Ang. Vask av bil

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Status: Offline

Ang. Vask av bil

Post by Chan »

Hei og hå!

Jeg skal til å vaske bilen min før jeg tar å lagrer den et par dager i garasjen til over nyttår. Det hele skjer hos den lokale statoil bensinstasjonen. Planen er å ta med meg en bøtte som jeg kan fylle med vann, som jeg deretter tar og vasker bilen for hånd. Tar også med bilshampoo. Kommer ikke til å benytte meg av vaskemidler gjennom høyttrykksspylerne med tanke på at jeg har softtop på bilen min. Kommer kun til å benytte meg av avspylingskanonen. Softtopen kommer jeg bare til å spyle av i første omgang, har ikke vaskemidler til den enda.

MEN, som jeg har lest tidligere anbefales det mikrofiber kluter i hytt og pinevær. De vanlige rekvisita bilbutikkene har ikke åpent idag, og statoil selger ikke microfiber kluter. Hva slags microfiber kluter er det jeg må få tak i? Kan jeg bruke en som er beregnet for vask i hus og hjem til vask av bil? Hvis nei, hva skiller disse 2 typene microfiber kluter fra hverandre slik at de egner seg til de forskjellige formålene?

Har ikke sett noe informasjon om akkurat dette i forumet, og håper at dette kan være til hjelp for andre enn bare meg :)

- Chan
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Re: Ang. Vask av bil

Post by biXen »

Det jeg bruker til selve vasken av bilen er en vott med ekte ull utenpå, disse får du også med litt tykk mikrofiber stoff, regner med det er dette du mener, siden mikrofiber også brukes som håndkle til å tørke og polere biler. Får du ikke tak i det så er vel alternativet en helt ny ubrukt myk svamp, men personlig bruker jeg ikke svamper. Nyere billakker er mykere enn eldre lakk sier de som har greie på det, derfor bør også all behandling være mer skånsom enn før og det er vanskeligere å få vekk små stein og grums fra svamper.

Man får ikke fylt bøtter med vann på de fleste bensinstasjoner jeg er på. Jeg tar vasken i fellesgarasjen hjemme med to bøtter vann for så å kjøre til bensinsstasjon kun for avspyling. Hvis jeg også skal claye bilen så gidder jeg ikke ta avspyling før helt til slutt og bruker heller spray til å ta vekk vann før voksing, med vask og siste spyling til slutt.

PS. Husk at hvis du bruker avfetting og sånt nå stripper du lakkbeskyttelse. Folk er skjødesløse med avfetting, det dreper det meste av beskyttelse og bør bare brukes hvis du skal beskytte lakk på ny.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Finnes voks-shampo'er du kan la ligge på bilen uten å spyle av, bare spyle når bilen skal brukes igjen..
blir ikke skjolder :) og skal beskytte ekstra godt

ser slik ut om du får fatt i den:
Image
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

biXen wrote:PS. Husk at hvis du bruker avfetting og sånt nå stripper du lakkbeskyttelse. Folk er skjødesløse med avfetting, det dreper det meste av beskyttelse og bør bare brukes hvis du skal beskytte lakk på ny.
Wow! Det visste jeg faktisk ikke! Er utrolig glad og takknemlig for at du nevnte det. Takk for tipset! ;)
EspenAndre wrote:Finnes voks-shampo'er du kan la ligge på bilen uten å spyle av, bare spyle når bilen skal brukes igjen..
blir ikke skjolder :) og skal beskytte ekstra godt

ser slik ut om du får fatt i den:
Image
Den var faktisk genial. Er vel noe for de som parkerer bilen sin inn for vinteren. Jeg har desverre ikke garasje og kjører bilen daglig. Så godt det er ferie, har hatt bilen stående inne i en trygg garasje, og den skal stå til over nyttår (:
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Noe av det viktigste er å ikke bruke svamp :)
Og å bruke 2 bøtter, 1 med varmt såpevann, og 1 med varmt rent vann.

Mikrofibervott eller ullvott (såkalt washing mitt), er veldig kjekt.

Dette funker på bensinstasjoner også, jeg pleier å ha med meg 1 bøtte som jeg fyller opp fra skumbørsten (såfremt den ikke er skikkelig møkkete).
Og bruker høytrykksspyler til å skylle av i etterkant.

(Som regel på sommeren gjør jeg jobben her hjemme, med 2 bøtter, tar kortere tid en å kjøre til en vaskeplass).

En annen ting og, til våren bør du skylle bilen, vaske, tørke, så kjøre på en omgang med clay, vaske igjen, tørke, deretter polere den skikkelig.
Da får du en bra finish som varer en stund :)

For å tørke bilen, er en løvblåser genialt btw :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

nope-mx5 wrote: For å tørke bilen, er en løvblåser genialt btw :)
Her i høst, når jeg var ute en tur i regnet etter at bilen hadde stått ren i garasjen noen dager,
kom jeg tilbake og blåste regnet av bilen med kompressoren med blåsemunnstykket, var nesten like fin igjen :)
Stor forskjell fra om den hadde tørket med regnet liggende over alt
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Skal garantert vurdere clay til våren. Vasket bilen før jeg parkerte bilen i garasjen hos foreldrene mine. Var noe på den nederste delen av begge sider av bilen jeg ikke klarte å få av, uansett hva jeg gjorde av skrubbing. Fargen er mørkere der enn resten av bilen.

Hvor ofte bør softtopen vaskes? Noen spesielle vaskemidler som bør benyttes? Har hørt at man skal bruke en veldig mild type såpe beregnet for softtops. Blir stor innkjøp av vaskemidler til bilen i løpet av nyåret. Må passe på at bilen ser bra ut! ;)
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Om du har vinyl softtop som meg, så er Renovo sine produkter helt konge.
En billigløsning som visstnok funker bra (skal testes til våren for min del), er å bruke sort Kiwi skokrem og skobørste etter at den er ren og tørr.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

nope-mx5 wrote:Om du har vinyl softtop som meg, så er Renovo sine produkter helt konge.
En billigløsning som visstnok funker bra (skal testes til våren for min del), er å bruke sort Kiwi skokrem og skobørste etter at den er ren og tørr.

-n
Kiwi sko krem? Noe sier meg at det kanskje er noe impregneringsstoff i softtop vaskemidlene. Å bruke sko krem kan jo gi samme effekten, den impregnerer stoffet og beskytter veldig godt (i hvert fall på sko). Håper sko krem løsningen fungerer nope! Skriv på forumet med resultater når du har gjort det :D
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Er bare å søke litt i trådene til Rudolf.
Er fra han jeg fikk tipset :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply