Beatrush shifter collar
Moderator: Styremedlemmer
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Re: Beatrush shifter collar
hive på en til gamlebilen og da:) 90 na
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Re: Beatrush shifter collar
NA6CE (89-93) Vegard, Agility, uggla, Fatboy, glaibilenmin
NA8C (94-97) MxMats, Fatboy
NB8C-1 (98-00) DrHolm, Beining (6-trinns), CaLitri (6-trinns), AJF
NB8C-2 (01-05) nope, inglar, arildh, glaibilenmin, EspenAndre, Vidar, AOB
NCEC-1 (06-08)
NCEC-2 (09+)
NA8C (94-97) MxMats, Fatboy
NB8C-1 (98-00) DrHolm, Beining (6-trinns), CaLitri (6-trinns), AJF
NB8C-2 (01-05) nope, inglar, arildh, glaibilenmin, EspenAndre, Vidar, AOB
NCEC-1 (06-08)
NCEC-2 (09+)
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beatrush shifter collar
Burde våre være merket med 6 trinns og, eller har du kontroll? 

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Re: Beatrush shifter collar
Foreløpig tar jeg bare liste.EspenAndre wrote:Burde våre være merket med 6 trinns og, eller har du kontroll?
Venter på svar fra Rev9.
For alt vi vet er denne kun for 5 trinns, eller kun for 6 trinns.
Når jeg vet om de har til begge, så legger jeg på hva jeg mener å huske folk har, ber dere sjekke at det stemmer, og tar det derifra

Mistenker at vi bør få litt rabatt på dette her.
Vi er jo allerede oppe i $360 + frakt

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Hvorfor er den orginale kjip ?nope-mx5 wrote:.....
Den bytter ut den kjipe plastdingsen i bunnen på girspaken, som ligger nedi kassa.
Den er visst en god del tightere, så er mulig den kan fikse på en del av freeplay på 6-trinns kassa muligens.
Den er laget av nylon som er meget slitesterk og som ofte brukes i lagere der det ikke er aktiv smøring.
På Leopold (der jeg har sterk misstanke om at denne aldri har vært skiftet etter 250.000 km) så sjekket jeg slitasjen på denne.
Den var lik null !
Er det noen som virkelig har sjekket at denne i aluminium (som jo ikke er spesiellt slitesterkt) har så mye bedre passform ?
Ikke for å ødelegge gleden med nye deler altså, men jeg bare lurer

Erik
P.S. Jeg skal ikke ha ...
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re:
Er iallefall flere på andre forum hvor den originale saken har knekt.Rudolf wrote:Hvorfor er den orginale kjip ?nope-mx5 wrote:.....
Den bytter ut den kjipe plastdingsen i bunnen på girspaken, som ligger nedi kassa.
Den er visst en god del tightere, så er mulig den kan fikse på en del av freeplay på 6-trinns kassa muligens.
Den er laget av nylon som er meget slitesterk og som ofte brukes i lagere der det ikke er aktiv smøring.
På Leopold (der jeg har sterk misstanke om at denne aldri har vært skiftet etter 250.000 km) så sjekket jeg slitasjen på denne.
Den var lik null !
Er det noen som virkelig har sjekket at denne i aluminium (som jo ikke er spesiellt slitesterkt) har så mye bedre passform ?
Ikke for å ødelegge gleden med nye deler altså, men jeg bare lurer![]()
Erik
P.S. Jeg skal ikke ha ...
Denne er forøvrig ikke i aluminium, men av messing, som er en del hardere

Denne skal også være mer nøyaktig maskinert, så man fjerner enda mer freeplay.
Mulig denne er for 6-trinns, hvor flere har klaget på akkurat dette.
5-trinns er vel kjent for å være en del tightere en 6-trinns kassa.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: Beatrush shifter collar
NA6CE (89-93) Vegard, Agility, uggla, Fatboy, glaibilenmin, Banzaibaggen
NA8C (94-97) MxMats, Fatboy
NB8C-1 (98-00) DrHolm, Beining (6-trinns), CaLitri (6-trinns), AJF
NB8C-2 (01-05) nope, inglar, arildh, glaibilenmin, EspenAndre, Vidar, AOB
NCEC-1 (06-08)
NCEC-2 (09+)
NA8C (94-97) MxMats, Fatboy
NB8C-1 (98-00) DrHolm, Beining (6-trinns), CaLitri (6-trinns), AJF
NB8C-2 (01-05) nope, inglar, arildh, glaibilenmin, EspenAndre, Vidar, AOB
NCEC-1 (06-08)
NCEC-2 (09+)
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Ja ja .... hvis folk har problemer med at den knekker så bør man jo skifte (når den har knekt).nope-mx5 wrote: Er iallefall flere på andre forum hvor den originale saken har knekt.
Denne er forøvrig ikke i aluminium, men av messing, som er en del hardere![]()
"Made of high grade aluminum" står det i reklamen.
Tror nok nylon er hardere en både messing og aluminium.
Men det er jo mulig at "high grade" er nesten like bra som Luriumbehandlet Kryptonitt

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re:
Står faktisk feil på siden til Rev9Rudolf wrote:Ja ja .... hvis folk har problemer med at den knekker så bør man jo skifte (når den har knekt).nope-mx5 wrote: Er iallefall flere på andre forum hvor den originale saken har knekt.
Denne er forøvrig ikke i aluminium, men av messing, som er en del hardere![]()
"Made of high grade aluminum" står det i reklamen.
Tror nok nylon er hardere en både messing og aluminium.
Men det er jo mulig at "high grade" er nesten like bra som Luriumbehandlet Kryptonitt![]()
Erik

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Beatrush shifter collar
Føler at metallurgen får bidra med litt lærdom:
Messing er en legering av kobber og sink, "brukbart" hardt (avhengig av andel sink), og med gode slitasjeegenskaper, feks. mot stål.
Ren aluminium er veldig mykt, men ren Al brukes ikke som noe konstruksjonsmateriale.
Aluminium legeres med andre metaller allt etter bruksegenskapene (kobber, magnesium, jern, silisium, mangan osv.) etter om det skal brukes som støpegods, skal være smibart, valses til ølbokser osv. Allt etter legeringstilsatser har også aluminium gode slitasjeegenskaper.
Skulle metallurgen ha laget denne delen i en metallegering ville jeg brukt bronse.
Fra gammelt av var bronse en kobber/tinn legering, men nå brukes ofte en kobber/tinn/sink legering. Rimelig hardt og med uovertrufne slitasje- og smøreegenskaper, også tørt.
Steinar
(PS: Selv en metallurg må innrømme at "plastikk" (Egentlig et skjellsord på matallurgifester) er brukbart til enkle småting, selv om jeg ikke tror at noen plastikkmedaljer noen gang vil bli utdelt i OL.)
Messing er en legering av kobber og sink, "brukbart" hardt (avhengig av andel sink), og med gode slitasjeegenskaper, feks. mot stål.
Ren aluminium er veldig mykt, men ren Al brukes ikke som noe konstruksjonsmateriale.
Aluminium legeres med andre metaller allt etter bruksegenskapene (kobber, magnesium, jern, silisium, mangan osv.) etter om det skal brukes som støpegods, skal være smibart, valses til ølbokser osv. Allt etter legeringstilsatser har også aluminium gode slitasjeegenskaper.
Skulle metallurgen ha laget denne delen i en metallegering ville jeg brukt bronse.
Fra gammelt av var bronse en kobber/tinn legering, men nå brukes ofte en kobber/tinn/sink legering. Rimelig hardt og med uovertrufne slitasje- og smøreegenskaper, også tørt.
Steinar
(PS: Selv en metallurg må innrømme at "plastikk" (Egentlig et skjellsord på matallurgifester) er brukbart til enkle småting, selv om jeg ikke tror at noen plastikkmedaljer noen gang vil bli utdelt i OL.)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beatrush shifter collar
Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo olje der denne er, så smøring er det jo også, ihvertfall til en grad.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det bør være olje oppi der ja.Vegard wrote:Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo olje der denne er, så smøring er det jo også, ihvertfall til en grad.
Men det lille "huset" som girspaken går nedi er ikke forbundet med smøringen av resten av girkassa.
Så det gjelder å huske å fylle et par desiliter olje oppi der når man skifter ut den kjipe nylonforinga.
Siden etterfylling av denne oljeskvetten ikke er endel av normal service på bilen er det valgt en nylonforing som ikke er like avhengig av smøring som "metall mot metall".
Alt har sin forklaring.
Jeg tror ikke det var for å spare penger at Mazda valgte å bruke nylon til denne delen.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beatrush shifter collar
Erik; Mazdacomp, altså Mazda (USA) selv selger også denne delen i metal (hvilket husker jeg ikke)
Kilde;mazdamotorsports.com
Ja det står racing conditions, men som ivering sofa racer... Ja.
One of the small components that can cause problems is the transmission shift
bushing on your stock transmission. Under racing conditions, the stock
bushing can wear quickly. Our competition aluminum bushing replaces the
stock plastic bushing in the shift control lever rod end. A worn shifter bushing
causes increased wear to synchro rings which can result in serious damage to
other transmission components. It also can create a shifting problem when
bushings are severely worn.
Kilde;mazdamotorsports.com
Ja det står racing conditions, men som ivering sofa racer... Ja.

Last edited by Vegard on 24 Feb 2010, 23:47, edited 1 time in total.