MX-5 kjøp

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Re: MX-5 kjøp

Post by Stehu »

biXen wrote:Det vil forøvrig også være penger han aldri får igjen mer enn 25% av. Ikke verdens lureste investering biloppgraderinger. (men vi er vel aldri så fornuftige når det gjelder bil)
Det nærmeste jeg kommer fornuftig når det gjelder bil er... uhm.......... ehm ja.......
nei

:idea:
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569

Post by Hauk »

Hvis den skal trimmes så er vel 2-literen veien å gå. En ting er nå potensialet mtp. effekt, men det viktigste imho er tilgangen til snadder-deler. 1,8-literen blir jo ikke solgt i USA f.eks? Og USA er Mekkaet for MX-5-trimdeler. Kjipt å sitte og browse på snacks som ikke passer... men klart, det meste lar seg gjøre.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

biXen wrote:
Stehu wrote:Bare ett lite spørsmål:
Du som har pengene, hvorfor ikke kjøpe en NA og fikse den skikkelig opp? eller en NB? Da har du fort over 100 000 kr til overs du kan bruke på "godbiter".
+ at du da har MYE mer å velge i.

Steinar
Det vil forøvrig også være penger han aldri får igjen mer enn 25% av. Ikke verdens lureste investering biloppgraderinger. (men vi er vel aldri så fornuftige når det gjelder bil)
Du kan si hva du vil om å tune eller style biler, men å kjøpe dem nye er definitivt det du taper mest på..

Skal du kjøpe bil etter hjertet så tenker du ikke penger, og tenker du penger, så kjøper du ikke etter hjertet.
De eneste bilene du kan kjøpe fra Mazda som ikke taper seg i verdi er NA. Enkelt og greit.
Eller.. Det er de som taper seg minst.

Ingen kjøper Miata/MX-5 fordi de skal selge bilen.
Jeg forventer at Rebecka dør med meg, og hvis noen her kjøpte MX'en sin med tanke på gjensalg så ber jeg dem rope ut NÅ!
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

LoKi wrote: Skal du kjøpe bil etter hjertet så tenker du ikke penger, og tenker du penger, så kjøper du ikke etter hjertet.
De eneste bilene du kan kjøpe fra Mazda som ikke taper seg i verdi er NA. Enkelt og greit.

Jeg forventer at Rebecka dør med meg, og hvis noen her kjøpte MX'en sin med tanke på gjensalg så ber jeg dem rope ut NÅ!
Mange av oss kjøper bil med hjertet, men også med banken. Hvis du da legger 100,000 i en bil du ikke får igjen så bør du ihvertfall være klar over det, og ikke alle er det, for det står mange usolgte biler som har stått sånn lenge fordi eier ikke forstår verdien av dem og alle pengene som er lagt i den er noe som ikke gir merverdi.

Forøvrig er heller ikke NA så unik i å ikke tape seg i verdi ang. Mazdaer. En venstrestyrt europeisk RX-7 koster omtrent 250 000 i Norge idag, og det gjorde de omtrent også for 2-3 år siden når jeg begynte å se på de. Min bil tror jeg også ganske sikkert jeg skulle greid å få igjen kjøpsverdien på.

Jeg har en 5 1/2 år gammel bil til over 300 000, jeg vet at bil ikke handler om fornuft. Men hvis du legger 100 000 i turbo, stylingkit osv. så kan man slite med å selge det, og det ihvertfall verd en tanke. Jeg er forøvrig enig ellers i at NA er et dødskult prosjekt. Og hvis jeg skal ha en MX-5 igjen så blir det mer sannsynlig NA enn NC.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
knekten
7200 RPM
7200 RPM

Post by knekten »

Helt klart NA eller NC for min del.. Bare sjekk de bildene..

Image

Image

Image

Image

Også NC med litt styling da

Image

Image
Hilsen Knekten
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Det første du bør gjøre er vel å teste en 2.0
Når jeg testet de var det vesentlig forskjell på de to. Om din eksisterende bil har turbo blir det uansett ikke det samme.

Når jeg ser hvordan Bell Engineering har løst turbokonvertering av NC ville jeg heller ha satset på kompressor.
Cosworth har en lekker sak men den har fått dårlig rykte på seg pga. problemer med omprogramering av ECU.
Jeg ville heller ha ventet på at Kraftwerks blir ferdig med Rotrex kit for NC.
I følge www.jacksonracing.com er de under utvikling: http://www.ojengineering.com/production.htm
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

biXen wrote:
LoKi wrote: Skal du kjøpe bil etter hjertet så tenker du ikke penger, og tenker du penger, så kjøper du ikke etter hjertet.

Mange av oss kjøper bil med hjertet, men også med banken. Hvis du da legger 100,000 i en bil du ikke får igjen så bør du ihvertfall være klar over det, og ikke alle er det, for det står mange usolgte biler som har stått sånn lenge fordi eier ikke forstår verdien av dem og alle pengene som er lagt i den er noe som ikke gir merverdi.

Forøvrig er heller ikke NA så unik i å ikke tape seg i verdi ang. Mazdaer. En venstrestyrt europeisk RX-7 koster omtrent 250 000 i Norge idag, og det gjorde de omtrent også for 2-3 år siden når jeg begynte å se på de. Min bil tror jeg også ganske sikkert jeg skulle greid å få igjen kjøpsverdien på.

Jeg har en 5 1/2 år gammel bil til over 300 000, jeg vet at bil ikke handler om fornuft. Men hvis du legger 100 000 i turbo, stylingkit osv. så kan man slite med å selge det, og det ihvertfall verd en tanke. Jeg er forøvrig enig ellers i at NA er et dødskult prosjekt. Og hvis jeg skal ha en MX-5 igjen så blir det mer sannsynlig NA enn NC.
Var passe full i natt, så var en del følelser i det innlegget :P

Enig med deg, Bix.
Men når det kommer til tuning og styling på biler, så kan man ikke se på salgsverdien, da man aldri får igjen investeringen.
Jeg står også på at MX5 er en bil man kjøper mer med hjertet enn med "hodet", siden bilen er rimelig upraktisk til alt annet enn å nyte livet :)

En annen ting er at jeg ikke klarer å ta til meg hele hva-får-jeg-igjen-for-denne-mentaliteten når det gjelder objekter. For å sette det på spissen, så finnes det folk som kjøper seg en ny sofa og ikke tar den ut av plasten, siden de ikke vil slite den ut. Da kan man like godt kjøpe en gammel sofa, for du får ikke nyte den nye sofaen.
I bunn og grunn vil jeg nyte det jeg har når jeg har det, så kan heller bekymringen med hva jeg får igjen for gleden jeg har hatt i form av penger komme når det blir aktuelt.
Det skal dog sies at jeg sitter som NA-eier og har investert 60-70k i bilen, mens det nå er snakk om en bil til 250k+.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Stor forskjell på å slite ut en sofa som kun blir styggere og dårligere å sitte i..
kontra å bruke en bil, stelle med den, kanskje restaurere og oppgradere ting og tang osv.

Å bruke mye penger på styling og trimming er skummelt som det skrives,
men gjøres det orntlig og du finner en som ønsker det samme kan du gjerne få mye igjen..
for hvorfor skal han/hun kjøpe en standard og bygge den opp når det finns en ferdigbygget bil på markedet?
det skal godt gjøres men det har skjedd...

Skal man tape minst mulig med minst mulig risiko,
så kjøp en spesiell original bil som er godt holdt og hold den godt.. punktum :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Post by Harald »

du har jo allerede gitt ditt eget svar.. du synes den gikk dårlig, kjøp i det minste den modellen med best utgangspunkt og som fremtidig er den mest brukte plattformen for videre mods.
betale en eller annen 40-50k lokalt, og forvente å få et bra resultat og komplett turbokonvertering høres en smule naivt ut i mine øyne. spes på en nc, når man ser hvor mye knot de har hatt de som faktisk lever av å lage slikt i usa..

en NA/nb er lettere å trimme(lommeboka setter grenser på effekten, men 4-500hk er mulig) om det er målet. men da er det jo eldre biler igjen..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Post Reply