Fjærer til gule Koni sport NA
Moderator: Styremedlemmer
- Mx-Jan
- 1000 RPM
- Posts: 191
- Joined: 26 Nov 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 697
- Location: Blærum
- Status: Offline
Fjærer til gule Koni sport NA
Noen som har anbefalinger til fjærer til gule koni sport dempere Na?
Har titta litt på Fm og Tein.
Fm: spring rates are 318 lb/in front and 233 lb/in rear. (not recommended for the combination of Koni Sports and FM upper rear mounts, which gives too much travel, resulting in coil bind)
your car will end up 12.5-13" in the front and 13-13.25" in the rear if it`s a 1990-97
Vil de orginale top mounts bak funke bra med Fm, evnt Nb?
Tein: Spring Rate Fr/Rear: 235/168 LBs/Inch
Lower Fr/Rear: 1.1/0.7 Inch
De virker litt slappe i fisken, men et + med tein er at det kanskje kommer Tuv.
Midlertidig løsning for å få bilen litt mer i vater, coilovers kommer senere.
Har titta litt på Fm og Tein.
Fm: spring rates are 318 lb/in front and 233 lb/in rear. (not recommended for the combination of Koni Sports and FM upper rear mounts, which gives too much travel, resulting in coil bind)
your car will end up 12.5-13" in the front and 13-13.25" in the rear if it`s a 1990-97
Vil de orginale top mounts bak funke bra med Fm, evnt Nb?
Tein: Spring Rate Fr/Rear: 235/168 LBs/Inch
Lower Fr/Rear: 1.1/0.7 Inch
De virker litt slappe i fisken, men et + med tein er at det kanskje kommer Tuv.
Midlertidig løsning for å få bilen litt mer i vater, coilovers kommer senere.
93 Miata Special Edition. Brilliant Black/Tan. Garage vary.Torsen. Nb Dash/Dør.Carputer.Koni.Energy
Der står det jo at FM sine ikke anbefales med koni sport dempere, så den saken er vel grei?
Du kan jo bare kjøpe et sett med koni senkefjører på mekonomen med TUV inntil du får høydejusterbart?
Tein sine fjærer har grei springrate til koni demperene, koni dempere skummer olje med for høy spring rate. Men kommer vel ikke med TUV tein fjærer?
Du kan jo bare kjøpe et sett med koni senkefjører på mekonomen med TUV inntil du får høydejusterbart?
Tein sine fjærer har grei springrate til koni demperene, koni dempere skummer olje med for høy spring rate. Men kommer vel ikke med TUV tein fjærer?
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- Mx-Jan
- 1000 RPM
- Posts: 191
- Joined: 26 Nov 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 697
- Location: Blærum
- Status: Offline
Forsto det som de ikke var no særlig med Topmounts fra Fm. De orginale gir jo ikke like mye lengde.mrinzane wrote:Der står det jo at FM sine ikke anbefales med koni sport dempere, så den saken er vel grei?
Du kan jo bare kjøpe et sett med koni senkefjører på mekonomen med TUV inntil du får høydejusterbart?
Tein sine fjærer har grei springrate til koni demperene, koni dempere skummer olje med for høy spring rate. Men kommer vel ikke med TUV tein fjærer?
Ikke Tuv ennå, men fikk en mail fra Tein så kanskje håp:
Hi Jan Thanks for the mail.
Tein do not hold TUV approval for any product. There are plans to obtain this, but will take some time, as the application list is vast.
Kind regards Chris Marshall-DoweSalesTEIN UK LIMITEDUnit 7 Avant Business CentreDenbigh WestMilton Keynes MK1 1DLUnited Kingdome-mail: sales@tein.co.ukwww.tein.co.uk
93 Miata Special Edition. Brilliant Black/Tan. Garage vary.Torsen. Nb Dash/Dør.Carputer.Koni.Energy
De anbefales med FM fjærer, men da ikke med FM upper rear mounts.mrinzane wrote:Der står det jo at FM sine ikke anbefales med koni sport dempere, så den saken er vel grei?
Du kan jo bare kjøpe et sett med koni senkefjører på mekonomen med TUV inntil du får høydejusterbart?
Tein sine fjærer har grei springrate til koni demperene, koni dempere skummer olje med for høy spring rate. Men kommer vel ikke med TUV tein fjærer?
Koni sport er kjent for å funke bra med stive fjærer.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Ok, misforsto litt.nope-mx5 wrote:De anbefales med FM fjærer, men da ikke med FM upper rear mounts.mrinzane wrote:Der står det jo at FM sine ikke anbefales med koni sport dempere, så den saken er vel grei?
Du kan jo bare kjøpe et sett med koni senkefjører på mekonomen med TUV inntil du får høydejusterbart?
Tein sine fjærer har grei springrate til koni demperene, koni dempere skummer olje med for høy spring rate. Men kommer vel ikke med TUV tein fjærer?
Koni sport er kjent for å funke bra med stive fjærer.
-n
FM fjærer er ok for koni sport. Men de stiveste av fjærer som du får til GROUND CONTROL kit som 700\350 og 550\350 spring rates skal IKKE brukes på koni sport dempere, de anbefaler det minste som er 375\250.
Var sånn jeg mente at de ikke fungere på de stiveste fjærene.
Tatt fra goodwinracing sin side under 550\350 og 700\350 fjærsett:
Also, note that this non-standard rate Ground Control Kit is TOO MUCH spring for standard off-the-shelf Miata KONI sports or Miata KYBs or Tokicos. You can either use our Miata KONI RACE shocks which are on this website or you can have standard Miata Koni Sports re-valved for the purpose.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
-
- 2000 RPM
- Posts: 254
- Joined: 13 Feb 2009, 21:38
- Status: Offline
Dette er et vesentlig poeng. Det virker av og til som oppfatningen er at jo stivere fjærer - desto bedre veigrep/kjøre-egenskaper. Men slik er det faktisk ikke.Harald wrote:anbefaler ingen å kjøre med så harde fjærer at de ikke er egnet for koni i alle fall..
550 /350 KAN gå.. 700 osv, ubrukelig, så lenge man ikke kjører kun på smooth bane
Veigrepet er opplagt best så lenge alle 4 hjulene er i bakken - og det er de IKKE i høy hastighet på en svingete norsk landevei dersom fjærene er veldig stive! Da vil en bil med mykere fjærer ha bedre grep enn en med altfor stive fjærer. Og så er det jo greit med LITT komfort også - i alle fall om man skal ha med dama på tur av og til

Kanskje litt på siden- siden temaet likevel gjaldt fjærer/dempere

- Mx-Jan
- 1000 RPM
- Posts: 191
- Joined: 26 Nov 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 697
- Location: Blærum
- Status: Offline
Sant det men noen damer liker det litt stivt, de pleier å få sitte på fanget på tur. Så jo mer det humper jo mer fornøyd blir deEatonMiata wrote:Dette er et vesentlig poeng. Det virker av og til som oppfatningen er at jo stivere fjærer - desto bedre veigrep/kjøre-egenskaper. Men slik er det faktisk ikke.Harald wrote:anbefaler ingen å kjøre med så harde fjærer at de ikke er egnet for koni i alle fall..
550 /350 KAN gå.. 700 osv, ubrukelig, så lenge man ikke kjører kun på smooth bane
Veigrepet er opplagt best så lenge alle 4 hjulene er i bakken - og det er de IKKE i høy hastighet på en svingete norsk landevei dersom fjærene er veldig stive! Da vil en bil med mykere fjærer ha bedre grep enn en med altfor stive fjærer. Og så er det jo greit med LITT komfort også - i alle fall om man skal ha med dama på tur av og til![]()
Kanskje litt på siden- siden temaet likevel gjaldt fjærer/dempere

93 Miata Special Edition. Brilliant Black/Tan. Garage vary.Torsen. Nb Dash/Dør.Carputer.Koni.Energy