Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ble litt kryssende forklaringer her ser jeg.
Men sikkert veldig oppklarende alt sammen
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Harald wrote:så lenge lengden på dem er sånn at ingen deler tar borti hverandre, ved noe punkt av vandringa opp/ned på hjulet. så er lengden riktig nok..
største fordelen med de justerbare, er at de kuleledda der er mye friere, og tillater større vinkelendring enn orginal staga. Veldig nyttig for de av oss med justerbare krengningshemmere(fler festehull), siden orginal stag ikke vil være med på å bøyes over til andre hull enn det som er i standard posisjon.
I teorien vil en krengningshemmer med en veldig kort, og en veldig lang link, stå med spenn hele tiden når bilen står flatt, som rudolf sa.. når man svinger hardt ene veien, blir spennet mindre.. og når man svinger andre veien, blir spennet mye større.. i praksis gjør det at bilen får forskjellig motstand mot krenging til hver side.. Dvs at den feks lett kan krenge til venstre ettersom den fjerner forspennet som går andre veien, mens den blir unormalt mye stivere til høyre.. med tynne orginal stag, spesiellt bak, vil ikke dette ha no spes å si med et par mm her og der.. med tykke stag foran, og kanskje en cm eller mer lengdeforskjell på stag, kan det bli merkbare resultat..
Håper dette oppklarte litt
Vegard.. man skal ikke bruke justeringen til det.. man skal kun bruke justeringa for å få lengden så ingen deler rører hverandre. og at krengningshemmern ligger uten spenn, når bilen står flatt.. alt annet må justeres ved å flytte festepunktet på krengningshemmern, eller bytte til stivere/mykere stag
Rudolf wrote:
Vegard wrote:
Man bruker vel justerbare for å preload stab staget. Du kan vel kjøre litt preload foran eller bak for å få enten mer overstyrt, eller mer understyrt? Eller blir det en feil tanke. hmm
Jeg skjønner ikke hvordan man kan få "preload" i et stag som i utgangspunktet skal kunne bevege seg fritt i foringene sine.
Hvis man skrur dem hver sin vei, så vil jo bilen begynne å krenge (på flatmark).
Hvis man skrur begge samme veien vil jo staget heves eller senkes (And so what ?)
(Men de ser jo tøffe ut da, hvis man ligger under bilen .... )
Erik
Tenkte nok litt feil her ja. Preload har jeg nok plukket opp fra produsent. Eneste måte må jo bli som Harald skriver og sette den i spenn med forskjellig lengde fra side til side.
Tar med hva 949 skriver jeg.
949Racing adjustable end links for the 90-05 Miata allow you to remove any preload from your standard or aftermarket anti-roll bars. You can also fine tune the length so the angle of the link is a vertical as possible with the car at resting ride height.
og
If you're shopping around for end links, be sure whatever you choose will adjust shorter than OE 105mm link which is designed for 13.5~14" ride height. Otherwise, your big aftermarket sway bar may contact the upper control arm and the end link to sway bar geomtery will be compromised when you lower your car. These links are designed to solve both problems, having the correct adjustment range to handle all useable ride heights and oversize sway bars.
Hovedgrunnen til justerbare endlinks er å fjerne preload i forbindelse med vektjustering av bilen. Endlinks på ene siden blir alltid koblet av under justering for så å bli satt på igjen og justert slik at kryssvektene ikke påvirkes. Hele poenget med et krengestag er jo denne preload effekten som overføres mellom akslingene. Innerste hjul i sving blir løftet opp av krengestaget for å motvirke krenging.
arildh wrote:Hovedgrunnen til justerbare endlinks er å fjerne preload i forbindelse med vektjustering av bilen. Endlinks på ene siden blir alltid koblet av under justering for så å bli satt på igjen og justert slik at kryssvektene ikke påvirkes. Hele poenget med et krengestag er jo denne preload effekten som overføres mellom akslingene. Innerste hjul i sving blir løftet opp av krengestaget for å motvirke krenging.
Lurer på hvor mange som fjerner preload etter å ha vektjustert bilen sin jeg
Mange tar jo ikke engang firehjulskontroll etter å ha skamsenka bilen.
Men justerbare endlinks skal dem ha .......
(Dette var mitt lille ironi-bidrag ja .....)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
E 2 stykk stag fremme, et stag som stabstaget er festa i (aner ikkje merke) og Racingbeat stabstag.. så da skjønner eg jo litt koffor de endlinksa er oppgradert også:)
Men det har altså ingenting med senkning å gjer utenom om ting tar borti no, da va greit å veta ivertfall:)
Preload å slikt skjønner eg meg ikkje så mykje på så får la de være justert som de er:P
Hvis man vil være sikker på at begge endlinkene er like lange, så kan man jo sette på de orginale (uten justering).
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
@Dtomaso
Sjå litt gjennom gamle tråden min http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=19&t=7013 då eg regner med mesteparten av delane er det eg som har kjøpt og montert (harjo kvitteringane liggande og...) så ser du kva deler som står på bilen, såsant tidligere eiger ikkje har bytta ut.
@Eirik
Alle som "skamsenker" bilene med coilovers bør seff. vekte bilene sine. Og der kommer det inn temaet load/preload av fjører og justering av endlinks på stab.stag.
-andrew-
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Jeg prøvde å vektjustere bilen når jeg fikk coilovers. Brukte en evighet. Kjørte så ut bilen fra avlukket og ut i korridoren i garasjeanlegget og så med en gang at noe var feil. Gulvet var ikke rett når jeg justerte som førte til at alt ble forskjøvet. Fant så det jeg mente var det retteste delen av gulvet i garasjen og prøvde på nytt. Det ble da bedre men når jeg snudde bilen på samme plass ble det ganske store variasjoner.
Jeg endte med å justere de like høyt i alle hjørner. Teller antall threads på coilovern og gjør det likt på begge sider.
Rudolf wrote:Hvis man vil være sikker på at begge endlinkene er like lange, så kan man jo sette på de orginale (uten justering).
Erik
som du ser av mitt innlegg så har de orginale staga visse begrensninger, de vil ikke være med på å settes i litt andre vinkler enn orginalt feks, som gjør det vrient å nå de andre hullene på krengningshemmern om man ønsker å bruke dem for å stive/myke opp litt. de har og mye mindre friksjon , noe som neppe skader
er ikke alt her i verden som kan løses med orginale mazda deler vettu :p
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
arildh wrote:Jeg prøvde å vektjustere bilen når jeg fikk coilovers. Brukte en evighet. Kjørte så ut bilen fra avlukket og ut i korridoren i garasjeanlegget og så med en gang at noe var feil. Gulvet var ikke rett når jeg justerte som førte til at alt ble forskjøvet. Fant så det jeg mente var det retteste delen av gulvet i garasjen og prøvde på nytt. Det ble da bedre men når jeg snudde bilen på samme plass ble det ganske store variasjoner.
Jeg endte med å justere de like høyt i alle hjørner. Teller antall threads på coilovern og gjør det likt på begge sider.
Når man vektjusterer så må man jo ha vekter.
Holder ikke å justere like høyt rundt hele.
Man kan bestemme seg for ca. høyde man vil ha, også blir hvert hjørne justert inn for å få riktig forhold på kryss.
Man kan da ende opp med litt høydeforskjell rund baut, men mest sannsynlig ikke så mye at det vil se rart ut.
Bilen må jo også være i vater.
(Iallefall slik jeg ble forklart det).
var på R.skogen en tid tilbake når fatter hadde E36 M3, og en kamerat av meg sikla på den eller tilsvarende.
fikk ikke prøvd den på bane siden den lå til salgs, og fatter er noe grønn på bane.
MEN, kameraten min fikk grini til seg et sete på en annen M3.
eieren der hadde vekta understellet med førervekt, så han ville helst kjøre aleine..
skal sies at dette var en som hadde kjørt skogen "siden krigens dager". og fy f*** for et tempo han og et par andre E36'er hadde rundt der!!
Vektjustering er kanskje feil ord, men fremgangsmåten for å få lik høyde mellom nav og skjermkant er litt av samme iterative prosessen. Gjør en liten endring på det ene hjørnet og alle andre blir feil...
Det er ikke noe jeg gidder å bruke mer tid på da jeg mistenker man havner på 90% av det optimale med 5% innsats om man stiller demperne like høyt på begge sider. Rake derimot bør det gå å få orden på så lenge man har en fornuftig verdi å justere etter.
Proffe raceteam som STCC & Co kombinerer firehjulskontroll og vekting med skliplater i egen rigg før hvert løp.
Kult å legge igjen 5K+ hos Norsk chassieteknikk for en slik jobb så viser det seg at hjulene rubber på første banetreff og må justeres på nytt
Da skal jeg ha større ambisjoner enn å kjøre SS2 og Trackdays på skogen for å si det slik.