Jeg tipper på at de brukte nylon pga vektbesparelse..Rudolf wrote: Alt har sin forklaring.
Jeg tror ikke det var for å spare penger at Mazda valgte å bruke nylon til denne delen.
Erik
Beatrush shifter collar
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re:
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beatrush shifter collar
Se der ja !Vegard wrote:Erik; Mazdacomp, altså Mazda (USA) selv selger også denne delen i metal (hvilket husker jeg ikke)
One of the small components that can cause problems is the transmission shift
bushing on your stock transmission. Under racing conditions, the stock
bushing can wear quickly. Our competition aluminum bushing replaces the
stock plastic bushing in the shift control lever rod end. A worn shifter bushing
causes increased wear to synchro rings which can result in serious damage to
other transmission components. It also can create a shifting problem when
bushings are severely worn.
Kilde;mazdamotorsports.com
Ja det står racing conditions, men som ivering sofa racer... Ja.
Da er det tydeligvis noen som har problemer med nylondingsen.
Men, nå blir jo det i orden for de fleste skjønner jeg ......
"Competition aluminum bushing" høres jo flott ut det (bør vurdere å få et eget merke til å klistre bak på bilen).

Erik
(som velger å spare vekt og kjører derfor UTEN Competition aluminum bushing)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beatrush shifter collar
Store ord selger!
Og til alle i gruppekjøpet, ha et par dl med gir olje til dagen du slenger den i, er sikkert inntørka. Jeg fylte opp min for to år siden, skal bli spennende å se om det er tørt alt.
Og til alle i gruppekjøpet, ha et par dl med gir olje til dagen du slenger den i, er sikkert inntørka. Jeg fylte opp min for to år siden, skal bli spennende å se om det er tørt alt.
Re:
Viktig å presisere at det kun er 5trinns man må fylle litt olje i toppen under girspaken på.Rudolf wrote:Det bør være olje oppi der ja.Vegard wrote:Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo olje der denne er, så smøring er det jo også, ihvertfall til en grad.
Men det lille "huset" som girspaken går nedi er ikke forbundet med smøringen av resten av girkassa.
Så det gjelder å huske å fylle et par desiliter olje oppi der når man skifter ut den kjipe nylonforinga.
Siden etterfylling av denne oljeskvetten ikke er endel av normal service på bilen er det valgt en nylonforing som ikke er like avhengig av smøring som "metall mot metall".
Alt har sin forklaring.
Jeg tror ikke det var for å spare penger at Mazda valgte å bruke nylon til denne delen.
Erik
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: Beatrush shifter collar
6trinns har ikke egen oljepåfylling nei.. var ganske slarkete nedi der på min 5trinns tilslutt.. når jeg bygde om 5trinns shortshifter til 6trinns girkassa, endte jeg med en bastard bit, som er en 5trinns plastforing, tredd nedi og limt inni en utfrest 6trinns plastforing. dette pressa også ut ytterdim på 6trinns foringen en smule, og fikk mer presise klaringer enn det var orginalt. dette merkes på girspaken min ihvertfall. spes siden den er så langt.
tror nok noen her har litt store forhåpninger til hva denne nye foringen i metall vil utgjøre, og tror nok også at erik er i overkant negativ
HF. som kjører 2plastbiter utenpåhverandre for optimal performance og lav vekt.
tror nok noen her har litt store forhåpninger til hva denne nye foringen i metall vil utgjøre, og tror nok også at erik er i overkant negativ

HF. som kjører 2plastbiter utenpåhverandre for optimal performance og lav vekt.

-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Beatrush shifter collar
Jeg fyllte 1 liter nedi det hullet på min 04 MSM kasse. fortsatt ikke kommet olje frem der...Vegard wrote:Store ord selger!
Og til alle i gruppekjøpet, ha et par dl med gir olje til dagen du slenger den i, er sikkert inntørka. Jeg fylte opp min for to år siden, skal bli spennende å se om det er tørt alt.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Re:
Hva skjer om man har gjort det på6 trinns? den renner vel bare nedi?nope-mx5 wrote:Viktig å presisere at det kun er 5trinns man må fylle litt olje i toppen under girspaken på.Rudolf wrote:Det bør være olje oppi der ja.Vegard wrote:Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo olje der denne er, så smøring er det jo også, ihvertfall til en grad.
Men det lille "huset" som girspaken går nedi er ikke forbundet med smøringen av resten av girkassa.
Så det gjelder å huske å fylle et par desiliter olje oppi der når man skifter ut den kjipe nylonforinga.
Siden etterfylling av denne oljeskvetten ikke er endel av normal service på bilen er det valgt en nylonforing som ikke er like avhengig av smøring som "metall mot metall".
Alt har sin forklaring.
Jeg tror ikke det var for å spare penger at Mazda valgte å bruke nylon til denne delen.
Erik
-n
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har det med å overdrive littVegard wrote:Store ord selger!
Og til alle i gruppekjøpet, ha et par dl med gir olje til dagen du slenger den i, er sikkert inntørka. Jeg fylte opp min for to år siden, skal bli spennende å se om det er tørt alt.

80-95cc (cubic centimeter = ml) dvs 0.80-0.95 dl skal det opp i hullet (til 5 trinns) i følge Workshop Manual.
"Double Competition Nylon Bushing" med andre ord .....Harald wrote: HF. som kjører 2plastbiter utenpåhverandre for optimal performance og lav vekt.
Siden jeg er fryktelig nyskjerrig så vil jeg be noen av dere som skifter ut den kjipe dingsen om å gjøre et lite eksperiment:
FØR du skifter ut dingsen, så setter du bilen i f.eks 1.gir. Så måler du "dødgangen" på girspaken f.eks. sideveis. Notèr hvor mye du kan bevege spaken.
ETTER at "Competition aluminum bushing" er montert, så gjør du samme øvelsen.
Så forteller du/dere hvor mye mindre dødgang det ble.
Praktisk forskning til gavn for menneskeheten kaller vi det .....
På forhånd takk !
Erik
(som egentlig er litt missunnelig, men som skal prøve å karre seg gjennom en sesong UTEN Competition aluminum bushing selv om han kjører Ræserbil PÅ BANE)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beatrush shifter collar
Stehu, kommer den ikke ut noe annet sted kan det sikkert brukes som påfyllingssted.
Sikkert

Sikkert

- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Beatrush shifter collar
Jeg bytta faktisk nylonforinga i høst samtidig som jeg fyllte opp olje, så min er igrunn utrolig tight...
Denne hoppa jeg på bare som et innfall, så jeg skal rapportere ut til allmuen om det skjer noen dramatiske forandringer i girskiftet... (hvis og når den nå engang måtte komme til landet...)
Denne hoppa jeg på bare som et innfall, så jeg skal rapportere ut til allmuen om det skjer noen dramatiske forandringer i girskiftet... (hvis og når den nå engang måtte komme til landet...)

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beatrush shifter collar
SE HER
Sånn, nå leser du dette. Chatta med Max og han venter fortsatt på konkret svar, men han sa at jeg skulle si ifra at hvis noen vil ha noe annet fra Beatrush likt så kan du gå her og trekke fra $7 på prisen. Lineup: http://www.rev9autosport.com/brands/a-g/beatrush.html
Ikke no kjempe avslag men alt hjelper. Skulle gjerne hatt et par andre ting fra dem, selv... (Jeg vil ha penger baby, en bag med penger, cash til å kjøpe all ******** jeg trenger!)
Sånn, nå leser du dette. Chatta med Max og han venter fortsatt på konkret svar, men han sa at jeg skulle si ifra at hvis noen vil ha noe annet fra Beatrush likt så kan du gå her og trekke fra $7 på prisen. Lineup: http://www.rev9autosport.com/brands/a-g/beatrush.html
Ikke no kjempe avslag men alt hjelper. Skulle gjerne hatt et par andre ting fra dem, selv... (Jeg vil ha penger baby, en bag med penger, cash til å kjøpe all ******** jeg trenger!)
- erikxedge
- 2000 RPM
- Posts: 353
- Joined: 06 May 2009, 00:26
- Location: Fjellfoten
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beatrush shifter collar
Tar en jeg og. 2000 NB
Medl.nr 808
00 Mx-5 NB
Biler har 2 seter. Alt annet kalles buss.
00 Mx-5 NB
Biler har 2 seter. Alt annet kalles buss.
Re: Re:
Vel, du burde kanskje åpne påfyllingshullet på siden av kassa og se om det renner ut noe girolje.Stehu wrote: Hva skjer om man har gjort det på6 trinns? den renner vel bare nedi?
Du kan ha overfylt kassa, og det er jo ikke nødvendigvis heldig.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: Beatrush shifter collar
NA6CE (89-93) Vegard, Agility, uggla, Fatboy, glaibilenmin, Banzaibaggen
NA8C (94-97) MxMats, Fatboy
NB8C-1 (98-00) DrHolm, Beining (6-trinns), CaLitri (6-trinns), AJF, eriksedge
NB8C-2 (01-05) nope, inglar, arildh, glaibilenmin, EspenAndre, Vidar, AOB
NCEC-1 (06-08)
NCEC-2 (09+)
NA8C (94-97) MxMats, Fatboy
NB8C-1 (98-00) DrHolm, Beining (6-trinns), CaLitri (6-trinns), AJF, eriksedge
NB8C-2 (01-05) nope, inglar, arildh, glaibilenmin, EspenAndre, Vidar, AOB
NCEC-1 (06-08)
NCEC-2 (09+)
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: Beatrush shifter collar
Da har jeg fått svar fra Max.
All vehicles that were made BEFORE June 2002 will be fine (5 or 6 speed).
All vehicles that were made AFTER June 2002 can either have the OVERSIZED (3mm? bigger than the normal one) version or the NORMAL version of the shifter collar. (I heard it's because there were 2 factories used by Mazda at that time). I *think* customers can find a way to know which version they own by going to Mazda dealership with VIN # and asking if their shifter collar is the same as 90-97...
That means we have 2 options:
1. Not to sell to anyone with car made after June 2002.
2. Cars made after June 2002 will pay additional charges to receive 2 shifter collars (small discount will be applied). Also, they can sell the remaining unit locally.
Please let me know what you think,
Thanks,
-Maxime
----------
Antageligvis derfor IL sin shortshifter for 6-trinns kun passer opp til et bestemt vin nummer.
-n
All vehicles that were made BEFORE June 2002 will be fine (5 or 6 speed).
All vehicles that were made AFTER June 2002 can either have the OVERSIZED (3mm? bigger than the normal one) version or the NORMAL version of the shifter collar. (I heard it's because there were 2 factories used by Mazda at that time). I *think* customers can find a way to know which version they own by going to Mazda dealership with VIN # and asking if their shifter collar is the same as 90-97...
That means we have 2 options:
1. Not to sell to anyone with car made after June 2002.
2. Cars made after June 2002 will pay additional charges to receive 2 shifter collars (small discount will be applied). Also, they can sell the remaining unit locally.
Please let me know what you think,
Thanks,
-Maxime
----------
Antageligvis derfor IL sin shortshifter for 6-trinns kun passer opp til et bestemt vin nummer.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll