Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Agility
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 813
Status: Offline

Post by Agility »

Låvedørene er jo bare sjarmerende frekke !!! Borte vekk når man ikke har bruk for dem ! :D
Kjøpte min -90 NA i juni og har ikke ord for hvor morsom den bilen er, 1,6 med 116 og noen gamper, og de våkner virkelig til liv fra 4000.... Regna med litt skruing på en snart 20 år gammel bil, men det har igrunn ikke vist seg særlig nødvendig. Ikke noe rakkel i drivverk eller oppheng...
Du kan bare ikke misse uansett hvilken MX-5 du havner innpå, det tror jeg nesten jeg kan garantere :P
Og etter å ha lest hva folk synes, samt diverse tester og sammenligninger, så er NA mere hardcore som man sier :mrgreen:
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 560

Post by Steinar »

Kjøp hva pengepungen føler for.
Undertegnede var egentlig på utkikk etter en 1.8 NA for fire år siden, fant ingen som var bra nok. Endte med en NB. (Nyerte bil, stivere karosseri, mindre ting som tidens tann har gnaget på osv.)
Liker "låvedørene" på NA. Hadde jeg kjøpt en NA skulle disse forbli urørt.
(Meningene om dette er delte her på forumet.)

Morsomt at du nettop har solgt en Sunbeam Alpine. Har en kamert som har to stk. 62 mod. (En er til salgs, OK bil.)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 857

Post by Kjell »

EspenAndré wrote:
knekten wrote:Skulle jeg putta 100 tusen i en mx, ville det garantert blitt en NA.. Kjøp deg en til 70 og gjør alle de oppgraderingene som du ønsker..
Veldig enig i den :)

Har man en øvre sum er det bedre å få en eldre meget bra bil enn en nyere mindre bra, selvsagt.. ;)

bytt til low-pro lykter som det sies her, og mye er gjort bare med det

PS: misunner deg din forrige bil Sunbeam'en :)
Sunbeamen var fin den men når prolapsen tok ryggen og jeg ikke orker og stå krumbøyd over panseret i mer enn 2 min. da er det ikke lett. Så nå har jeg forsonet meg meg at den er borte og gleder meg vannvittig til MX-5'n er i hus. Synd det er lenge til våren. Men da har jeg jo litt tid på meg til og finne bil. Og ser at mange ville valgt en NA. En NA 1,8 av senere årgang i god stand er kanskje det beste valget.

Kjell
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
Kjell
2000 RPM
2000 RPM

Post by Kjell »

Steinar wrote:Kjøp hva pengepungen føler for.
Undertegnede var egentlig på utkikk etter en 1.8 NA for fire år siden, fant ingen som var bra nok. Endte med en NB. (Nyerte bil, stivere karosseri, mindre ting som tidens tann har gnaget på osv.)
Liker "låvedørene" på NA. Hadde jeg kjøpt en NA skulle disse forbli urørt.
(Meningene om dette er delte her på forumet.)

Morsomt at du nettop har solgt en Sunbeam Alpine. Har en kamert som har to stk. 62 mod. (En er til salgs, OK bil.)

Steinar
Alpine er en flott bil, hadde en Serie II med vinger synes det er den beste utgaven. Men nå er det som sagt MX-5 som gjelder. Er vant til og stelle med bilene så MX-5'n som kommer vil bli tatt godt vare på. Har du kjørt NA? Er kjøregleden og gocart følelsen beder i en NA enn NB ? Har nok rår til en NB men kanskje en NA med 1,8L er et bedre valg for en som er vant til engelske klassikere... HM!

:-) Kjell
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
Stehu
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stehu »

Kjell wrote:
EspenAndré wrote:
knekten wrote:Skulle jeg putta 100 tusen i en mx, ville det garantert blitt en NA.. Kjøp deg en til 70 og gjør alle de oppgraderingene som du ønsker..
Veldig enig i den :)

Har man en øvre sum er det bedre å få en eldre meget bra bil enn en nyere mindre bra, selvsagt.. ;)

bytt til low-pro lykter som det sies her, og mye er gjort bare med det

PS: misunner deg din forrige bil Sunbeam'en :)
Sunbeamen var fin den men når prolapsen tok ryggen og jeg ikke orker og stå krumbøyd over panseret i mer enn 2 min. da er det ikke lett. Så nå har jeg forsonet meg meg at den er borte og gleder meg vannvittig til MX-5'n er i hus. Synd det er lenge til våren. Men da har jeg jo litt tid på meg til og finne bil. Og ser at mange ville valgt en NA. En NA 1,8 av senere årgang i god stand er kanskje det beste valget.

Kjell
Det er først om vinteren det er artig med mx-5. Har testet 2 dager på skikkelig glatt vinterføre her(Tynset og Folldal), og kan med en gang si at det er noe av det morsomste jeg har prøvd :D
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM

Post by EatonMiata »

Da har du vel vært på Grimsbu Stehu, der oppe har du i alle fall vinter så det holder. Har vært der en del både sommer og vinter - fantastisk natur i det området - og spennende veier for MX5 kjøring 8)
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Et lite tips fra min fortid som MR2 MKI-fører:

På vinterføre, IKKE gir ned før en forbikjøring :P
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Kjell wrote: Er kjøregleden og gocart følelsen beder i en NA enn NB ? Har nok rår til en NB men kanskje en NA med 1,8L er et bedre valg for en som er vant til engelske klassikere... HM!
Kan godt hende du vil bli mer fornøyd med NA, men jeg ville prøvd de forskjellige som er aktuell, med NA er nok overgangen minst vil jeg tro :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Kjell
2000 RPM
2000 RPM

Post by Kjell »

EspenAndré wrote:
Kjell wrote: Er kjøregleden og gocart følelsen beder i en NA enn NB ? Har nok rår til en NB men kanskje en NA med 1,8L er et bedre valg for en som er vant til engelske klassikere... HM!
Kan godt hende du vil bli mer fornøyd med NA, men jeg ville prøvd de forskjellige som er aktuell, med NA er nok overgangen minst vil jeg tro :)
Er enig med deg der. Burde kanskje forsøkt litt forskjellige varianter. Det kan jo by på problemer i vinter men jeg får se hva jeg får til. Men det er uansett godt og vite at NA kan være et like bra alternativ som NB når det gjelder kjøreglede. Da er det viktigste og finne et godt bevart eksemplar som er holdt ordentlig vedlike.

Kjell
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM

Post by jallatralla »

Har en 2001 1.6 og er fornøyd med den, 1.8en gir sikkert mer power men 1.6en våkner virkelig ved 4000 og brøler seg frydefullt oppover registeret og hele bilen går igjennom en dr. Jekyll og Mr. Hyde ting og går i fra litt bedagelig til å bli knivskarp i alle responser.

Det føles nok mye fortere enn det faktisk går, men det er nå gøy. :)

Valgte vel personlig NBen fordi jeg liker den litt mer klassisk rene looken som bilen har. Jeg liker veldig godt hvordan NA ser ut, men det er ikke looken for meg.
sveinsvein
1000 RPM
1000 RPM

Post by sveinsvein »

Har bare kjørt en NA 1,6 litt i høst. Veldig moro. Et godt poeng det med fartsfølelse. Kjører også MC. Før jeg fikk hofteproblemer kjørte jeg raske sykler. Nå kjører jeg chopper med MYE lyd. Får nesten samme fartsopplevelse i den rundt 100 km/t, som en rask MC rundt 150. Slik også med MX-5`en; det er lite som er morsommere enn å kjøre en mx-5 med MYE lyd på svingete veier:D Overskriften på en mx-5 kunne etter min mening være: GØY UNDER 100.
Kjell
2000 RPM
2000 RPM

Post by Kjell »

jallatralla wrote:Har en 2001 1.6 og er fornøyd med den, 1.8en gir sikkert mer power men 1.6en våkner virkelig ved 4000 og brøler seg frydefullt oppover registeret og hele bilen går igjennom en dr. Jekyll og Mr. Hyde ting og går i fra litt bedagelig til å bli knivskarp i alle responser.

Det føles nok mye fortere enn det faktisk går, men det er nå gøy. :)

Valgte vel personlig NBen fordi jeg liker den litt mer klassisk rene looken som bilen har. Jeg liker veldig godt hvordan NA ser ut, men det er ikke looken for meg.
Fin tilbakemelding med motoren. Er flere som har kommentert 1,6 L og hvordan den våkner til liv ved 4000 omdreininger og gir både motorlyd og fres. Sparer jo noen kroner på en 1,6L. En NB 1,6L er jo helt klart overkommelig og det er et godt utvalg av dette tilgjengelig i norge. Kanskje får man ingen spesiell samlemodell men en rimeligere inngangsbillett med masse kjøreglede.

Som en tidligere kommenterte kan man ikke trå feil uansett hva man kjøper, bortsett fra kanskje 90Hk (Håper ingen blir støtt nå). Det er jo godt og trygt å vite.

Kjell
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
Kjell
2000 RPM
2000 RPM

Post by Kjell »

Hvordan er egentlig motorkarakteristikken på en 1,8l i forhold til 1,6L. Mer hester i 1,8L men er den "kjedeligere" i lyd og oppførsel?

Kjell
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
tness
6500 RPM
6500 RPM

Post by tness »

Lydmessig så vil jeg si at 1.8 l og 1.6 l er ganske lik. Har eid en 99 NB 1.6.

Sånn motormessig, med tanke på effekt, så merket jeg forskjell mellom 110HK og 140HK. Men det skulle bare mangle.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Jeg ville valgt 89-93 modell om jeg skulle gått for en 1,6
ellers måtte det blitt 1,8..

Men selvsagt, finner man en bil man faller for,
og kun motoren er "feil" så velger man gjerne ikke "second best" pga det..

Du kan vel kanskje møte opp når de lokale MX-5'erne har treff og få sitte på/prøvekjøre litt ;)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply