smarte drittunger...

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Anja
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 25 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 651
Status: Offline

Drittunger og ansvar...

Post by Anja »

I skadeserstatningsloven § 1-1 heter det at barn og ungdom plikter å erstatte den skade som de forvolder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, økonomisk evne og forholdene ellers.

For øvrig vil rene hærverkskader hvor barnet åpenbart forstår konsekvensene av sine handlinger lettere kunne føre til ansvar enn tilfeller der samme skadevolder, som for eksempel et syklende barn, gjør skade på grunn av et øyeblikks uoppmerksomhet.

I følge skadeserstatningsloven § 1-2, nr. 2, pålegges foreldrene et begrenset objektivt ansvar. Objektivt ansvar vil her si at foreldrene selv om de er uten egen skyld, vil svare for skade som barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, har forvoldt forsettlig eller uaktsomt.

Jeg ble utsatt for steinkastende barnehjemsbarn en gang, og da tok fylkeskommunen ansvar, dekte skade på bilen siden det offentlige hadde omsorg for barna.
Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Det var et nyttig innlegg Anja!

Men nå når jeg har fjernet hærverket og bilen ser bra ut vet jeg ikke om vi kommer noen vei..?

har jo bilder da men.. hva skulle erstatningen være?

jeg vil anmelde det uansett, men lurer på om det blir gjort,
er jo Linda´s bil.. og siden den ser bra ut nå så spørs det om hun gidd å styre.. hun er ikke å hevnlysten som meg.. :twisted:
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Anja
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 25 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 651
Status: Offline

Post by Anja »

EspenAndré wrote:Det var et nyttig innlegg Anja!

Men nå når jeg har fjernet hærverket og bilen ser bra ut vet jeg ikke om vi kommer noen vei..?

har jo bilder da men.. hva skulle erstatningen være?

jeg vil anmelde det uansett, men lurer på om det blir gjort,
er jo Linda´s bil.. og siden den ser bra ut nå så spørs det om hun gidd å styre.. hun er ikke å hevnlysten som meg.. :twisted:
Hva med å få polert den skikkelig for fylkeskommunens regning :wink:
Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
Post Reply