Hardtopp & lakkblærer
Moderator: Styremedlemmer
Hardtopp & lakkblærer
Januar i år, leverte jeg inn hardtoppen for omlakkering. Den var da full i lakkblærer rundt langs kanten under bakvinduet.
Lakkverkstedet gjorde en tilsynelatende god jobb. Flere lag med grunning og lakk. Men da solen begynnte å varme på vårparten dukket nye blærer opp som vokste i antall og størrelse gjennom hele sommeren. Og når blærene først kommer, er det bare et spørsmål om tid før de flasser av.
Jeg har nå levert hardtoppen tilbake til lakkverkstedet. Prøver å reklamere. Da de la den inn på tørkerom, blæret lakken seg fullstendig. De mener materialet hardtoppen består av, er så pass porøst at det trekker til seg fuktighet som vil ut når det blir varmt. Hvis de lakker den igjen, blir lykken kun kortvarig.
Deres forslag var å smøre hele hardtoppen inn, både utside og innside, med et stoff som vanligvis er ment å forebygge sopp og råte i glassfiber på båt. Men de var uviss på om dette stoffet henger på materialet hardtoppen består av.
De avventer derfor å gjøre noe mer inntill jeg finner ut en metode for å unngå blærene.
Er det noen her som har opplevd samme problemet og som har funnet en løsning for å unngå fuktblærer i lakk?
Jeg tar i mot alle råd med takk.
P.S Det haster...
Vennlig hilsen
AtleBRG91
Lakkverkstedet gjorde en tilsynelatende god jobb. Flere lag med grunning og lakk. Men da solen begynnte å varme på vårparten dukket nye blærer opp som vokste i antall og størrelse gjennom hele sommeren. Og når blærene først kommer, er det bare et spørsmål om tid før de flasser av.
Jeg har nå levert hardtoppen tilbake til lakkverkstedet. Prøver å reklamere. Da de la den inn på tørkerom, blæret lakken seg fullstendig. De mener materialet hardtoppen består av, er så pass porøst at det trekker til seg fuktighet som vil ut når det blir varmt. Hvis de lakker den igjen, blir lykken kun kortvarig.
Deres forslag var å smøre hele hardtoppen inn, både utside og innside, med et stoff som vanligvis er ment å forebygge sopp og råte i glassfiber på båt. