Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
Moderator: Styremedlemmer
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
Fra baktusbror
ÆSJ! Startsperre!
Nå har jeg jobbet og lest og målt og modda på de fordømte ECU'ene en god stund, og så finner jeg ut at jeg har startsperre likevel. Verkstedet kan/vil ikke hjelpe meg å fortelle hvordan jeg skal bypasse den (naturlig nok) utover det å si at jeg antakelig må bytte ut store deler av ledningsnettet.
Dette gidder jeg rett og slett ikke. Jeg er ute etter å hente tilbake hestene, på "el cheapo"-måten.
90-hestern har samme ECU som 1.8L
Ved hjelp av Google Translator har jeg surfet på japanske websider! Og her fant jeg mye om ECU'en, bl. a. bilder av 1.6 og 1.8 versjonene. Og min ECU er maken til 1.8-literen.
Hurra!
ÆSJ! Startsperre!
Nå har jeg jobbet og lest og målt og modda på de fordømte ECU'ene en god stund, og så finner jeg ut at jeg har startsperre likevel. Verkstedet kan/vil ikke hjelpe meg å fortelle hvordan jeg skal bypasse den (naturlig nok) utover det å si at jeg antakelig må bytte ut store deler av ledningsnettet.
Dette gidder jeg rett og slett ikke. Jeg er ute etter å hente tilbake hestene, på "el cheapo"-måten.
90-hestern har samme ECU som 1.8L
Ved hjelp av Google Translator har jeg surfet på japanske websider! Og her fant jeg mye om ECU'en, bl. a. bilder av 1.6 og 1.8 versjonene. Og min ECU er maken til 1.8-literen.
Hurra!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
Det tviler jeg på !Stehu wrote: 90-hestern har samme ECU som 1.8L
Ved hjelp av Google Translator har jeg surfet på japanske websider! Og her fant jeg mye om ECU'en, bl. a. bilder av 1.6 og 1.8 versjonene. Og min ECU er maken til 1.8-literen.
Hurra!
Husk at Eunos (som ble produsert i Japan) er forskjellig fra Miata (USA) og MX5 (Europa).
Både deledatabasen som jeg fant serienummeret på ECU-en din og pinneoversikten fra Baktusbror viser at ECU-en er forskjellig.
Du kan også se på delenummeret som er skrevet på ECU-en din.
I følge databasen min så er nummeret B6HA-18-881(A) og dette er til en 1.6l.
Det kan du bl.a. se her: http://www.mx5heaven.co.uk/acatalog/MK1_ECU_1600.html
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
Må gjøre ett eller annet lurt da... HMMMM! Tenker hardt, men er igrunn klar over utfallet.Rudolf wrote:Det tviler jeg på !Stehu wrote: 90-hestern har samme ECU som 1.8L
Ved hjelp av Google Translator har jeg surfet på japanske websider! Og her fant jeg mye om ECU'en, bl. a. bilder av 1.6 og 1.8 versjonene. Og min ECU er maken til 1.8-literen.
Hurra!
Husk at Eunos (som ble produsert i Japan) er forskjellig fra Miata (USA) og MX5 (Europa).
Både deledatabasen som jeg fant serienummeret på ECU-en din og pinneoversikten fra Baktusbror viser at ECU-en er forskjellig.
Du kan også se på delenummeret som er skrevet på ECU-en din.
I følge databasen min så er nummeret B6HA-18-881(A) og dette er til en 1.6l.
Det kan du bl.a. se her: http://www.mx5heaven.co.uk/acatalog/MK1_ECU_1600.html
Erik
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
Sunn skepsis er bra, Erik. Men jeg har belegg for det jeg sa, dog ikke på delenummer-nivå. Printkortet inni ECU'en min er likt med en del andre, spesielt 1.8 L fra 94, software skiller seg litt ut, men ikke så mye.
Stehu: Tror du har startsperre, siden bilen din er en norsk 1.6 90-hester. Den mekanismen gjør det vanskelig å bytte ECU, de fleste som setter inn datasprut beholder vel original-ECU for alt annet enn motorstyringa og spleiser inn datasprut på tenning, dyser, O2sensor, temperaturer og luftmengde/-masse måler (har jeg glemt noe?).
Stehu: Tror du har startsperre, siden bilen din er en norsk 1.6 90-hester. Den mekanismen gjør det vanskelig å bytte ECU, de fleste som setter inn datasprut beholder vel original-ECU for alt annet enn motorstyringa og spleiser inn datasprut på tenning, dyser, O2sensor, temperaturer og luftmengde/-masse måler (har jeg glemt noe?).
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
som jeg forstår så er startsperre i ECU ene på disse bilene. Ved å skifte til aftermarket ECU kan man visstnok unngå ECU
Tenker uansett på å skifte ledningsnett til ei bil fra 90-93 for å ha PnP mulighet
Tenker uansett på å skifte ledningsnett til ei bil fra 90-93 for å ha PnP mulighet
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
Endring i dele nr kan være så simpelt at braketten er beregnet for å sitte på venstre side istedet for høyre, eller bak setet istedet for under hanskerommet...BaktusBror wrote:Sunn skepsis er bra, Erik. Men jeg har belegg for det jeg sa, dog ikke på delenummer-nivå. Printkortet inni ECU'en min er likt med en del andre, spesielt 1.8 L fra 94, software skiller seg litt ut, men ikke så mye.
Stehu: Tror du har startsperre, siden bilen din er en norsk 1.6 90-hester. Den mekanismen gjør det vanskelig å bytte ECU, de fleste som setter inn datasprut beholder vel original-ECU for alt annet enn motorstyringa og spleiser inn datasprut på tenning, dyser, O2sensor, temperaturer og luftmengde/-masse måler (har jeg glemt noe?).
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
Du skal jo ha custom bil, hvorfor ikke lage nytt ledningsnett selv ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
Startsperre-funksjonen sitter både i ECU og i en svart boks under dashen et sted. Disse må passe i par, og de snakker med hverandre. Bytter du ut kun den ene, vil den andre sørge for at bilen ikke starter, så vidt jeg vet. Og denne delen av ledningsnettet er selvsagt ikke dokumentert av Mazda, kanskje du finner det på russiske biltjuv-forumStehu wrote:som jeg forstår så er startsperre i ECU ene på disse bilene. Ved å skifte til aftermarket ECU kan man visstnok unngå ECU
Tenker uansett på å skifte ledningsnett til ei bil fra 90-93 for å ha PnP mulighet
Med andre ord er det kanskje greit å legge opp helt ny kabling, da kan du røske vekk både ECU og svarte bokser samtidig.
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
Er vel kanskje bare å fjerne startsperra og ECUen daBaktusBror wrote:Startsperre-funksjonen sitter både i ECU og i en svart boks under dashen et sted. Disse må passe i par, og de snakker med hverandre. Bytter du ut kun den ene, vil den andre sørge for at bilen ikke starter, så vidt jeg vet. Og denne delen av ledningsnettet er selvsagt ikke dokumentert av Mazda, kanskje du finner det på russiske biltjuv-forumStehu wrote:som jeg forstår så er startsperre i ECU ene på disse bilene. Ved å skifte til aftermarket ECU kan man visstnok unngå ECU
Tenker uansett på å skifte ledningsnett til ei bil fra 90-93 for å ha PnP mulighet
Med andre ord er det kanskje greit å legge opp helt ny kabling, da kan du røske vekk både ECU og svarte bokser samtidig.
Men prøver å finne ett ledningsnett fra en 90-93 modell, eller 1,8 l 94-97 modell
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
hiv inn en hvilken som helst univerasl motorstyring som kan takle sensorene du har i bilen, bruk noen kvelder på å lage en fin kabelmatte til dette, alle problemer løst.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
hvor kan jeg finne kontakter som skal plugges inn i ECU'en da?
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
Spørs på hvilken ECU du velger.Stehu wrote:hvor kan jeg finne kontakter som skal plugges inn i ECU'en da?
De som selger ECUn selger sikkert også en slik universalplugg ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
åja(DOH, hvorfor tenkte jeg ikke på detVidar wrote:Spørs på hvilken ECU du velger.Stehu wrote:hvor kan jeg finne kontakter som skal plugges inn i ECU'en da?
De som selger ECUn selger sikkert også en slik universalplugg ?
/points at meg self --> Dummen
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell
Til alle med 1,6 liter 1994-1997. Vi er reddet! Vårt ledningsnett er det samme som er blitt brukt på 93 modellen 1,6 i california tydeligvis.
Fra FM:
According to this diagram you sent us (thanks!), you should be good to go with our 90-93 1.6 wiring harness & Hydra base map. You even have the sequential injection wires already there like our 93 CA cars, so in our installation instructions you can ignore the part about running the wires to the injectors.
Jeremy
Fra FM:
According to this diagram you sent us (thanks!), you should be good to go with our 90-93 1.6 wiring harness & Hydra base map. You even have the sequential injection wires already there like our 93 CA cars, so in our installation instructions you can ignore the part about running the wires to the injectors.
Jeremy
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata