Mazda MX-5 / 323 Turbo 4wd

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
MazdaSpeed
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 09 Oct 2004, 02:00
Location: Bergen
Status: Offline

Mazda MX-5 / 323 Turbo 4wd

Post by MazdaSpeed »

Har en motor liggende fra en 323 4wd Turbo 1600i.

Det er vel i prisippet samme motoren som 1.6i på 115 hk, men med en snurre på.? er det noe problem å få denne ned i en Mx5? Er ecu osv likt (har i verste fall lednigngsnett og hjerne fra bf turboen også)? Hører det er en del prob med å bytte fra 1.8 til GTX/GTRmotor, men der er vel plassen ett litt større prob. Motoren jeg har er en tidligere rallymotor som visstnok skal yte 228hk ved 1.2 bar, har ingen ide om det er realistisk, men kjørte no 8,93 0-201m med litt segen clutch i 323'en. Tåler original Mx5 kasse en slik effekt??
93 323GTR
88 323 1600i 4WD Turbo
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Denne motoren, er denne til salgs eller..Er ikkje mye forskell på disse blokkene, er vel egentlig kun stemplene har eg funnet ut, litt lavere komprisjon..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg har ikke full oversikt men du vil få problemer med at fordeleren stanger inn i torpedoveggen samt vannpumpen og selvsagt grenrør.
Det er en fra drammen som har montert GT-R motor og han brukte en del deler fra MX-5 motoren. Bla. mx-5 topp med overflyttet GT-R kammer.
User avatar
MazdaSpeed
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 09 Oct 2004, 02:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by MazdaSpeed »

Ikke GTR motor det er snakk om, men 1,6i Doch Turbo. 86-89 mod 323 Turbo. Den er jo litt minde i bygge str enn gtr, så vet ikke om problemene blir de samme.

Spm er:
1. Er ledningsnettet likt på MX-5 og 323, siden det er basesert på samme
motor.. ?
2. Passer motoren nedi MX-5 uten noe spes tilpasning (bortsett fra
eksos ,siden motoren i 323 er tverrstilt)
3. Er toppene på MX-5 1,6i DOCH (115hk) og 323 Turbo 1,6iDoch turbo
make?

Har 2 motorer, den ene er komplett (som jeg lurer på å montere i en MX-5), den andre er hel bortsett fra toppen. Sistnevnte blir muligens solgt visst jeg finner ny topp.
93 323GTR
88 323 1600i 4WD Turbo
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Motoren passer nok sikkert rett nedi, men ledningsnettet vil nok ikkje stemme heilt på grunn av eventuelt lengde på de, men du kan nok bruke ledningsnett fra mx. på denne motor,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
leandro
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 20 Oct 2004, 02:00
Status: Offline

Post by leandro »

har du gearkasse til 323 motorn?trenger gear kasse til mazda 3234x4 turbo 87mod :mrgreen:
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

blokka er nok identisk, bunnpanna(og kanskje oljepickupen) er annerledes iogmed at 323 har tverrstillt motor. GTX har litt kraftigere innmat enn mx5en.. er ikke sikker. men kan jo faktisk hende mx5 innsuget passer på gtx blokka, det vil spare deg endel jobb, siden innsuget på gtx peker feil vei.
ellers så har gtx fordeler ja, men tror faktisk mx5 kamsensoren kan boltes på istedenfor gtx fordelern..
kabelnett og elektronikkken skiller nok ganske mye...skal være stø på hånda for å koble om alt vil jeg tru? men alt går om man vil(bruker nok tid)..

også litt usikkker på om turboen vil stå riktig vei(eller om eksoshuset blir pekende framover i motor rommet om du skjønner)....

gtx blokka har og annet kjølesystem, hvor kjølevannet til toppen av radiatorn kommer ut på andre sida av motorn blandt annet. er sikkert mer forskjeller og, men dette er de jeg kom på sånn i farten...
Post Reply