Pris på lakkering

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999
Status: Offline

Post by biXen »

Crawler wrote:Jepp, jeg ser den. Men Poler er ikke på noen måte så steinalder som folk gjerne tror det er. :lol:
Nei det er kanskje ikke så rart når vi betaler for oppussing av kirker osv. der nede ;)

Men jeg har ikke påstått det er det heller, det kunne like godt vært Frankrike som Polen. Det er en viss barriere på kvalitetssikring og språk du må ha noen som går god for.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM

Re: Pris på lakkering

Post by Rasmus79 »

I et lignende tema - er det noen som har tips på et bra sted jeg kan kontakte for omlakkering av HT i Oslo området? Og sånn ca feeling på hva det vil koste?
Det er en grønnfarge som skal lakkes om til en annen grønnfarge (dont ask) - det er synlig i sol-lys og skulle gjerne fått de to fargene til å matche....
(trodde de bare hadde EN grønnfarge jeg, men min 2005 versjon har en litt mer "blålig" grønnfarge enn den skog-grønne hardtoppen jeg har kjøpt....

Ethvert tips mottaes med takk.
2005 Mx5 1.6L 110hp
Nordic Green Mica

http://rasmus79.blogspot.com/
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Nordic Green Mica på bilen og BRG på HT kanskje..?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
///Moe
2000 RPM
2000 RPM

Post by ///Moe »

En farge er ikke bare en farge selv om den har samme navn, det er som oftest flere nyanser av hver farge.
De fleste lakkfabrikantene har som oftest 2 til 5 forskjellige nyanser av nesten alle fargene sine, noen ganger flere. I tillegg finnes det mange forskjellige lakkfabrikanter så å kjøpe brukte deler fra en bil i "samme" farge som sin og tro at det passer rett på uten fargeforskjell er ganske optimistisk, men hender man er heldig da. Er derfor lakkeringsverksteder ofte "flekker ut" fargen når de lakkerer f.eks en ny dør på en bil for å unngå fargeforskjell på enkelte biler. Når de flekker ut fargen betyr det at de dusjer fargen et lite stykke innover de nærmeste delene (dør/skjerm f.eks) for å få en gradvis overgang fra den gamle og den nye fargen, slik får man en illusjon om at det ikke er fargeforskjell selv om nyansen som ble brukt ikke var helt lik den gamle fargen.
-Signatur-
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

om lakken er sliten, så kan en god rubbing+polering gjøre susen også..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Kan bekrefte det Moe sier, når jeg skulle få lakket HT i samme som bilen
fant man ut at det var 4-5 forskjellige nyanser i den fargekoden..
Men det ble superb lell, jeg ser ikke forskjell, og ikke noen andre heller, såvidt dem har sagt.
Et godt verksted finner ut av sånt :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM

Post by Rasmus79 »

Yepp - men disse er helt klart forskjellige farger....

Gikk ned og tok et bilde nå som jeg vedlegger... (farge-forskjellen blir litt extrem pga blitzen, men man ser det særlig i sterk sol-lys)
Image

Tanken med lignende farge var vel bare at det skulle være lettere å lakke en som var veldig lik farge enn ex om den var rød...
Men er den generelle konsensus at det uansett er så vanskelig å treffe på fargen at jeg likegjerne kan la være å lakke om?
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Medlemsnummer: 752

Post by Leo91BRG »

Skulle ikke tro det. Lakket kun bakskjermene på min 91 mod m, brg, resten r såvidt jeg vet 19 år gammel. Vil heller si at det er den strøkne lakken uten e ripe, framfor farge nyansene som gjør at man ser hva som er lakka på nytt. Ikke voldsomt iøyenfallennde syns jeg. betalte vel i overkant av fem tusen ink moms.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
///Moe
2000 RPM
2000 RPM

Post by ///Moe »

Ser ut som HT'n er i en annen farge, ikke en annen nyanse så her er det bare å lakke i vei :)
Nyanseforskjell merker du ikke så lett på en HT siden den ikke ligger plan med karosseriet. Det med nyanseforskjeller er hovedsaklig bare mellom dør/skjerm/støtfanger og slike ting at man lett får øye på siden det ligger kant i kant. Bare tenkte hvis det var litt mer likt enn det du har lagt ut bilde av at det kunne være så enkelt som feil nyanse. Finnes ekstreme tilfeller selvfølgelig hvor nyansene til en farge er veldig forskjellige fra hverandre, nesten helt forskjellige farger.

Bare å la verkstedet teste nyanse/fargekartene sine på bilen når du leverer inn HT'n så får du nok rett farge på den.
-Signatur-
AOB
6500 RPM
6500 RPM

Post by AOB »

Skulle dette fremdeles være aktuelt har jeg kontakten på en lakkerer i Oslo som gjør alt av lakkjobb og sveising til en billig penge! Han har gjort noen jobber for meg og jeg er pirkete og superfornøyd med resultatet..!

Ps. hvis du har litt slitne lykter "polerer" han de billig og de ser ut som nye! :D

han heter Thomas og holder til på fornebu (rett ved der vi har møtene)___. Jeg fortalte også om klubben og at det sikkert er en del som trenger lakkjobber gjort. Han sa det var bare å ringe. :)
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Tenkte jeg skulle bare skrive inn da jeg var innom Ford Kverneland i Stavanger her om dagen og spurte om lakkering: 50 000 NOK.

Er ute etter en lakkejobb selv, men tar det for du gud i verden aldri på Ford Kverneland. Mener å huske at Hegre Auto på Lura (Mazda forhandler) skulle ha noe rundt 60 000 NOK. De skulle jo ha 8-9000 for lakkering av kun panser og en skjerm da, så 60 000 blir enkel matematikk og regne frem med tanke på de prisene de opererer på.

Ellers, har du fått lakket bilen din indahla?
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Post Reply