Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hvor godt er egentlig varmeapparatet i en -90 NA ?
Kjørte 19km hjem fra jobb i går kveld i rundt 10 kalde, og da ble det bare sånn passe lunkent i bilen. Kunne forsåvidt godt tenkt meg at den fyrte litt bedre... Varmen på blokka er normal. Er det generelt dårlig, eller er det bare mitt som er grodd igjen ?
Takker for alle mulige svar på dette...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Jeg kjørte fra Trondheim Oslo for noen år siden i en 96 NA 1.8 uten HT. Da var det grei temp helt til det bikket under -20. Når jeg kom til Tynset hvor det var -34 frøs radiatoren pga. østlandsk frostvæskeblanding. Løste seg ved å la den gå på tomgang i 30 min + en flaske glykol (til bilen...).
Hvis ikke 1.6 er veldig forskjellig bør den kunne gi fra seg greit med varme ved -10. Mulig det kan hjelpe å bytte termostat.
Mitt varmeapparat ble veldig mye bedre etter at jeg kjørte radiatorrens på min gamle radiator. Men radiatorbytte gjorde virkelig susen.
Kan være du har dårlig gjennomstrømming av kjølevæske.
Har du kjent på de to slangene som går inn gjennom torpedoveggen (på babord side av motoren). den nærmest blokka fører kjølevæske inn til varmeapparatet ditt, og den andre er retur. Det er mulig jeg nå skyter i blinde, men hvis motoren holder arbeidstemperatur og begge disse slangene er varme, og varmeapparatet ditt bare skyter ut kald luft, så holder jeg en knapp på at varmeregisteret ditt er kaputt.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Bytt til varmere termostat termostat og ny frostvæske,, på mine så har dette aldri vert noe problem, har fått skryt av varmeapparatet i mine, passaten blir ikke så varm så mxen, har kjørt over vidda i over -20 og fremdeles bra varme..
Apropos frostvæske: Hvilken frostvæske skal det være?
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
2re wrote:Apropos frostvæske: Hvilken frostvæske skal det være?
Eg bruker blå, har hendt eg har måtte kjøpe grønn, men rød bør man styre unna. ellers så må du bytte absolutt alt først og skylle godt igjennom, da denne røde reagere med dem grønne og blå..
Innkjøpt vintertermostat og pakning + en skvett frostvæske. Bytter disse så snart motoren har kjølnet litt samt spyler gjennom registeret til varmeapparatet, så får vi se....
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Spyl gjennom registeret begge veier, gjerne med varmt vann.
Har også kjørt Østerdalen i -20 grader, og med varmeapparet på litt over "halv".
Kjørte Valdresflya sist helg, på Vågå var det -10, mere enn varmt nok med halv "guffe" på varmen.
For morro skyld målte jeg tempen inne i kupeen på lørdag på full styrke(- 2 grader ute i Trondheim): 32 grader etter ca 10 km.
Varmeapparatet i MX-5 går jo for å være så bra at man kan koke pølser på det. Nå har jeg en mistanke om at dette er noget overdrevet, men alikevel. Knapt en kubikkmeter med luft som skal varmes opp også.
Steinar wrote:Spyl gjennom registeret begge veier, gjerne med varmt vann.
Har også kjørt Østerdalen i -20 grader, og med varmeapparet på litt over "halv".
Kjørte Valdresflya sist helg, på Vågå var det -10, mere enn varmt nok med halv "guffe" på varmen.
For morro skyld målte jeg tempen inne i kupeen på lørdag på full styrke(- 2 grader ute i Trondheim): 32 grader etter ca 10 km.
Steinar
Kjører du med softtop, så kan du sikkert trekke fra 10-15 grader i hodehøyde. Fytte grisen det er kaldt rett under kalesjen
Varmeapparatet på min er helt rått, og jeg trenger aldri å ha det over halvt, og vifta står på 1. Men nå har jeg bare kjørt i -5ish, så jeg kan ikke uttale meg om drøye kuldegrader. At det skal være så himla forskjell tror jeg dog ikke, så det er nok noe som er defekt på varmeapparatet ditt
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
Det kan også være så enkelt som at slangen mellom vifta og fordeleren til varmeapparatet halvveis har løsna, da vil du få samme problem. Du finner slangen bak hanskerommet, disse har en tendens til å ramle av hvis de ikke er festa ordentlig, eller hvis du har en rastløs passasjer som tupper skoa sine borti den.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
KnutH wrote:Det kan også være så enkelt som at slangen mellom vifta og fordeleren til varmeapparatet halvveis har løsna, da vil du få samme problem. Du finner slangen bak hanskerommet, disse har en tendens til å ramle av hvis de ikke er festa ordentlig, eller hvis du har en rastløs passasjer som tupper skoa sine borti den.
True. Det skjedde på min NA. Da vil det ikke gå luft i gjennom registeret.
KnutH wrote:Det kan også være så enkelt som at slangen mellom vifta og fordeleren til varmeapparatet halvveis har løsna, da vil du få samme problem. Du finner slangen bak hanskerommet, disse har en tendens til å ramle av hvis de ikke er festa ordentlig, eller hvis du har en rastløs passasjer som tupper skoa sine borti den.
Hmm, tenkte ikke på slangene, oppdaga at de ikke satt godt fast da jeg var under der og romsterte tidligere i høst. Har bytta termostaten, men har vel blitt enig med meg selv om at det ikke gjorde susen, nå var det ikke -10 da jeg testa i går etter bytte, så jeg får se. Blir varm så det holder når den står stille, men etter endel kjøring så kjølner det. Skal ta og sjekke de slangene, samt spyle ordentlig gjennom registeret. Hageslangen var frossen i går så det ble ikke noe av da...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Husker i "gamle dager" ble det sagt av noen i klubben at Miata hadde en annen termostat enn MX-5..
ble aldri bekreftet skikkelig, men synes selv Miata'en jeg hadde var kaldere enn MX-5'en (samme modell)
Miata'en ble mer enn varm nok når bilen stod i ro, men dama begynte raskt å fryse ved litt kjøring..