Første møte Miata/MX5-klubben Østlandet
Ons. 17/2 kl 1900 Rud i Bærum
Førere: 18
Erik ønsket velkommen på vegne av interimstyret og gikk råkjapt gjennom klubbens historie, og årsaken til at interimstyret ønsket å dra i gang egen østlandsavdeling. ”Firerbanden” presenterte seg kjapt. Det ble orientert litt om noe av hva styret tenker seg framover. Bl.a. ønsker styret å forandre de såkalte torsdagstreffene fra den andre torsdag i måneden til hver 2. og 4. onsdag i måneden, hvor den ene onsdagen forbeholdes Oslo og den andre kan variere mellom sør-vest, sør-øst og nord for Oslo. Man tenker da i første omgang på Drammensområdet, Østfold og mot Gardermoen, men det er meningen å være fleksible og lytte til medlemmer i de aktuelle områdene. Styret ser også muligheten til kombinere disse med ulike temaer eller work shops, eventuelt arrangere dette utenom. Videre ønsker man også å få arrangert en auto-slalom for de som ikke har fått prøvd dette enda.
Halvor og Truls orienterte kort på vegne av hovedstyret og ønsket initiativet fra østlandet velkommen. Videre refererte de kort diverse saker fra styremøtet dagen før. Bl.a. har det vært diskutert å lukke forumet helt eller delvis for ikke-medlemmer.
Så ble foredraget om MX5-historien dratt i gang. Erik tok hele den artige og merkverdige historien fra den aller første idéen og fram til produksjonen av NA. Spennende skisser og bilder de aller færreste har sett før fra utviklingsprosessen. Ikke minst også hvordan den IKKE ble…
Etter pausen fortsatte Erik med en relativt kort beskrivelse av den enorme modellvariasjonen som finnes. Hva kom når på Miata og MX5? Bilens virkelige alder og opprinnelse avsløres av spec…
Kim kunne dessverre ikke komme, så forsamlingen improviserte rundt NB. Videre gikk Pelle gjennom NC´ens utvikling så langt. Det hele endte med en løs liten debatt om den videre utviklingen. Kommer en ND etter NCFL eller blir NC den siste MX5?
Etterpå snakket vi om litt løst og fast, og om interimstyrets foreløpige planer. Østlandsavdelingen vil lage en terminliste og koordinere slik at vi unngår at evenementene konkurrerer med hverandre. Erik hadde tatt med seg mesteparten av MX5-litteraturen sin, så det ble flittig bladd i brosjyrer og bøker! Det var ingen dekk å sparke i, men det var veldig hyggelig å ha litt sosialt samvær med andre Miata/MX5-førere igjen!
Neste møte blir onsdag 17. Mars. Tid og sted blir opplyst senere. Interimstyret vil da legge fram et forslag til terminliste og videre planer.
Takk til Fatboy for lån av lokaler!
Referat fra møtet 17.02.2010
Moderator: Styremedlemmer
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Referat fra møtet 17.02.2010
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Re: Referat fra møtet 17.02.2010
Dritkjipt at jeg ikke var der, og jeg ser at jeg ikke kan delta på stort i fremtiden heller om det legges til onsdager, da grunnet fotballtrening.
Ser fremover med spenning mot aktiviteter lagt til andre dager enn onsdag
Ser fremover med spenning mot aktiviteter lagt til andre dager enn onsdag

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Referat fra møtet 17.02.2010
.LoKi wrote:Dritkjipt at jeg ikke var der, og jeg ser at jeg ikke kan delta på stort i fremtiden heller om det legges til onsdager, da grunnet fotballtrening.
Ser fremover med spenning mot aktiviteter lagt til andre dager enn onsdag
Hadde du vært der, hadde du ikke gått glipp av denne:

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Etter utallige oppfordringer ........
Til de som lurer på hva "vi driver med" på møter:

Noen har spurt om jeg kunne legge ut PowerPoint foredraget som jeg holdt på det første møtet.
Det har jeg ikke muligheter til her, så jeg tenkte at jeg kunne legge ut noen (få) av bildene som var med i presentasjonen.
Noen bilder har "innebygget" kommentarer og andre har ikke ....
Så det får bli sånn.
Temaet var altså:
MX5 før 1989 (Historien om hvordan MX5 ble til)

Tegning på tavla som ble laget av Bob Hall på besøk hos Mazda i Tokyo i 1979.


Design-kriterier eller "fisken til Hirai"

De tre modellene som konkurrerte: Tokyo1, California (vinneren) og Tokyo2
Alle tre er laget av leire.

Noen skisse-studier laget av designteamet i California i 1984 (MANA=Mazda North America)

Den første kjørende prototypen som ble bygget hos IAD i England.

Fra kjøreturen med den første prototypen i Santa Barbara i 1985.

Tanaka hadde ansvaret for "The Final Touch"

De siste detaljer for prototypeserien.

