godkjennings papirer turbo
Moderator: Styremedlemmer
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Flott!Redman wrote:Har i dag mottatt papirer fra Mazda Norge samt papirer fra Belgia på en Mazda MX5 Turbo. Dette er vel den som gikik i England under navnet BBR Turbo. Får å få dette godkjent trengte de også der en fullstendig testrapport på bilen. Dette var i 1991.
Er du villig til å legge dem ut for deling?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
yes
Hei!
Hold meg oppdatert om godkjenningspapirene og hva som kreves for å få reg med tubo. Jeg har nemmelig kjøpt HF'sin greddy turbo og skal få montert den i løpet av vinteren.
Hilsen Daniel
Hold meg oppdatert om godkjenningspapirene og hva som kreves for å få reg med tubo. Jeg har nemmelig kjøpt HF'sin greddy turbo og skal få montert den i løpet av vinteren.
Hilsen Daniel
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
Har nå vært i samtale med biltilsynet, og de er absolutt ikke negative til at det skal være mulig å få bilen godkjent med turbo.
Det biltilsynet imidlertid aller helst vil ha, er en godkjenning fra importør/fabrikk som henviser til chassisnummeret på den bilen som skal godkjennes. Dette er foreløpig et problem, for det har jeg ikke. Vet heller ikke hvordan jeg skal få til dette. Enda
Sitter å lurer på om Norsk lov sier noe om dette.
Ser for meg at dersom man har en godkjent bil, så må vel en maken bil, samme årsmodell, type, motor, altså en identisk bil kunne godkjennes på de samme papirer.
Dersom dette mot alle odds ikke skulle være mulig å få til, så skulle jeg gjerne hatt en jurist til å henvise til hvilke lover som gjelder for dette.
Er av den forståelsen at biltilsynet "egentlig" kan godkjenne det de måtte ønske, så lenge det er innenfor norsk lov.
Så saken må jo være grei: Finnes det noen jurister blant oss her på forumet, som kunne sett på denne saken for meg/oss? Så ta kontakt.
Eller enda bedre, finnes det noen biltilsyn-ansatte blant oss?
Jeg er lettest å treffe via forumet eller på: mazdamiata@hotmail.com
Til dere som gjerne vil ha en kopi av papirene jeg har fått:
Jeg skal villig vekk dele papirene mine med andre, dersom det viser seg at vi får banet vei for å lette problemet med hensyn på dette med godkjenning av ombygd bil med turbo. Men istedet for å fare fort frem og godkjenne min egen bil, så ville det vært bedre å fått laget en mappe med papirer, som gjør dette litt enklere for andre i fremtiden.
Dersom noen her i klubben kan bistå med noe, eller kjenner noen som kan bistå med noe, så ikke nøl med å kontakte meg.
Meningen min i det hele, er at vi som medlemmer, bør sørge for at bilene våre er godkjent. Er de ikke det, så er det klart at før eller siden, kan dette komme til å kaste dårlig lys over klubben. Det tar jeg for gitt at vi ikke ønsker.
Dette er skrevet med all respekt for alle som har en MX5/Miata, så jeg håper ikke at noen føler seg tråkket på tærne.
Det biltilsynet imidlertid aller helst vil ha, er en godkjenning fra importør/fabrikk som henviser til chassisnummeret på den bilen som skal godkjennes. Dette er foreløpig et problem, for det har jeg ikke. Vet heller ikke hvordan jeg skal få til dette. Enda
Sitter å lurer på om Norsk lov sier noe om dette.
Ser for meg at dersom man har en godkjent bil, så må vel en maken bil, samme årsmodell, type, motor, altså en identisk bil kunne godkjennes på de samme papirer.
Dersom dette mot alle odds ikke skulle være mulig å få til, så skulle jeg gjerne hatt en jurist til å henvise til hvilke lover som gjelder for dette.
Er av den forståelsen at biltilsynet "egentlig" kan godkjenne det de måtte ønske, så lenge det er innenfor norsk lov.
Så saken må jo være grei: Finnes det noen jurister blant oss her på forumet, som kunne sett på denne saken for meg/oss? Så ta kontakt.
Eller enda bedre, finnes det noen biltilsyn-ansatte blant oss?
Jeg er lettest å treffe via forumet eller på: mazdamiata@hotmail.com
Til dere som gjerne vil ha en kopi av papirene jeg har fått:
Jeg skal villig vekk dele papirene mine med andre, dersom det viser seg at vi får banet vei for å lette problemet med hensyn på dette med godkjenning av ombygd bil med turbo. Men istedet for å fare fort frem og godkjenne min egen bil, så ville det vært bedre å fått laget en mappe med papirer, som gjør dette litt enklere for andre i fremtiden.
Dersom noen her i klubben kan bistå med noe, eller kjenner noen som kan bistå med noe, så ikke nøl med å kontakte meg.
Meningen min i det hele, er at vi som medlemmer, bør sørge for at bilene våre er godkjent. Er de ikke det, så er det klart at før eller siden, kan dette komme til å kaste dårlig lys over klubben. Det tar jeg for gitt at vi ikke ønsker.
Dette er skrevet med all respekt for alle som har en MX5/Miata, så jeg håper ikke at noen føler seg tråkket på tærne.
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
-
- Status: Offline
løsningen på det med chassisnr kan være at man får et papir fra mazda norge som bekrefter "likheten" på alle biler mellom feks 89 og 97, eventuellt med serienr..
dette vil da "bevise" at enhver bil innenfor dette er lik nok til at en eventuell godkjenning på EN bil kan gjelde for en annen. og på den måten få biltilsynet til å godta et mere generellt skriv ? bare en tanke..
redman.. kjempebra at du tar dette så seriøst. hadde vært flott om vi på en måte hadde fått ordnet papirer på dette siden turbo i mx5 begynner å bli veldig vanlig...
dette vil da "bevise" at enhver bil innenfor dette er lik nok til at en eventuell godkjenning på EN bil kan gjelde for en annen. og på den måten få biltilsynet til å godta et mere generellt skriv ? bare en tanke..
redman.. kjempebra at du tar dette så seriøst. hadde vært flott om vi på en måte hadde fått ordnet papirer på dette siden turbo i mx5 begynner å bli veldig vanlig...
Takker for rask respons HF-Mx5t og må si at jeg likte tanken. Så vi gjør et forsøk. Dermed har jeg nu har sendt et spørsmål om det lar seg gjøre å få tak i en bekreftelse på at oppsettet på bilene er like. Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet, og vente i spenning.
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
Redman. Sånn skal det jobbes!
Jeg har lett opp de fleste papirene som var grunnlaget for godkjenningen av min bil (BN49550), men er ikke sikker på om alt er der. Biltilsynet i Larvik har forøvrig komplett dokumentasjon.
Har lovt edw på forumet kopier, men kan sende til deg også hvis du pm`er en adresse.
Tormod
Jeg har lett opp de fleste papirene som var grunnlaget for godkjenningen av min bil (BN49550), men er ikke sikker på om alt er der. Biltilsynet i Larvik har forøvrig komplett dokumentasjon.
Har lovt edw på forumet kopier, men kan sende til deg også hvis du pm`er en adresse.
Tormod
-
- Status: Offline
flott jobba!
venter spent...
skal snart montere turbo'n ja...
venter spent...
skal snart montere turbo'n ja...
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
Til TormodK!
Lurte på om du kunne svare meg på følgende:
Siden din bil er godkjent, vet du om det er gjort noen andre ting en montering av turboen? Tenker da på bremser og slikt, altså fysiske endringer på bilen din i forhold til orginal oppsettet. Ikke så viktig om den er senket og slikt, men som var påkrevet for godkjenningen.
Må nesten spørre dere folkens om alt mulig, får å se om vi kan få til dette. Det er jo utrolig hva biltilsynets folk kan finne på å spørre om.
Kunne forresten vært morsomt å drukne noen i informasjon om spesifikasjoner, skjemaer o.l Haha!!
Oppps! Nå ble jeg vel litt useriøs. Skled ut et øyeblikk!
Til dere andre: Er det ingen som kjenner noen som jobber i biltilsynet eller som er jurist som kunne bistått oss litt?
Dette er kanskje litt snodig, men kan vi f.eks. benytte oss av teknisk avd. ved NAF? Eller kanskje et eller annnet verksted som driver med ombygging av biler. Noen må jo kjenne noen.
Personlig kjenner jeg jo noen her og der, men de er liksom allerede satt i sving med dette her.
Takker ydmykt for tilbakemeldingene som kommer fra dere, dette er tydeligvis noe som intr. veldig mange.
Jobb på folkens!!
Lurte på om du kunne svare meg på følgende:
Siden din bil er godkjent, vet du om det er gjort noen andre ting en montering av turboen? Tenker da på bremser og slikt, altså fysiske endringer på bilen din i forhold til orginal oppsettet. Ikke så viktig om den er senket og slikt, men som var påkrevet for godkjenningen.
Må nesten spørre dere folkens om alt mulig, får å se om vi kan få til dette. Det er jo utrolig hva biltilsynets folk kan finne på å spørre om.
Kunne forresten vært morsomt å drukne noen i informasjon om spesifikasjoner, skjemaer o.l Haha!!
Oppps! Nå ble jeg vel litt useriøs. Skled ut et øyeblikk!
Til dere andre: Er det ingen som kjenner noen som jobber i biltilsynet eller som er jurist som kunne bistått oss litt?
Dette er kanskje litt snodig, men kan vi f.eks. benytte oss av teknisk avd. ved NAF? Eller kanskje et eller annnet verksted som driver med ombygging av biler. Noen må jo kjenne noen.
Personlig kjenner jeg jo noen her og der, men de er liksom allerede satt i sving med dette her.
Takker ydmykt for tilbakemeldingene som kommer fra dere, dette er tydeligvis noe som intr. veldig mange.
Jobb på folkens!!
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
I tilfelle Tormod ikke "frekventerer" disse forumene så mye lenger etter at han solgte sin bil tar jeg sjangsen på å svare her.Redman wrote:Til TormodK!
Lurte på om du kunne svare meg på følgende:
Siden din bil er godkjent, vet du om det er gjort noen andre ting en montering av turboen? Tenker da på bremser og slikt, altså fysiske endringer på bilen din i forhold til orginal oppsettet. Ikke så viktig om den er senket og slikt, men som var påkrevet for godkjenningen.
Jeg er 99 % sikker på at Tormod svarte meg for et par år siden på akkurat dette spørsmålet på det gamle forumet, og da var svaret hans at bilen IKKE ble modifisert på bremser, styring og opphengsdetaljer. Bilen var kun en strøken HELT original 90 modell.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2