Denne fixen et jo beskrevet "en million" ganger før, men det er alltid plass for noen personlige kommentarer.
Forhistorien skal jeg ikke kjede dere med, men fixen gjelder den beryktede "shortnose" varianten av MX5/Miata som ble laget før februar? 1991.
Mere info i disse linkene:
http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
http://www.miata.net/garage/hsue/crank/loctite_1.htm
Personlig har jeg dura rundt med en shornose i tre år uten problemer; banekjøring, autoslalom, lange ferieturer i Europa og daglig bruk sommer som vinter.
Ingen problem med Rudolf, som utvilsomt har en kort nese.
Men denne gangen var det Trazan sin hvite som sakte (men sikkert) fikk mindre og mindre puff.
Etter noe prøving og feiling, med de berømte pluggledningene, coilen og alt det derre

Det MÅTTE være nesa ....
To dager må man skru, fordi fix-en krever herding i 24 timer.
På den reparasjonen jeg beskriver nå, så ble det også gjort annet vedlikehold.
Skifte av registerreim, reimhjul og vannpumpe.
Lørdag ettermiddag ble brukt til demontering og selve Loctite fixen.
Først fjernet vi dekselet under motoren (ikke super-viktig, men trazan har løftebukk) og radiator.
Så er det av med toppdeksel, viftereim, servoreim, luftslanger og annet krimskrams som er i veien i fronten av motoren.
Så er det alle dekslene som ligger foran registerreima som må bort.
Da var det fristende of ta TDC-testen (står beskrevet i en av linkene).
Med pipenøkkel på veivakslingen tørnet vi motoren slik at merkene på kamakseldrevene sto linet opp.
Da skal tenningsmerket havne på null, men det gjorde det aldeles ikke.
Ca. 10 grader feil (knøttlite merke, som er vrient å se på bildet)

OK, da var det god grunn til å fortsette jobben.
Konstaterte at bolten på veivakslinga var helt løs, den kunne skrus ut med fingrene.

Demonterte remhjulet og konstaterer tydelig oljelekkasje fra fronten av veivakselen (har ingenting med shortnose problemet å gjøre, men må repareres).
Registerdrevet (tannhjulet) kunne beveges flere millimeter i alle retninger, det var skikkelig "raklete".
Legg merke til det røde "støvet". Dette er jernstøv fra slitasje på bolt, kile og veivaksel som har blitt til rust-støv.
Legg også merke til kilen, som har beveget seg helt ut til kanten av registerdrevet.
Vi har "funnet feilen"

Oljepakning var innkjøpt, og den gamle må "graves" ut (det er litt vrient, og koster blod (se bildet)).
Samtidig så rengjør man grundig. og her åpenbarer en ødelagt veivaksel seg i all sin prakt.
WOW !
Skaden er "liten til moderat".
Ca. en millimeter slitasje på kilesporet, så her er det håp.
Først skifter vi andre ting, som vannpumpe (ikke tatt med i denne beskrivelsen) og oljepakning.
Ny oljepakning bankes på plass.
Klar for loctite-fix etter grundig rengjøring (null fett/olje) og med nyinsatt oljepakning.
Valgte også å slipe/pusse veivakslingen med sandpapir (150) for at Locktite på akslingen skal "få tak".
Loctite 660 kalles også for flytende metall, det er det vi bruker for å fylle det ødelagte kilesporet og for å holde den nye kilen på plass.
Siden det var endel slark i registerdrevet (klaring mellom drev og veivaksel), så legger vi også Loctite 660 på yttersiden av veivakselen.
Da er det klart for (det nye) registerdrevet, som får en stripe med "vanlig" Loctite 243 på kanten som ligger an mot flensen på veivakslingen.
Og til slutt (den nye) Bolten.
Denne låses med Loctite 243 (den lekre blå guffa).
Så er det tid for å brilliere med Rudolf Racing Garage sitt spesialverktøy for tiltrekking av veivakselbolt på Short Nose motorer

(leieprisen på dette vidunderet er astronomisk, for ikke å snakke om helgetillegget ....)
Verktøyet brukes for å holde ting på plass før den viktigste operasjonen av dem alle.
RIKTIG MOMENT på Bolten !
Så da er det bare å "dra til".
115 Nm eller 87 ft-lb
BASTA !
Hverken mer eller mindre.
To glade herrer som trekker til veivaksel-bolt og gleder seg til julebord .....
Så anbefales det å forlate åstedet og IKKE røre noen ting.
Reparasjonen med Loctite må HERDE.
Julebordet bør minst vare i 24 timer før man begynner å klå på bilen igjen.

Fortsettelse følger ........
Erik
P.S.1 Takk til Mojo for hjelp til å ta bilder (nei så mange armer har jeg ikke ....)
P.S.2 Det er denne bilen som vant klasse 2 på SS2 Gardermoen i sommer. Feilen har vært der hele sesongen, minst
