Turbomontering
Moderator: Styremedlemmer
Turbomontering
Jeg har jobbet en stund med å forsøke å få godkjent en Miata med turbo. Nå ser det endelig ut som om jeg har lykkes, så nå er det vel på tide å tenke på å handle inn litt deler for ombyggingen.
Har registrert at det er en del som har turbo allerede, og spør derfor etter deres meninger om hvilket sett jeg brde kjøpe. Har tenkt å kjøpe et ferdig sett, som i stor grad skal være "bolt-on".
Vet at FM er knall, men synes også at det er veldig dyrt. Kanskje det er flere som går med tanken om å montere turbo. I så fall kan vi kanskje få et tilbud fra en leverandør dersom vi bestiller flere sett.
En annen ting som jeg også lurer på er hva slags eksos bør jeg
montere.
Skal ikke bygge noen ekstrembil, men en miata som er litt kvikkere enn normalt, samt at det ikke skal ruinere meg.
Kom med deres erfaringer.
Har registrert at det er en del som har turbo allerede, og spør derfor etter deres meninger om hvilket sett jeg brde kjøpe. Har tenkt å kjøpe et ferdig sett, som i stor grad skal være "bolt-on".
Vet at FM er knall, men synes også at det er veldig dyrt. Kanskje det er flere som går med tanken om å montere turbo. I så fall kan vi kanskje få et tilbud fra en leverandør dersom vi bestiller flere sett.
En annen ting som jeg også lurer på er hva slags eksos bør jeg
montere.
Skal ikke bygge noen ekstrembil, men en miata som er litt kvikkere enn normalt, samt at det ikke skal ruinere meg.
Kom med deres erfaringer.
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
- Status: Offline
Jeg ville ha gått for FM.
Grunnen til at FM er dyr, er at du bytter ut motorstyringen. De fleste andre kittene lurer bare den originale motorstyringen.
Ellers så har medlemer rabatt på gReddy kit hos crazy tuning..
Grunnen til at FM er dyr, er at du bytter ut motorstyringen. De fleste andre kittene lurer bare den originale motorstyringen.
Ellers så har medlemer rabatt på gReddy kit hos crazy tuning..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Hadde jeg skulle kjøpt et kit i dag ville jeg gått for FM1 eller 2 kit.
Man får det man betaler for.
FM1 har bedre komponenter enn Greddy og HKS.
Skikkelig manifold, større T28 turbo, skikkelig downpipe, tenningsjustering, Intercooler, utrolig bra service og installasjonsveiledning.
Det aller beste med FM1 er at det er et veldig bra utgangspungt for videre trimming. Mye vil ha mer...
Hvis du velger å kjøpe Greddy eller HKS for så å oppgradere til Link og dyser senere, sitter du fortsatt igjen med dårlig manifold, downpipe og mindre potensialet i turbo.
HKS er av litt bedre kvalitet enn Greddy (manifold, bolter, klemmer, slanger og Mini Fcon), men det forsvarer egentlig ikke at prisen er 10K mer.
Hold deg langt unna de greiene de selger på http://www.turbokits.com/miata_turbo_kits.html
Man får det man betaler for.
FM1 har bedre komponenter enn Greddy og HKS.
Skikkelig manifold, større T28 turbo, skikkelig downpipe, tenningsjustering, Intercooler, utrolig bra service og installasjonsveiledning.
Det aller beste med FM1 er at det er et veldig bra utgangspungt for videre trimming. Mye vil ha mer...
Hvis du velger å kjøpe Greddy eller HKS for så å oppgradere til Link og dyser senere, sitter du fortsatt igjen med dårlig manifold, downpipe og mindre potensialet i turbo.
HKS er av litt bedre kvalitet enn Greddy (manifold, bolter, klemmer, slanger og Mini Fcon), men det forsvarer egentlig ikke at prisen er 10K mer.
Hold deg langt unna de greiene de selger på http://www.turbokits.com/miata_turbo_kits.html
- Vidar
- Moderator
Billigste er egentlig å kjøpe en kompressor. Kommer seg på litt over 20 tusnen ferdig fortolla inn til norge..
Da slipper du all varmen i motorrommet som turboen gir i fra seg..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
- Vidar
- Moderator
Hvordan du lager overtrykket må vel være på det samme ??
arildh wrote:Litt offtopic men:
Går det å få godkjent kompressor i norge ?
Det er vel aldri levert en MX-5 med kopressor orginalt så da er det vel enda mer krangling for å få det godkjent.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
-
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Tror ikkje dette blir fullt så billig, man må vel også ha nytt grenrør som klarer å levere nok eksos videre, dette koster vel ca 6000.- Eg personlig vil helst kjøpe kompressor, men ser at turbo blir endel billigere i mitt tilfelle..Vidar wrote:Billigste er egentlig å kjøpe en kompressor. Kommer seg på litt over 20 tusnen ferdig fortolla inn til norge..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
hr thaulow har solgt 2 stk kompressormatede mx5'er. en gul 1,6 NA og en 1,8 NA. Begge er registrert, så det må gå ganske bra det
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Tror ikkje disse var godkjent, ihvertfall ikkje den rødlilla med work felger og dobbelt utblås.. Han sa at dette måtte kjøper eventuelt prøve å få godkjent, men han trodde det ikkje skulle vera noe problem..m1chael wrote:hr thaulow har solgt 2 stk kompressormatede mx5'er. en gul 1,6 NA og en 1,8 NA. Begge er registrert, så det må gå ganske bra det
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
- Dalton
- 4200 RPM
Bare ett spørsmål....???
Hvorfor skulle det være større problem å få registrert en bil med kompressor kontra en med turbo hvis begge kjøre tøyene har samme effekt økning???
Kan egentlig ikke se noen forskjell på dette i det hele tatt.
Biltilsynet går da i all hovedsak etter effekt økningen, og fra det ser på hvilke eventuelle forsterkninger en må gjøre på bilen med hensyn på alt fra understell og bremser til selve karrosseriet hvis det skulle bli snakk om meget store utbygginger av motor effekten.
Synes bare det er rart hvis det skulle være noen forskjell på om effekt økningen skulle komme fra turbo eller kompressor...........
Hvorfor skulle det være større problem å få registrert en bil med kompressor kontra en med turbo hvis begge kjøre tøyene har samme effekt økning???
Kan egentlig ikke se noen forskjell på dette i det hele tatt.
Biltilsynet går da i all hovedsak etter effekt økningen, og fra det ser på hvilke eventuelle forsterkninger en må gjøre på bilen med hensyn på alt fra understell og bremser til selve karrosseriet hvis det skulle bli snakk om meget store utbygginger av motor effekten.
Synes bare det er rart hvis det skulle være noen forskjell på om effekt økningen skulle komme fra turbo eller kompressor...........
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi