Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by Stehu »

Fra baktusbror

ÆSJ! Startsperre!

Nå har jeg jobbet og lest og målt og modda på de fordømte ECU'ene en god stund, og så finner jeg ut at jeg har startsperre likevel. Verkstedet kan/vil ikke hjelpe meg å fortelle hvordan jeg skal bypasse den (naturlig nok) utover det å si at jeg antakelig må bytte ut store deler av ledningsnettet.

Dette gidder jeg rett og slett ikke. Jeg er ute etter å hente tilbake hestene, på "el cheapo"-måten.

90-hestern har samme ECU som 1.8L
Ved hjelp av Google Translator har jeg surfet på japanske websider! Og her fant jeg mye om ECU'en, bl. a. bilder av 1.6 og 1.8 versjonene. Og min ECU er maken til 1.8-literen.

Hurra!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by Rudolf »

Stehu wrote: 90-hestern har samme ECU som 1.8L
Ved hjelp av Google Translator har jeg surfet på japanske websider! Og her fant jeg mye om ECU'en, bl. a. bilder av 1.6 og 1.8 versjonene. Og min ECU er maken til 1.8-literen.

Hurra!
Det tviler jeg på !

Husk at Eunos (som ble produsert i Japan) er forskjellig fra Miata (USA) og MX5 (Europa).
Både deledatabasen som jeg fant serienummeret på ECU-en din og pinneoversikten fra Baktusbror viser at ECU-en er forskjellig.
Du kan også se på delenummeret som er skrevet på ECU-en din.
I følge databasen min så er nummeret B6HA-18-881(A) og dette er til en 1.6l.
Det kan du bl.a. se her: http://www.mx5heaven.co.uk/acatalog/MK1_ECU_1600.html

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by Stehu »

Rudolf wrote:
Stehu wrote: 90-hestern har samme ECU som 1.8L
Ved hjelp av Google Translator har jeg surfet på japanske websider! Og her fant jeg mye om ECU'en, bl. a. bilder av 1.6 og 1.8 versjonene. Og min ECU er maken til 1.8-literen.

Hurra!
Det tviler jeg på !

Husk at Eunos (som ble produsert i Japan) er forskjellig fra Miata (USA) og MX5 (Europa).
Både deledatabasen som jeg fant serienummeret på ECU-en din og pinneoversikten fra Baktusbror viser at ECU-en er forskjellig.
Du kan også se på delenummeret som er skrevet på ECU-en din.
I følge databasen min så er nummeret B6HA-18-881(A) og dette er til en 1.6l.
Det kan du bl.a. se her: http://www.mx5heaven.co.uk/acatalog/MK1_ECU_1600.html

Erik
Må gjøre ett eller annet lurt da... HMMMM! Tenker hardt, men er igrunn klar over utfallet.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by BaktusBror »

Sunn skepsis er bra, Erik. Men jeg har belegg for det jeg sa, dog ikke på delenummer-nivå. Printkortet inni ECU'en min er likt med en del andre, spesielt 1.8 L fra 94, software skiller seg litt ut, men ikke så mye.

Stehu: Tror du har startsperre, siden bilen din er en norsk 1.6 90-hester. Den mekanismen gjør det vanskelig å bytte ECU, de fleste som setter inn datasprut beholder vel original-ECU for alt annet enn motorstyringa og spleiser inn datasprut på tenning, dyser, O2sensor, temperaturer og luftmengde/-masse måler (har jeg glemt noe?).
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by Stehu »

som jeg forstår så er startsperre i ECU ene på disse bilene. Ved å skifte til aftermarket ECU kan man visstnok unngå ECU :)
Tenker uansett på å skifte ledningsnett til ei bil fra 90-93 for å ha PnP mulighet :)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by Vidar »

BaktusBror wrote:Sunn skepsis er bra, Erik. Men jeg har belegg for det jeg sa, dog ikke på delenummer-nivå. Printkortet inni ECU'en min er likt med en del andre, spesielt 1.8 L fra 94, software skiller seg litt ut, men ikke så mye.

Stehu: Tror du har startsperre, siden bilen din er en norsk 1.6 90-hester. Den mekanismen gjør det vanskelig å bytte ECU, de fleste som setter inn datasprut beholder vel original-ECU for alt annet enn motorstyringa og spleiser inn datasprut på tenning, dyser, O2sensor, temperaturer og luftmengde/-masse måler (har jeg glemt noe?).
Endring i dele nr kan være så simpelt at braketten er beregnet for å sitte på venstre side istedet for høyre, eller bak setet istedet for under hanskerommet...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by Vidar »

Du skal jo ha custom bil, hvorfor ikke lage nytt ledningsnett selv ? :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by BaktusBror »

Stehu wrote:som jeg forstår så er startsperre i ECU ene på disse bilene. Ved å skifte til aftermarket ECU kan man visstnok unngå ECU :)
Tenker uansett på å skifte ledningsnett til ei bil fra 90-93 for å ha PnP mulighet :)
Startsperre-funksjonen sitter både i ECU og i en svart boks under dashen et sted. Disse må passe i par, og de snakker med hverandre. Bytter du ut kun den ene, vil den andre sørge for at bilen ikke starter, så vidt jeg vet. Og denne delen av ledningsnettet er selvsagt ikke dokumentert av Mazda, kanskje du finner det på russiske biltjuv-forum :(

Med andre ord er det kanskje greit å legge opp helt ny kabling, da kan du røske vekk både ECU og svarte bokser samtidig.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by Stehu »

BaktusBror wrote:
Stehu wrote:som jeg forstår så er startsperre i ECU ene på disse bilene. Ved å skifte til aftermarket ECU kan man visstnok unngå ECU :)
Tenker uansett på å skifte ledningsnett til ei bil fra 90-93 for å ha PnP mulighet :)
Startsperre-funksjonen sitter både i ECU og i en svart boks under dashen et sted. Disse må passe i par, og de snakker med hverandre. Bytter du ut kun den ene, vil den andre sørge for at bilen ikke starter, så vidt jeg vet. Og denne delen av ledningsnettet er selvsagt ikke dokumentert av Mazda, kanskje du finner det på russiske biltjuv-forum :(

Med andre ord er det kanskje greit å legge opp helt ny kabling, da kan du røske vekk både ECU og svarte bokser samtidig.
Er vel kanskje bare å fjerne startsperra og ECUen da :)

Men prøver å finne ett ledningsnett fra en 90-93 modell, eller 1,8 l 94-97 modell :)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by Harald »

hiv inn en hvilken som helst univerasl motorstyring som kan takle sensorene du har i bilen, bruk noen kvelder på å lage en fin kabelmatte til dette, alle problemer løst.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by Stehu »

hvor kan jeg finne kontakter som skal plugges inn i ECU'en da? :)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by Vidar »

Stehu wrote:hvor kan jeg finne kontakter som skal plugges inn i ECU'en da? :)
Spørs på hvilken ECU du velger.

De som selger ECUn selger sikkert også en slik universalplugg ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by Stehu »

Vidar wrote:
Stehu wrote:hvor kan jeg finne kontakter som skal plugges inn i ECU'en da? :)
Spørs på hvilken ECU du velger.

De som selger ECUn selger sikkert også en slik universalplugg ?
åja(DOH, hvorfor tenkte jeg ikke på det

/points at meg self --> Dummen :lol:
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Hvilken ECU passer til 1,6 l europeisk modell

Post by Stehu »

Til alle med 1,6 liter 1994-1997. Vi er reddet! Vårt ledningsnett er det samme som er blitt brukt på 93 modellen 1,6 i california tydeligvis.

Fra FM:

According to this diagram you sent us (thanks!), you should be good to go with our 90-93 1.6 wiring harness & Hydra base map. You even have the sequential injection wires already there like our 93 CA cars, so in our installation instructions you can ignore the part about running the wires to the injectors.

Jeremy
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Post Reply