Bensinlekkasje
Moderator: Styremedlemmer
Bensinlekkasje
Har som nevnt i en annen tråd kjøpt meg ett "prosjekt", en 1,6l, 2001 modell importert fra Tyskland.
Denne har stort sett stått rolig og blitt startet opp nå og da for prøvekjøring hos den forhandlern som importerte den for ca 2 år siden.
Har etterhvert blitt vanskelig å få start på, fikk den derfor til en "hyggelig" pris.
Som nevnt i den andre tråden så finnes det ikke gnist, selv ikke etter bytte av pluggledninger og plugger.
Men som nevnt i tittel, jeg fant i dag ut at pluggene ikke blir våte, hører heller ikke den "summingen" fra pumpa som skal være der når man slår på tenninga, men bensin lukter det.
Fikk fruen til å kjinne på starteren og la meg under for å sjekke hvor bensinlukta kom fra.
Det viser seg at noen før meg også har "feilsøkt", deksel rundt bensinpumpa var fjernet og når fruen kjinnet på starteren så rant det bensin fra ett sted OVER bensinpumpa, siden bilen er lav og står i ett kaldt uthus så fikk jeg ikke sett hvor dette kommer fra, men bensinen rant NED på pumpa fra ett sted over den.
Er det noen her som har demontert tank, ledninger, slanger og pumpe som kan fortelle meg hva som skjuler seg lengre oppe?
Går utifra at det ikke er tanken som er lekk da lekkasjen kun oppstår etter noen sekunders kjinning på starteren.
Og grunnen til at jeg ikke hører den kortvarige "summingen" fra pumpa når jeg slår på tenningen er vel at det ikke bygger seg opp noe trykk i slangene?
Denne har stort sett stått rolig og blitt startet opp nå og da for prøvekjøring hos den forhandlern som importerte den for ca 2 år siden.
Har etterhvert blitt vanskelig å få start på, fikk den derfor til en "hyggelig" pris.
Som nevnt i den andre tråden så finnes det ikke gnist, selv ikke etter bytte av pluggledninger og plugger.
Men som nevnt i tittel, jeg fant i dag ut at pluggene ikke blir våte, hører heller ikke den "summingen" fra pumpa som skal være der når man slår på tenninga, men bensin lukter det.
Fikk fruen til å kjinne på starteren og la meg under for å sjekke hvor bensinlukta kom fra.
Det viser seg at noen før meg også har "feilsøkt", deksel rundt bensinpumpa var fjernet og når fruen kjinnet på starteren så rant det bensin fra ett sted OVER bensinpumpa, siden bilen er lav og står i ett kaldt uthus så fikk jeg ikke sett hvor dette kommer fra, men bensinen rant NED på pumpa fra ett sted over den.
Er det noen her som har demontert tank, ledninger, slanger og pumpe som kan fortelle meg hva som skjuler seg lengre oppe?
Går utifra at det ikke er tanken som er lekk da lekkasjen kun oppstår etter noen sekunders kjinning på starteren.
Og grunnen til at jeg ikke hører den kortvarige "summingen" fra pumpa når jeg slår på tenningen er vel at det ikke bygger seg opp noe trykk i slangene?
Mvh.
PO
'92 MX-5
PO
'92 MX-5
Re: Bensinlekkasje
Etter å ha tittet på bensinpumper på mx-5 parts så begynner jeg å lurer på om jeg er litt på vidvanke, det jeg TROR er bensinpumpen befinner seg innenfor høyre bakhjul, under ett sort plastdeksel, er sort og sylinderformet med ledninger og slanger tilsluttet.
Når jeg ser på "fuelpump" til 91-96 mod 1,6 på mx-5 parts så ser ikke det bildet ut som den sorte sylindren som sitter på min??
Når jeg ser på "fuelpump" til 91-96 mod 1,6 på mx-5 parts så ser ikke det bildet ut som den sorte sylindren som sitter på min??
Mvh.
PO
'92 MX-5
PO
'92 MX-5
På en NA (1989-1997) Er det bensnfilteret som sitter der du beskriver. Pumpen sitter inne i tanken og kan kommes til via "hattehyllen".
Er litt usikker på om det ikke er anderledes på NB bilen som du har. Det er det kanskje noen andre her inne som kan svare på?
Er litt usikker på om det ikke er anderledes på NB bilen som du har. Det er det kanskje noen andre her inne som kan svare på?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
- inglar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 558
- Status: Offline
Takk for info!
Så det betyr at den sorte sylinderen jeg ser under ett sort plastdeksel innenfor høyre bakhjul er bensinfilteret?
Så for meg ett gjennomsiktig grått plastfilter, syns den sorte sylinderen virket vel massiv til å være ett filter
MEN, siden bensinen renner ned på dette filtret når man kjinner på starteren og man IKKE hører noen summelyd fra pumpen når man skrur på tenningen, betyr vel dette at det er noe galt ved utløpet av pumpen?
Hvordan kommer man til pumpen, bør man legge ned cabben først?
Hvordan løsner man hatthylle og windshield?
Så det betyr at den sorte sylinderen jeg ser under ett sort plastdeksel innenfor høyre bakhjul er bensinfilteret?
Så for meg ett gjennomsiktig grått plastfilter, syns den sorte sylinderen virket vel massiv til å være ett filter

MEN, siden bensinen renner ned på dette filtret når man kjinner på starteren og man IKKE hører noen summelyd fra pumpen når man skrur på tenningen, betyr vel dette at det er noe galt ved utløpet av pumpen?
Hvordan kommer man til pumpen, bør man legge ned cabben først?
Hvordan løsner man hatthylle og windshield?
Mvh.
PO
'92 MX-5
PO
'92 MX-5
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
Sort sylinder = bensinfilter.
Bilde av bensinfilter: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/499
Steinar
Bilde av bensinfilter: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/499
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- siemens
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 623
Jeg har kjøpt filter til min NA, å det bildet lyver helt villt, filteret er MYE større enn det ser ut til. Fikk sjokk da jeg åpnet esken til filteret (første som slo meg var at jeg kjører ikke big blokk jeg) 

Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
Står det noe målestokk på bildet, eller?
Steinar
(Bensinfilteret på biler med bensinnsprøytning (Dvs, de fleste biler produsert etter 1990) er ofte "rimelig" store.)
Steinar
(Bensinfilteret på biler med bensinnsprøytning (Dvs, de fleste biler produsert etter 1990) er ofte "rimelig" store.)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- siemens
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 623
Jeg vet ikke om du mente det sarkastisk eller hva du prøvde på..... men for folk som ikke har byttet et slikt filter i sitt liv, så er det en "ny opplevelse" jeg har byttet filter på en 94mod mondeo å det var mye mindre enn NA,n sitt filter.Steinar wrote:Står det noe målestokk på bildet, eller?
Steinar
Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Noen som kan beskrive hvordan jeg enklest kommer til bensinpumpen?
Sitter det noen sensorer i denne kretsen som også kan medføre at jeg via ecu ikke får gnist?
Sitter det noen sensorer i denne kretsen som også kan medføre at jeg via ecu ikke får gnist?
Mvh.
PO
'92 MX-5
PO
'92 MX-5
- inglar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 558
Rull opp teppet på hattehylla.
skru av den stole plata som går bak setene og opp over hattehylla.
Skru av plata over bensintanken. Løsne ledninger og slanger. Ha papir eller noe å tørke med tilgjengelig hvis du søler. Gjern en polastpose til å ha bensinpumpe, giver osv i.
Ingen sensorer som jeg kjenner til. Kabler til giveren og bensinpumpa er det eneste.

Skru av plata over bensintanken. Løsne ledninger og slanger. Ha papir eller noe å tørke med tilgjengelig hvis du søler. Gjern en polastpose til å ha bensinpumpe, giver osv i.
Ingen sensorer som jeg kjenner til. Kabler til giveren og bensinpumpa er det eneste.

Jeg sniker inn et tilleggspørsmål.
Vet noen hvor man får tak i et verktøy for å få av hurtigkoblingene for bensin som er på NB(FL) ?
Jeg tenker da på tilkoblingene som vises i bildet over mot lokket over tanken + i motorrommet på vei til fuel railen.
Er mest keen på å kjøpe ultradyrt her i Oslo da jeg trenger de NÅ
On topic:
Nyere NB har to sorte bokser under bilen. Bensinfilter + en rar sak for utlufting av bensinsystemet.
Pumpa sitter som nevnt i tanken. Pumpa skal prime trykk i bensinsystemet når du setter på tenningen i ca. 2-3 sekunder. Lett og høre. Spes om en medhjelper presser trynet sitt mot hatthyllen.
Om det er helt stille ville jeg målt spenningen på ledningene ned til pumpa. Hvis det er spenning er det pumpa som har røket.
Vet noen hvor man får tak i et verktøy for å få av hurtigkoblingene for bensin som er på NB(FL) ?
Jeg tenker da på tilkoblingene som vises i bildet over mot lokket over tanken + i motorrommet på vei til fuel railen.
Er mest keen på å kjøpe ultradyrt her i Oslo da jeg trenger de NÅ
On topic:
Nyere NB har to sorte bokser under bilen. Bensinfilter + en rar sak for utlufting av bensinsystemet.
Pumpa sitter som nevnt i tanken. Pumpa skal prime trykk i bensinsystemet når du setter på tenningen i ca. 2-3 sekunder. Lett og høre. Spes om en medhjelper presser trynet sitt mot hatthyllen.
Om det er helt stille ville jeg målt spenningen på ledningene ned til pumpa. Hvis det er spenning er det pumpa som har røket.
Var i alle fall bensinpumpen som var røket når min nb ikke ville starte, dvs den virket i ny og ne. Derfor feilsøket verkstedet forbi bensinpumpen, for den fungerte akkurat da.. Ved en ny feilsøking noen dager etter var pumpa død.. Kan anbefale Biltema sin besninpumpe, hvis din er røket.
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
Takk for flott beskrivelse, siden jeg ikke er mekaniker så må jeg ha dette inn med bokstavkjeks!inglar wrote:Rull opp teppet på hattehylla.
Dette lar seg vel kun gjøre med taket på siden cabben legger seg på "hattehylla"?
Må jeg skru ut førestol, dvs løsne muttre og løfte ut stol med skinner og alt?
Teppet på hattehylla sitter festet med noen sorte flate plastknapper, begynner du bakerst og løsner disse eller begynner du i fremkant av hylla? Syns det satt godt fast i fremkant nemlig, vil derfor spørre før jeg river i stykker noe.
Jeg har windshield, denne følger vel med når jeg skrur av den store plata bak stolene?
Jeg hører ikke noen summing når jeg skrur på tenninga, men bensinen flommer ned over filteret når jeg kjinner på starteren, i tillegg så hører jeg faktisk en summelyd fra pumpa i ca ett sekund ETTER jeg har kjinnet på starteren, dette betyr vel at pumpa fungerer på ett eller annet vis??
Check engine lampa lyser konstant, nesten så jeg håper at det ikke er bensinlekkasjen som gjør dette, da har jeg nemlig håp om å finne grunnen til at jeg ikke har gnist, CAN OBD-II/EOBD-II scanner diagnoseverktøy er bestilt fra Danmark!
Mvh.
PO
'92 MX-5
PO
'92 MX-5
Har Biltema pumpe til MX-5 eller finns det en universal?Moonlight wrote:Var i alle fall bensinpumpen som var røket når min nb ikke ville starte, dvs den virket i ny og ne. Derfor feilsøket verkstedet forbi bensinpumpen, for den fungerte akkurat da.. Ved en ny feilsøking noen dager etter var pumpa død.. Kan anbefale Biltema sin besninpumpe, hvis din er røket.
Ser den koster ca 3400 N.kr hos mx-5.parts, pluss frakt og mva.....
Mvh.
PO
'92 MX-5
PO
'92 MX-5