Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Minner om de fysiske lover (som fremdeles gjelder): Kraft x Arm !
Jo større diameter jo lenger arm, det betyr faktisk mye når du regner på det.
Hvis jeg først skulle skifte bremser (noe jeg har gjort ), så ville jeg hatt større diameter ja.
Det er også veldig omdiskutert om den slissinga hjelper stort.
Men ser jo tøfft ut da .....
Minner om at braketter til 1.8l bremser kan kjøpes for under en tusenlapp.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Rudolf wrote:Minner om de fysiske lover (som fremdeles gjelder): Kraft x Arm !
Jo større diameter jo lenger arm, det betyr faktisk mye når du regner på det.
Hvis jeg først skulle skifte bremser (noe jeg har gjort ), så ville jeg hatt større diameter ja.
Det er også veldig omdiskutert om den slissinga hjelper stort.
Men ser jo tøfft ut da .....
Minner om at braketter til 1.8l bremser kan kjøpes for under en tusenlapp.
Erik
Er vel ikke bare moment som teller her, men også større flate på klosser og større flate å distribuere varme på for bedre kjøling.
Jo større moment man har, jo mer kraft trenger man for å forplante det, for ikke å snakke om friksjon.
Jeg har allerede kontaktet selgeren av Mazdaspeed-bremsene, samt send forespørsel til Planet Miata om komplett upgrade kit eller bare enkle braketter.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
De fysiske lover gjelder, men når det kommer til bremseskiver/klosser så har ikke kraft x arm for mye å si. Fysikken dreier seg om energi, å gjøre om bevegelesenergi til varme. Klossene klemmer mot skivene, friksjonen skaper varme som øker temperaturen i skiver/klosser, skivene/klossene overfører i sin tur varme til lufta. Om du setter på 400 mm skiver og de er tynne uten ventilasjon går bremsene fort for varme og du mister bremseeffekt. Setter du på større ventilerte skiver så blir det mer metall å varme opp og større flater gir bedre avkjøling. Orginal bremsene stopper bilen akkurat like fort og trygt som the biggest brakes, men større bremser tåler flere heftige nedbremsinger på rad enn de orginale før de fader. Det er grepet dekkene har til underlaget som avgjør bremsestrekningen, skal du stoppe fortere: kjøp bedre dekk. Hull og slisser har neppe noen effekt, siden vi har fått moderne belegg på klossene.
Vil jeg ha større bremser med hull og slisser? Ja så klart, det ser jo bra ut!
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling