Bensinlekkasje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517
Status: Offline

Re: Bensinlekkasje

Post by midget77 »

Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
blackdev
0 RPM
0 RPM

Post by blackdev »

Men passer denne på en 1,6 2001 modell?

Er faktisk svært lite å finne av deler til en såpass 'ny' modell, ikke engang Haynes repair manual finns for min bil.
Mvh.
PO
'92 MX-5
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517

Post by midget77 »

Min tabbe. Glemte hvilken årsmodell du har.

Spør hos mazda hvilket delnummer bensinpumpa har. Spør så etter delnummeret til samme del på andre mazdamodeller, også tidligere modeller. Hvis du har har flaks finner du ut noe.

Jeg er sikker på at hvis du møter opp og snakker med gutta på delelageret så kan du få hjelp.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
blackdev
0 RPM
0 RPM

Post by blackdev »

inglar wrote:Rull opp teppet på hattehylla.
skru av den stole plata som går bak setene og opp over hattehylla.
Skru av plata over bensintanken. Løsne ledninger og slanger. Ha papir eller noe å tørke med tilgjengelig hvis du søler. Gjern en polastpose til å ha bensinpumpe, giver osv i.

Ingen sensorer som jeg kjenner til. Kabler til giveren og bensinpumpa er det eneste.

Image

Image

Nå har jeg demontert plate, synd du har papir over ledningene på bildet men jeg skal prøve å beskrive hva jeg ser:

Den blanke sorte harde plastslangen som forsvinner inn i papiret på bildet har ikke noen tilkobling hos meg, ikke noen plugg eller noe, er dette riktig?

Den grå slangen som kommer opp fra koblingen på tanken, den som sitter nærmest bakruta, den har heller ikke noen tilkobling eller plugg, denne vises ikke på bildet her, skal begge disse to være løse eller skal de (forhåpentligvis) kobles sammen?
Er jo litt merkelig med to lufteslanger der oppe også syns jeg?

Nå håper jeg en guru er online akkurat NÅ, er godt i gang med skruingen! :D

*Edit*

Nå testet jeg ved å kjinne ett sekund på starteren, bensinen sprutet fra den blanke sorte harde slangen som er klipset fast bak på plata foran tanken, siden denne kommer fra undersiden av bilen, fra den sorte runde sylinderen som dere sier er bensinfilter, så regner jeg med at dette er returslangen til tanken?

Den grå gummislangen tror jeg er en form for reparasjon, den sitter på ett av rørene som kommer opp fra tanken, regner med at dette er der hvor den sorte returslangen egentlig skal sitte, det er nemlig ett løst blått klips som ligger rundt dette røret, i tillegg fant jeg en hvit plastring og en grå o-ring som lå nede på selve tanken.

Jeg trykka den sorte slangen inn i den grå, testet en gang til og null lekkasje, i tillegg får jeg nå den to sekunders summingen i pumpa ETTER at jeg har kjinnet på starteren, på Audien vår så kommer den summingen FØR vi starter, når vi slår på tenninga, vet jo at dette bygger opp trykket så hvorfor lyden kommer etterpå her det vet jeg ikke.

Satte optimistisk på en tenninggstester mellom plugghette og plugg, men fortsatt null gnist og like tørre plugger.
Betyr dette at jeg må kvitter ut feil på Check Engine lampa, "Eraise" før systemet fungerer?
Har ikke lyst til å gjøre dette før jeg har fått bilen på verksted i mars, men det er mulig at de feil som alikevel ligger der fast, igjen dukker opp ved neste startforsøk?
Mvh.
PO
'92 MX-5
blackdev
0 RPM
0 RPM

Post by blackdev »

Det lekker i koblingen for den reparerte slangen ved langvarig kjinning, jeg trodde ikke at det skulle være ett såpass stort trykk i slangen for retur/overflødig bensin??
Mvh.
PO
'92 MX-5
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

blackdev wrote:Det lekker i koblingen for den reparerte slangen ved langvarig kjinning, jeg trodde ikke at det skulle være ett såpass stort trykk i slangen for retur/overflødig bensin??
Dem har ikke rett og slett koblet feil på bensinslangene fremme i motorrommet ved fuelrail, da vil du pumpe opp max trykk på pumpen, men vil ikkje klare å få noe trykk på dysene,, og heller ikke noe bensin i retur til tanken,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
blackdev
0 RPM
0 RPM

Post by blackdev »

Hørtes ganske fornuftig ut, det snåle er at jeg ikke får noen summelyd fra pumpen når jeg skrur på tenningen, derimot hører jeg at pumpa går ett sekund etter at jeg har foretatt startforsøk?
Mulig dette skal være slik for alt jeg vet?
Syns foresten ikke det bildet av pumpen i denne tråden ligner på en pumpe, ser jo ut som kun returrør og flottør, men nå er ikke jeg noen mekaniker og pumpen skal jo sitte i tanken?
Mvh.
PO
'92 MX-5
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Er slik på min nb også tror eg,, summer ikke før kinning tror eg,, eg hører det meget godt da eg har en walbro pumpe, folk lurer på hva så durer.. :D

Men er jo diagnose boks på nb også som na, der kan man koble pumpen slik at den går så lenge tenningen er på, grn og fp tror eg det var, kobler med en binders eller liten ledning,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply