Motoroverhaling

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Motoroverhaling

Post by Mazdafreaks »

Nå skal eg til å bytte stempler hva må til? skal bytte alle stempler og rådelager, trenger eg noe meir. Har hørt at rammelagrene trengs ikkje byttes. Da disse ikkje blir utslitt, var ingen lyder eller noe slikt i motoren, bare lavere komprisjon på syl, 2-3 så da tar eg og bytter alle 4. har overhalt toppen, fordi denne motoren brukte endel olje, men som det viste seg nok å vera stempler, motoren er kun gått 210000 miles... Motoren gikk faktisk utrolig fint, mye finere enn mange andre mx-5 som eg har truffet på, Ingen tikking, kanskje en liten 3 sekunder ved kald motor som har stått en stund..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Trenger vel kanksje strengt tatt bare å bytte ringer og hone opp cylinderene? eventuelt må du borre da. Også bør vel råder maskineres så hullene blir runde igjen, balansere opp veiva på nytt, planslipe topp og blokk...

hvis du skal ha det ordentlig da.. hjelper ikke no å bare bytte stempler med mindre det er hull i de.. skal det ha no for seg så er det borring og oversize stempler som gjelder..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Har sjekket sylindrene, disse var heilt ok ingen slitekant som du får på opel og ford etter kun 100000. Var ingen riper heller, var kun att de var lave i komprisjon, blir vel slitt disse fjørene etter 210000 miles. Men er jo like greit å bytte stemplene når man først er i gang, koster kun 695.- per stk. skulle eg kjøpt kun ringer så ville dette sikkert kostet nesten det samme.. Tror ikkje det er nødvendig å balensere veiva osv, dette er jo japansk kvalitet er bra balansert i original stand,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

kommer jo klart ann på hvilke planer du har det.. hone må du ihvertfall uansett.. skal du kjøre orginal holder den sikkert fire ganger til rundt jorda :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Motoroverhaling

Post by HansT »

Mazdafreaks wrote:..motoren er kun gått 210000 miles...
Tja, "kun" var vel litt beskjedent? :) Bilen er m.a.o. gått nesten 350000 km, noe som tilsvarer over 25000 km pr.år...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

No har eg demontert motoren fullstendig, Det viste seg faktisk at eg såg fremdeles de originale hone sporene, Skal ta og hone den i morgen og bestille nye alle lager og stempler,Det såg ut som om motoren aldri var opnet før, dette er jo ett pluss.. Nå skal motoren bli bra. er det noen som har en god internett side som eg kan se hvordan overhale girkasse...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

ikke intr i å kjøpe min??
Skal selge min om ikke lenge. Står på en 1,8 NB nå.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Kan vera interesant det, men til hvilken pris, Da må eg ha med alt av tilbehør, alt som skal til for å starte denne,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Var vel girkassa det var snakk om, og den trenger du ikke noe ekstra til :) bare å smelle rett på plass og nyte sommeren når den kommer :D
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

ja...hva kan jeg selge den for da?? hvis jeg sa 5 tusen, hva sier du da? 8)
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Når kan du eventuelt få den sendt då, har ingen hast egentlig men liker å få ting unnagjort, hvor langt er den gått..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

hmmm... Jeg venter på den andre girkassen, og tror og håper den er her i norge om ca 2 uker. Kan sende den sporenstraks etter det. Bilen den står på har gått 97250km
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

No har eg endelig klart å bestemme meg, kommer til å montere ei blokk fra mx-3 nå i vinter den er jo bare gått 70000 den er en soch med litt mindre komprisjon enn mx-5 men tror ikkje dette gjør så mye,skal montere min topp på denne den er jo ny overhalt, så skal eg overhale min blokk skikkelig kanskje med noen forsterkede råder og turbo/kompressor, men lurer på hvor mye kan eg bore en original mx-5 blokk
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

MX-3 er ikke det en V6er ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

mx-3 kom som både v6 og med 4 syl 1,6 soch, denne som eg skal kjøpe motor av skiftet denne 1,6 som både står i 323 og kia og mx.3 blei byttet ut med gtx motor 1,8 doch turbo med datasprut og diverse andre mods,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Post Reply