godkjennings papirer turbo

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

sendte e-post til il-motorsport for en stund siden... dro en vit løgn og sa jeg hadde kjøpt et brukt kit til 1,6l, og at jeg gjerne ville ha papirene, men det var ikke så lett..... de kunne gå med på å faxe papirene til stedet der bilen skulle godkjennes... først skulle de ringe, så sende papirene sa de, men dette ville koste meg 200euro eller noe.....
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

200 euro dette er ikkje så gale vis dette blir godkjent,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

snakket med biltilsyn i dag, de mente at de ga fullt f*** i tüv papirene (om man kom med det), hvis man ikke hadde dokumentasjon fra mazda som det sto i klartekst at MIN bil(chassis eller reg nr) ville takle den nye effekten osv.
så om man får kolberg til å si seg enig i at en mx5 takler turbo og 150 hester feks, og får det skriftlig, er man på gli. har man et sånt papir ville de godkjenne det om man stillte med det papiret, pluss papir som bekreftet effekt, pluss at bilen var i den stand mazda forutsetter hva angår bremser og understell..
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

HF-mx5T wrote:så om man får kolberg til å si seg enig......l..

Kolberg er da ikke lenger impotør av mazda. Da må du kontakte mazda norge, den nye importøren. ;) http://www.mazda.no/default.asp Hehe
t_huseby ---> Redrider
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

er det en idé å skrive et brev til Mazda Norge på vegne av klubben? en som er flink å skrive...
det må jo være lett for Mazda å dokumentere at Mx-5 tåler dette! Siden Mazda-forhandlere i andre land tross alt har solgt den ny med turbo...

Vil dette gjøre det lettere å godkjenne kompressor også?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

HF-mx5T wrote:snakket med biltilsyn i dag, de mente at de ga fullt f*** i tüv papirene (om man kom med det), hvis man ikke hadde dokumentasjon fra mazda som det sto i klartekst at MIN bil(chassis eller reg nr) ville takle den nye effekten osv.
så om man får kolberg til å si seg enig i at en mx5 takler turbo og 150 hester feks, og får det skriftlig, er man på gli. har man et sånt papir ville de godkjenne det om man stillte med det papiret, pluss papir som bekreftet effekt, pluss at bilen var i den stand mazda forutsetter hva angår bremser og understell..
påtide å bytte biltilsyn kanskje? ;)

Mener vi fikk beskjed om at tüv papirer holdt når vi undersøkte godkjenning av en escort mkI med Cossie motor.. Eller skriv fra importøren om at de gikk god for effektøkningen.
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

Når noe er tüv godkjent, er ikke det slik at det bare viser at produktet tilfredstiller kvalitets krav for dette produktet? eller er jeg helt på jordet nå?

En annen ting er jo at det er stoooor forskjel fra sted til sted når det gjelder biltilsynet. Kjenner til at en har bygget om bilen sin, en suzuki jeep, og forhøya den noe grasalt, med pucker!!! På den ene plassen fikk han blankt avslag, men på neste sted ble bilen godkjent på første visning, og til komentar på puckene fikk han "hmm den løsningen hadde de aldri sett før. Billig og bra"
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Kan ikke være umulig å få godkjent turbo.. ta en titt på denne her med 178hk fra mazda usa: http://www.mazdausa.com/MusaWeb/display ... 192&bhcp=1

2004 Mazdaspeed MX-5 Miata
The world's most popular roadster has gotten a boost - literally. The all-new MAZDASPEED MX-5 Miata packs 25 percent more horsepower and 33 percent more torque compared to the standard MX-5 Miata, thanks to an intercooled turbocharger supported by other modifications to the MX-5 Miata 1.8-liter DOHC engine. The power is matched with a beefed-up 6-speed short-throw manual gearbox and a lowered sport-tuned suspension. Add a few visual enhancements and you'll find the MAZDASPEED MX-5 Miata brings more than a little bit of aggressiveness to one of the most fun to drive cars on the road.
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
Redman
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 05 Jun 2004, 02:00
Status: Offline

Post by Redman »

Noen som vet hva reg. nummeret på bilen til han som hadde fått den godkjent med turbo. Jobber litt med denne godkjenningsgreia selv.
Problemet er at det er nesten ingen fra "gamle" kolberg konsernet som er blitt med over til den nye inportøren.

Tips for å få til dette mottas med takk! Jeg kan godt skrive rundt jeg. Er til og med rimelig grei i engelsk!
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Iom at den den nye MX-5 turboen har de største bremsene (større enn NA 1.8 og tidlig NB) så vil de vel henge seg opp i det. Jeg tror tingen er å ha en god dialog med importøren samt skaffe til veie papirer fra BBR turbo MX-5en som var NA og ble solgt i England.
Det meste går bare man snakker med rett person hos biltilsynet og håndeter saken på en profesjonell måte.
Jeg snakket med en dude på Japsetreffet for noen år siden som hadde fått skilter på en Datsun Z med skylinemotor. Har også snakket med en fyr på Rudskogen som fikk registrert en Sierra CL med Cossie 4x4 drivverk og motor.
Begge disse hadde fått klarering fra "produsentene" i norge.
Så det må jo være håp for MX-5 eiere også hvis de står på.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Mazda har alltid vert vanskelig på dette, prøvde tidligere på å få godkjent en mazda 323 med gtx motor, men de kunne ikkje hjelpe de, snakket med biltilsynet de var villige bare eg fikk papirer på at bremser å understell tålte påkjenningen..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 210
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: porsgrunn/telemark
Contact:
Status: Offline

Post by classicturbo »

har en kompis som trodde han hadde liggende di pappira som ble brukt for å godkjenne den som er godkjent med turbo skal høre med han igjen :D
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

at det nå har kommet en mazdaspeed miata med 178hk eller hvor mye det er har nok desverre ingen ting å si.. kan ha noe å si for de med NB, men her er det tross alt mye mer avstivninger, og bærende konstruksjon er vel ikke identisk med NA modellene, og da hjelper det lite :(

MEN, ett greddy kit gir ikke all verden.. så om man skaffer bremsepapirer på 133hk med greddy kit, så er man i boks.. NA ble levert med 133 (131?) hk 1.8 motor... ergo, den tåler den effekten. Da må du bare dokumentere at du har ALLE viktige 1.8 biter hva gjelder bremser, hjuloppheng og avstivninger i bærende konstruksjon.. :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Redman wrote:Noen som vet hva reg. nummeret på bilen til han som hadde fått den godkjent med turbo. Jobber litt med denne godkjenningsgreia selv.
Problemet er at det er nesten ingen fra "gamle" kolberg konsernet som er blitt med over til den nye inportøren.

Tips for å få til dette mottas med takk! Jeg kan godt skrive rundt jeg. Er til og med rimelig grei i engelsk!
Regnummert på den MX-5 som var godkjent med turbo som Tormod solgte er BN49550 (ifølge bildene i annonsen hans).

Hadde vært gøy om noen fikk brøytet litt vei i landskapet for godkjenning av mx-5 med pustehjelp. Leker selv endel med kompressor-tanken, men vil helst ha en eventuell slik oppgradering godkjent.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
Redman
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 05 Jun 2004, 02:00
Status: Offline

Post by Redman »

Har i dag mottatt papirer fra Mazda Norge samt papirer fra Belgia på en Mazda MX5 Turbo. Dette er vel den som gikik i England under navnet BBR Turbo. Får å få dette godkjent trengte de også der en fullstendig testrapport på bilen. Dette var i 1991.

Den rapporten jeg har er til gamle Kolberg Motor. Har også fått en kopi av den orginale brosjyren på en MX5 BBR Turbo.

Det skal bli artig å høre hva biltilsynet sier. Har allerede snakket med dem ang. BN49550, som forøvrig er godkjent ved biltilsynet i Larvik. De leter etter papirene der nå.

Har så jæ.... lyst på en bil med godkjent turbo. Kanskje det blir håp nå!!!!
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
Post Reply