og fremst takk for tidligere tips jeg har fått rundt import, toll etc.
Nå har jeg funnet endel kandidater og er snart på vei til å komme til prute-stadiet med et par forhandlere.

I den anledning håper jeg å ta en prat (eller få tips her på nett) med noen som har vært gjennom samme prossess.
Særlig er jeg interresert i høre om ting rundt
1) export skilter fra tyskland (pris, prosedyre etc)
2) hvis noen har oppgradert musikkanlegget (før du plukket opp? Gjennom dealeren eller uavhengig)
3) vinterdekk. Kvissleis i huleste klarte dere å få dekk med hjem til norge? (jeg vurdere å bare kjøpe felgene der nede, og kjøpe dekk i norge.

Supert om noen har tid for en prat på telefon eller evt at jeg får høre om litt erfaringer på PM eller her på tema-tråden

Tnx
2005 Mx5 1.6L 110hp
Nordic Green Mica

http://rasmus79.blogspot.com/
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Tyskland har ikke så galne postpriser, jeg personlig ville sendt evt. felger og dekk i Posten, istedet for å ødelegge interiør (om du får det inni i det hele tatt, spørs vel på dim).
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

1. Det billigste er å sette på tyske prøveskilter, de kan bestilles av eieren i Tyskland for noen dager akkurat som her. (eksportskilter er mer omfattende prosess og mye mer kostbart). Så har du med deg norske prøveskilt som du klistrer på når du kjører ut av Tyskland, de gjelder i hele Skandinavia.
2. det med musikkanlegget forstår jeg ikke helt - det er i alle fall noe du ikke bør bekymre deg over i forhold til toll/avgifter etc. da de normalt ikke bryr seg om slikt lenger.
3. 4 stk felger klarer du normalt å få med deg om du bruker bagasjerommet og passasjersetet, er de med dekk må du ha rack på bagasjelokket. Ellers er det greiest å vente med det til man er "hjemme igjen".

Husk at du må klarere bilen ved ankomst Norge, og får da noen dager på deg til å "momse den inn". Husk også at IKKE ALLE Tyskere er så ærlige og ordentlige som mange tror - har selv ved to tidligere anledninger blitt godt lurt av tyske bruktbilforhandlere, så pass på!!!

Jeg gjorde denne prosessen selv i april i år og dette er skrevet ut fra mine erfaringer da. Lykke til 8)
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Angående dekk og felger, 205/40/17 går IKKE i bilen uten rack.
Det er dog så hårfint at jeg er rimelig sikker på at 195-dekk går greit med 3 i passasjersetet og ett i bagasjerommet.

Jeg vil dog ikke anbefale å kjøre fra Tyskland til Norge med det, da dekkene vil gå helt opp til taket og dermed hindre all sikt på høyre side av bilen, samt være påtrengende over midtkonsollen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Kjør ned. kjør hjem med 2 biler.. diverse deler inn i dem 2 bilene hjem..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Rasmus79 »

Ser det med dekk i passaser-setet et problem... så derfor bare felgene.
Men det er jo forutsatt at man faktisk kan spare endel på å kjøpe felger i tyskland da... er det tilfellet?

Det samme gjelder stereo - jeg tenkte at jeg ville få det kjøpt og innstallert i Tyskland for å spare penger i forhold til hva det koster i norge. Jeg vet at mange her på forumet sikkert klarer innstallasjonen bedre enn enn proff, men det er desverre ikke tilfellet for meg, så jeg må få proff hjelp. Er det faktisk noe å hente på å kjøpe stereo i tyskland?
Eller kan jeg like gjerne ta bilen med til Norge først og deretter ta tur over til ex. Sverige og få det like billig kjøpt og innstallert der?

det med eksportskilter trodde jeg var en nødvendighet for å få tilbake Momsen fra tyskland - men er det altså muligens ikke tilfellet?

Stian: Skulle gjerne kjørt ned, men da må jeg overbevise en venn om å bruke bil/kilometer stand og tid på å bli med - har for tiden en Vespa, så den løser lite på den måten....

Tnx for input
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Rasmus79 wrote:Ser det med dekk i passaser-setet et problem... så derfor bare felgene.
Men det er jo forutsatt at man faktisk kan spare endel på å kjøpe felger i tyskland da... er det tilfellet?

Det samme gjelder stereo - jeg tenkte at jeg ville få det kjøpt og innstallert i Tyskland for å spare penger i forhold til hva det koster i norge. Jeg vet at mange her på forumet sikkert klarer innstallasjonen bedre enn enn proff, men det er desverre ikke tilfellet for meg, så jeg må få proff hjelp. Er det faktisk noe å hente på å kjøpe stereo i tyskland?
Eller kan jeg like gjerne ta bilen med til Norge først og deretter ta tur over til ex. Sverige og få det like billig kjøpt og innstallert der?

det med eksportskilter trodde jeg var en nødvendighet for å få tilbake Momsen fra tyskland - men er det altså muligens ikke tilfellet?

Stian: Skulle gjerne kjørt ned, men da må jeg overbevise en venn om å bruke bil/kilometer stand og tid på å bli med - har for tiden en Vespa, så den løser lite på den måten....

Tnx for input
Er vel ikke noe problem å få med en kompis på tur vel, spander hotell og pils og ta det som en gutte tur.. Tror ikke eg skulle hatt noen store problem å lurt med en kompis til tyskland, og eg villel fått en 100mil mer enn deg på turen..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Dropp ekstra sett med dekk. De fleste bilene jeg så på i tyskland ble ikke levert med vinterdekk uansett.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

..og husk på at du ikke får tysk momsrefusjon hvis bilen har vært eid av en privatperson..
Post Reply