Full forvirring!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Full forvirring!

Post by Daniel »

Hei!

Tengte nå jeg skulle bestille nye dempere (og kanskje fjærer) som jeg ønsker å justere både høyde og hardhet med.
Skal bruke miataen som en helsårsbil (bor litt nord for oslo og ikke alltid like bra brøytet) der jeg kjører fram og tilbake til jobb hver dag.
har prøvd å ringe rundt, men alle gir forkjellige svar på hvor mye de kan justeres og noen sider de ikke kan justeres (høyde) - det hersker full forvirring i hodet mitt.
Hadde vært greit med lav bil om sommeren (kanskje 30 mm??) og tilnærmet original om vinteren.
Hvilke anternativer har jeg, hva blir rimeligst og best? hvordan justeres de (høyde og hardhet), hvor mye kan de justeres (fra og til), hva er prisen ferdig i postkassa mi, med/uten fjærer.
De orginale fjærene og demperne er i grei stand, så det er jo mulighet til å bytte til det på vinterstid, eller blir det kanskje tungvinnt.
Hva med koni gule sport 1130 kittet og orginalfjærer om vinter og samme kittet med fjærene som fulgte med kittet om sommeren?
Ble mye skriving nå, men håper noen gidder å svare!

Hilsen Daniel

PS: kom over at koni har et 1150 kit som kan justeres fra standard høyde til 40mm senking, men dette koster meg 10000, det er jo nesten dobbelt så mye som 1130 kittet....10000 synes jeg er litt drøyt for denne greia, men 5-6 lapper er mer ok...
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Coilover kitet koster litt over 10k ja.

Er du ikke villig til å betale 4k for å slippe å sette på fjærklemmer å flytte på skåla ?

Mener at coilover kittet justerer du høyden med å skru litt ...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

hm

Post by Daniel »

hva mener du, kan 1130 kittet justeres med fjørskåla, eller er det løse koni man kan få justert fjærskåla med? 1150 er jo grei den, men den er så dyr da.
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Koni Sport Kit
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/349
Komplett sett med dempere og fjærer, høyde og hardhet kan justeres.
På dette kan senkingen justeres ved at fjærskålen flyttes mellom tre faste spor på demperen. For justering må fjærene komprimeres, og fjærskål og tillhørende låsering må flyttes til et annet spor.

Demperene kan også kjøpes enkeltvis uten senkefjører, for bruk med originalfjører eller andre senkefjører.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/348

Koni Ride Height Kit:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/350
Komplett sett med dempere og fjærer, høyde og hardhet kan justeres.
På dette kan senkingen justeres trinnløst, ved at en skrur fjærskålen opp eller ned på demperen. Altså ingen trinn, og justering gjøres enkelt med medfølgende nøkkel.

Det finnes også røde Koni som ikke kan justeres hverken i hardhet eller høyde. Vet ikke om disse leveres til MX-5/Miata.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

finnes og røde koni som KAN justeres i hardhet, jeg har hatt det på en bil tidligere..
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

PKD wrote:Koni Sport Kit
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/349
Komplett sett med dempere og fjærer, høyde og hardhet kan justeres.
På dette kan senkingen justeres ved at fjærskålen flyttes mellom tre faste spor på demperen. For justering må fjærene komprimeres, og fjærskål og tillhørende låsering må flyttes til et annet spor.

Demperene kan også kjøpes enkeltvis uten senkefjører, for bruk med originalfjører eller andre senkefjører.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/348

Koni Ride Height Kit:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/350
Komplett sett med dempere og fjærer, høyde og hardhet kan justeres.
På dette kan senkingen justeres trinnløst, ved at en skrur fjærskålen opp eller ned på demperen. Altså ingen trinn, og justering gjøres enkelt med medfølgende nøkkel.

Det finnes også røde Koni som ikke kan justeres hverken i hardhet eller høyde. Vet ikke om disse leveres til MX-5/Miata.
Jeg kjører i dag med Koni sport dempere i kombinasjon med H&R senkefjærer. Tilsvarende det Koni Sport Kitet PKD nevner.

Skulle jeg kjøpt i dag hadde jeg valgt Coiloverkittet til Koni - Koni Ride Height KIt. Dette fordi du her har trinnløs justering av høyden fra orginal til 40mm senkning. Justeringen er ganske enkel, det eneste som må gjøres et at bilen må jekkes opp og så bruker en den medfølgende nøkkelen til å skru fjærskålen opp eller ned. Det er atskillig mer plundrete å måtte begynne med fjærklemmer.

Du får Koni ride height kitet til en fordelaktig pris hos IL-Motorsport.
http://www.ilmotorsport.de/show_details ... 561d32b266
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Koni Ride Height Kit:

Post by Daniel »

Hei!
Jeg leser her og andre steder at Koni Ride Height Kit trolig er verdt penga. Er det noen andre anternativer til Koni Ride Height Kit (tein, osv??)? Regne om litt priser tiol norske og dt viser seg at prisene ble som så for koni ride height kit.
MX5parts.co.uk: 7600NOK
IL-motorsport.de: 7004NOK
Så det var var ikke den helt stor prisforskjellen.....
Hilsen meg!
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Koni Ride Height Kit:

Post by HansT »

Daniel wrote:MX5parts.co.uk: 7600NOK
IL-motorsport.de: 7004NOK
Så det var var ikke den helt stor prisforskjellen.....
Er det priser inkl. V.A.T ?

MX5parts er kanon seriøse på det området, og trekker alltid fra den Engelske momsen uten at en trenger å spørre engang. Prisen blir da under den du oppgir fra IL.Motorsport. Og hvis du søker litt på forumet her vil du finne at mange sliter med å få IL.Motorsport til å trekke fra Tysk moms.

Jeg har i utgangspunktet ingenting i mot IL.Motorsport, og har også besøkt butikken deres sør for Køln. Ble hyggelig tatt imot, og servicen var upåklagelig. La da også igjen noen Euro.. :D

Men de 2 gangene jeg har handlet med de via nettbutikken har det bare vært tull, og selv om jeg i 2-3 mailer ber om at de trekker fra momsen, gjør de det ikke.. :( . Derfor har jeg gjort det til en hovedregel hos meg å alltid sjekke mulighetene for å handle fra England eller USA før jeg går til IL.Motorsport.

Egentlig utrolig uproffesjonelt av de, for jeg og mange flere her legger igjen ti-tusen vis med kroner i MX5/Miata deler i løpet av et år, og jeg (og andre jeg har hørt om) unngår IL.Motorsport...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Helt enig i det du skriver HansT, men har du prøvd å ringe ham i stedet? I så fall, hjalp det?

Det er også mulig å kjøpe saker fra Moss i USA som kommer fra IL. og da billigere... feks. hvite instrumentskiver...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

EspenSort92 wrote:Helt enig i det du skriver HansT, men har du prøvd å ringe ham i stedet? I så fall, hjalp det?

Det er også mulig å kjøpe saker fra Moss i USA som kommer fra IL. og da billigere... feks. hvite instrumentskiver...
Jeg ringte Ingo også engang, etter å ha sendt 5 mailer som han ikke ga tilbakemelding på. Det var imidlertid en annen sak enn tysk mva., og jeg har nevnt disse problemene på forumet tidligere. Jeg hadde hatt inne en bestilling, og jeg fikk trekk på kortet mitt. 2-3 uker senere ble imidlertid presis det samme beløpet trukket PÅ NY ! 8O

Det var nok ikke bevisst (får jeg håpe), og selvfølgelig noe som kan skje i farten, men ytterst irriterende når jeg påpeker dette, og jeg ikke får tilbakemelding på det på over 1 uke.

Hadde jeg drevet dette firmaet hadde jeg selvsagt vært ydmyk og beklaget med det samme hvis jeg så jeg hadde trukket en person flere tusen kroner en gang for mye, men jeg fikk ikke en eneste beklagelse. Når jeg ringte sa bare Ingo at de hadde fått ordnet det.

M.a.o.: Det er sånne små irriterende amatør ting som gjør at jeg unngår å handle med I.L Motorsport på nett. Tror nok likevel at hvis jeg er på deres kanter senere at jeg tar turen innom butikken og gjør en handel eller to.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

vat

Post by Daniel »

prisen på mx5parts.co.uk skal være med vat ja
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

HansT wrote: Jeg ringte Ingo også engang, etter å ha sendt 5 mailer som han ikke ga tilbakemelding på. Det var imidlertid en annen sak enn tysk mva., og jeg har nevnt disse problemene på forumet tidligere. Jeg hadde hatt inne en bestilling, og jeg fikk trekk på kortet mitt. 2-3 uker senere ble imidlertid presis det samme beløpet trukket PÅ NY ! 8O

Det var nok ikke bevisst (får jeg håpe), og selvfølgelig noe som kan skje i farten, men ytterst irriterende når jeg påpeker dette, og jeg ikke får tilbakemelding på det på over 1 uke.

Hadde jeg drevet dette firmaet hadde jeg selvsagt vært ydmyk og beklaget med det samme hvis jeg så jeg hadde trukket en person flere tusen kroner en gang for mye, men jeg fikk ikke en eneste beklagelse. Når jeg ringte sa bare Ingo at de hadde fått ordnet det.

M.a.o.: Det er sånne små irriterende amatør ting som gjør at jeg unngår å handle med I.L Motorsport på nett. Tror nok likevel at hvis jeg er på deres kanter senere at jeg tar turen innom butikken og gjør en handel eller to.
Har en liten følelse etter mailing og preiking med han (i butikken) at han er litt hoven, det var kjekkere å preike med Markus (mener han het det.. medarbeideren)
Ikke overraskende at Ingo ikke la seg flat for feilen i alle fall... men jeg vil likevel si at det er en seriøs butikk. Jeg har ikke handlet over nett med ham, men det er fordi jeg har funnet det jeg trenger andre steder billigere...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Koni Ride Height Kit:

Post by Vidar »

har du sjekka prisen hos simco og jakobs (medlems rabatt)

Kan tenkes det blir billigere pga høy frakt.
Daniel wrote:Hei!
Jeg leser her og andre steder at Koni Ride Height Kit trolig er verdt penga. Er det noen andre anternativer til Koni Ride Height Kit (tein, osv??)? Regne om litt priser tiol norske og dt viser seg at prisene ble som så for koni ride height kit.
MX5parts.co.uk: 7600NOK
IL-motorsport.de: 7004NOK
Så det var var ikke den helt stor prisforskjellen.....
Hilsen meg!
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Jeg har bestillt fra SFT to ganger... første gangen trakk de av vat uten at jeg gjorde noe, andre gang måtte jeg oppklare i telefon at jeg ikke skulle betale vat. "Are you reallly really sure, sir?" Måtte si det tre ganger, og fortelle at jeg metaler moms i Norge, ikke England.
Men nå er det ikke innehaveren som driver butikken lengre...
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

simco

Post by Daniel »

blir frakten så høy...?
Hva kan du anslå at frakten blir fra england til oslo for KONI kit med 4 dempere/fjærer. og ca hva og hvor mye kommer i tilegg etter frakt(kostnader)?
KONI kittet som kan høydejusteres fra 0-40 mm trinnløst selges for 9700 kr hos simco.
Tror du transporten vil koste mer enn 2500?
Hilsen daniel
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
Post Reply