Utvikling av interiøret hadde også mange faser.

Og så det berømte chassiet som imponerte en hel verden

Bildene stammer i all hovedsak fra bøkene som jeg har skaffet meg gjennom de senere årene.
Noen få bilder har jeg hentet fra nettet.
PowerPoint presentasjonen min inneholder flere bilder og tekst.
Det er mulig at denne kan legges ut på hovedsiden vår senere, men jeg er litt usikker på Copyright osv. til bilder.
Time will show ....
Senere på møtet så snakket vi litt om de forskellige modellvarianter som er levert av NA, NB og NC
Her er noen linker til modelloversikter som finnes på nettet:
Først en ovesikt over Europeiske modeller 1990-2006 (laget av Oxford avdelingen av MX5 Owners Club):
http://ox.mx5oc.co.uk/guide_mx5.htm
Denne oversikten omhandler de britiske modellene (og spesialutgavene), men hovedmodellene er lik med de som ble solgt i Norge og ellers i Europa
Så en meget kompakt, men god oversikt over Miata NA solgt i USA.
http://www.miata.net/faq/Miata90-97A3.pdf
En god oversikt over Miata 1990-2010 med bl.a. "spotting tips":
http://www.miata.net/faq/america/
Til slutt en fargeguide som dekker det meste:
http://www.mx5-3rdgenerationlimited.com/mx-5colours.htm
Erik
Til de som lurer på hva "vi driver med" på møter:
Noen har spurt om jeg kunne legge ut PowerPoint foredraget som jeg holdt på det første møtet.
Det har jeg ikke muligheter til her, så jeg tenkte at jeg kunne legge ut noen (få) av bildene som var med i presentasjonen.
Noen bilder har "innebygget" kommentarer og andre har ikke ....
Så det får bli sånn.
Temaet var altså:
MX5 før 1989 (Historien om hvordan MX5 ble til)
Tegning på tavla som ble laget av Bob Hall på besøk hos Mazda i Tokyo i 1979.
Design-kriterier eller "fisken til Hirai"
De tre modellene som konkurrerte: Tokyo1, California (vinneren) og Tokyo2
Alle tre er laget av leire.
Noen skisse-studier laget av designteamet i California i 1984 (MANA=Mazda North America)
Den første kjørende prototypen som ble bygget hos IAD i England.
Fra kjøreturen med den første prototypen i Santa Barbara i 1985.
Tanaka hadde ansvaret for "The Final Touch"
De siste detaljer for prototypeserien.
Utvikling av interiøret hadde også mange faser.
Og så det berømte chassiet som imponerte en hel verden
Bildene stammer i all hovedsak fra bøkene som jeg har skaffet meg gjennom de senere årene.
Noen få bilder har jeg hentet fra nettet.
PowerPoint presentasjonen min inneholder flere bilder og tekst.
Det er mulig at denne kan legges ut på hovedsiden vår senere, men jeg er litt usikker på Copyright osv. til bilder.
Time will show ....
Senere på møtet så snakket vi litt om de forskellige modellvarianter som er levert av NA, NB og NC
Her er noen linker til modelloversikter som finnes på nettet:
Først en ovesikt over Europeiske modeller 1990-2006 (laget av Oxford avdelingen av MX5 Owners Club):
http://ox.mx5oc.co.uk/guide_mx5.htm
Denne oversikten omhandler de britiske modellene (og spesialutgavene), men hovedmodellene er lik med de som ble solgt i Norge og ellers i Europa
Så en meget kompakt, men god oversikt over Miata NA solgt i USA.
http://www.miata.net/faq/Miata90-97A3.pdf
En god oversikt over Miata 1990-2010 med bl.a. "spotting tips":
http://www.miata.net/faq/america/
Til slutt en fargeguide som dekker det meste:
http://www.mx5-3rdgenerationlimited.com/mx-5colours.htm
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Selv om jeg hadde med meg kamera, så tok jeg ingen bilder fra dette møtet
Men jeg så da vitterlig noen som tok bilder ......
Erik

Men jeg så da vitterlig noen som tok bilder ......
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Referat fra møtet 17.02.2010
Fatboy tok bilder.
Å blirearema?

2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Referat fra møtet 17.02.2010
Kolbotn wrote:er det bare meg som syntes V705 Modellen minner om en BMW Z1?
Hehe.. Nei du er ikke alene..Og tegningen til Matano fra Mars 84 ser veldig ut som en mid 90-sein 90 Pontiac Firebird.. Og bakenden fra siden på tegningen til MANA teamet lukter Citroèn..

De leiremodellene også da, modellen til Tokyo1 til venstre lukter Toyota MR2 og Tokyo2 lukter Honda Civic..
Morsomt da, for alle disse modellene og tegningene ble laget før bilmodellene de ligner på.. Mon tro om noen har vært å snoket/vært med på flere design??

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7