Hvor kjøpe Hard-top billigst?
Moderator: Styremedlemmer
Hvor kjøpe Hard-top billigst?
Hei
Jeg er i markedet for mx5, og må innrømme at en hard-top da er et must.
Hvilke forskjellige utgaver finnes av disse? Og hvor kjøper jeg det billigst?
Noen tips?
Jeg er i markedet for mx5, og må innrømme at en hard-top da er et must.
Hvilke forskjellige utgaver finnes av disse? Og hvor kjøper jeg det billigst?
Noen tips?
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Vær oppmerksom på at det finnes uoriginale hardtopper i varierende kvalitet.
Av oem HTene kan du velge (eller kanskje bare kjøpe den du kommer over)
med eller uten varmetråder. Har også sett en med kupelys, men vet ikke om det var montert i fra fabrikk.
Hardtop kjøper du billigst på sommern.
Av oem HTene kan du velge (eller kanskje bare kjøpe den du kommer over)
med eller uten varmetråder. Har også sett en med kupelys, men vet ikke om det var montert i fra fabrikk.
Hardtop kjøper du billigst på sommern.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- 2000 RPM
- Posts: 254
- Joined: 13 Feb 2009, 21:38
- Status: Offline
Det dukker opp fra tid til annen - jeg har kjøpt brukt i Norge ved to anledninger og betalt 6000 og 8000. Mitt råd er å kjøpe original - helst med varmetråder (har en slik på bilen nå - kupeen er liten og fuktighet setter seg fort på bakruta!) - sjekk at alle festene er ok - og - at det er isolasjon i taket! Det holder på varmen - men isolerer også mye mer mot støy i motorvei hastigheter. 

1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Jeg har original hardtop uten varmetråder i bakruta. Det er forøvrig noe jeg aldri har savnet. Kupeen er så liten at med et funksjonellt varmeapparat så blir det fort varmt, og evt. dugg og frost forsvinner fort. Ville ihvertfal ikke hatt varmetråder som et punkt på sjekk-lista. Heller at det er riktig farge og evt. at den er original. Husk at svart hardtop er en "all-arounder". Funker til det meste 
En ting du bør være obs på, er om det er mye luftbobler i lakken på hardtoppen. Toppen er i glassfiber, og om den har vært omlakkert, uten å ha bli "luftet" tilstrekkelig før lakkering, kan det utvikle seg luftbobler (som etter hvert sprekker.) Dette er visst ganske vanlige på disse hardtoppen. Særlig i bakkant av sidevinduene og langs nedre karmen av bakruta.
Til sist vil jeg tilføye at hardtopp gjør bilen merkbart stivere, og det er jo bra

En ting du bør være obs på, er om det er mye luftbobler i lakken på hardtoppen. Toppen er i glassfiber, og om den har vært omlakkert, uten å ha bli "luftet" tilstrekkelig før lakkering, kan det utvikle seg luftbobler (som etter hvert sprekker.) Dette er visst ganske vanlige på disse hardtoppen. Særlig i bakkant av sidevinduene og langs nedre karmen av bakruta.
Til sist vil jeg tilføye at hardtopp gjør bilen merkbart stivere, og det er jo bra

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Kjøpte en brukt org. hardtop med varmetråder i høst.
Enig at den isolerer mot støy, men ikke stor forskjell på varmen i kupeen. (Den er varm samme søren.)
Kjørte over Valdresflya i dag, 9 minus på det kaldeste. Selv om hardtoppen har et innertak (kompakt skum?) var taket ganske kaldt å ta på.
Steinar
Enig at den isolerer mot støy, men ikke stor forskjell på varmen i kupeen. (Den er varm samme søren.)
Kjørte over Valdresflya i dag, 9 minus på det kaldeste. Selv om hardtoppen har et innertak (kompakt skum?) var taket ganske kaldt å ta på.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
-
- 2000 RPM
- Posts: 254
- Joined: 13 Feb 2009, 21:38
- Status: Offline
Re: Hvor kjøpe Hard-top billigst?
Bare til orientering - allerede nå er det original hardtop til salgs i forumet her! Og til en ok pris både for selger og kjøper...eehgil wrote:Hei
Jeg er i markedet for mx5, og må innrømme at en hard-top da er et must.
Hvilke forskjellige utgaver finnes av disse? Og hvor kjøper jeg det billigst?
Noen tips?
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Må bare si at varmetråder er kjekt. Det er rart med det, vi kjører cab, så noe fukt blir det i kupeen, og da blir det fort dugg og ising.
Jeg bruker varmetrådene veldig mye. Fjerner dugg ganske så kjapt, det blir så j**** varmt i bilen hvis jeg skal ta duggen med varmluft.
Jeg synes ikke det er mye forskjell på støy kontra soft top
Jeg bruker varmetrådene veldig mye. Fjerner dugg ganske så kjapt, det blir så j**** varmt i bilen hvis jeg skal ta duggen med varmluft.
Jeg synes ikke det er mye forskjell på støy kontra soft top
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
Jeg bruker bilen hele året uten hardtop. Det fulgte med hardtop når jeg kjøpte bilen, men solgte den med en gang. Mange dager på vinteren får jeg lyst å kjøre åpent eller må transportere noe langt. Da er det mye enklere uten hardtop. Med hardtop ble det mere kondens inni også. Dessuten ligger kalesjen sammen brettet hele tiden hardtop er på, og jeg tror dette sliter mere på kalesja enn vær og vind.
tor340 wrote:Jeg bruker bilen hele året uten hardtop. Det fulgte med hardtop når jeg kjøpte bilen, men solgte den med en gang. Mange dager på vinteren får jeg lyst å kjøre åpent eller må transportere noe langt. Da er det mye enklere uten hardtop. Med hardtop ble det mere kondens inni også. Dessuten ligger kalesjen sammen brettet hele tiden hardtop er på, og jeg tror dette sliter mere på kalesja enn vær og vind.
Stikk motsatt erfaring her...
Med softtop om vinteren var det vått på hele innsiden av softtoppen.
Med hardtop er det tørt og fint.
Tror heller ikke softtoppen blir noe mer slitt av å ligge tørt sammenslått, kontra være oppspent i vær og vind...
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Helt enig med deg nope... mye RAR "synsing" her etter min mening..nope-mx5 wrote:tor340 wrote:Jeg bruker bilen hele året uten hardtop. Det fulgte med hardtop når jeg kjøpte bilen, men solgte den med en gang. Mange dager på vinteren får jeg lyst å kjøre åpent eller må transportere noe langt. Da er det mye enklere uten hardtop. Med hardtop ble det mere kondens inni også. Dessuten ligger kalesjen sammen brettet hele tiden hardtop er på, og jeg tror dette sliter mere på kalesja enn vær og vind.
Stikk motsatt erfaring her...
Med softtop om vinteren var det vått på hele innsiden av softtoppen.
Med hardtop er det tørt og fint.
Tror heller ikke softtoppen blir noe mer slitt av å ligge tørt sammenslått, kontra være oppspent i vær og vind...
-n
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
-
- 2000 RPM
- Posts: 254
- Joined: 13 Feb 2009, 21:38
- Status: Offline
Forstår at trangen til å kjøre åpen selv på vinteren kan være tilstede - og da er det klart lettere å dra ned kalesjen. Men etter mange år i MX5 på alle årstider er jeg vel ikke tvil om at en hardtop definitivt beskytter best OG skåner kalesjen i vinterhavåret. Det er utvilsomt mindre skadelig å ligge nedslått i ro enn å bli utsatt for salt og skitt på norske veier i månedsvis! 
Jeg har en ganske ny og forseggjort canvas (stoff) kalesje, men uansett er det betydelig mer komfortabelt å ligge rundt 110 - 120 med hardtoppen som er veldig godt støydempet i taket og sitter som et skudd på bilen! Og så ser jo MX5 skikkelig kul ut med den fine designen på toppen - i sterkt kontrast til f.eks. BMW Z3 som ser mildt sagt forjævlig ut med hardtopp!

Jeg har en ganske ny og forseggjort canvas (stoff) kalesje, men uansett er det betydelig mer komfortabelt å ligge rundt 110 - 120 med hardtoppen som er veldig godt støydempet i taket og sitter som et skudd på bilen! Og så ser jo MX5 skikkelig kul ut med den fine designen på toppen - i sterkt kontrast til f.eks. BMW Z3 som ser mildt sagt forjævlig ut med hardtopp!
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....