I kveld håper jeg at jeg kom nærmere en løsning på mitt problem, jeg har sprayet alle kontakter med elektrospray, justert veivakselføler til 1mm klaring osv.
Da jeg til slutt skulle gjøre ett siste forsøk før jeg tok kvelden så la jeg merke til en lampe jeg ikke har sett virksom før, startsperrelampen ("nøkkel i bil") lyste ett par sekunder da jeg skrudde på tenningen.
Motoren startet, for første gang på ett halvt år, og jeg trodde ikke det var sant med det samme

Jeg prøvde på nytt, stoppet motor, skrudde på tenningen, startsperrelampa lyste ett par sekunder og motor startet igjen.
Stoppet på nytt, vrei på tenningen, nå lyste ikke lampa, jeg prøvde å starte men da var alt som før, motor kjinnet og kjinnet uten resultat.
Prøvde ett par ganger til og på det tredje forsøket med tenning av/på så lyste startsperrelampa igjen ett par sekunder og nå startet bilen??
Jeg gjentok forsøkene noen ganger til men nå var det tydelig slutt på flaksen, startsperrelampa lyste ikke flere ganger og motoren startet heller ikke.
Grunnen til at jeg nå er forsiktig optimist er at jeg omsider har oppdaget noe nytt og ett mønster i elendigheten!
Så da er mitt spørsmål til dere kjære forum, har noen av dere vært borti dette før?
Kan legge til at jeg bare måtte prøve bilen, skrudde på skiltene og la i vei på snøføret på sommerdekk av lavprofil type, IKKE spesielt lurt, sklei avgårde uten kontroll, men fant ut at jeg tydligvis har sperre på bakaksel

Bilen fungerte perfekt, null problem med startsperre så lenge jeg ikke selv skrudde av tenningen.
Når det gjelder nøkler så har jeg begge og det er vel ikke batteri i disse, ble det ikke chip og krypto fra 2001? Hvis det skulle ha noe å si så fungerer fjernkontrollen på bakluke og sentrallås, så det batteriet er ok.
Nå er jeg spent, HVA kan dette være??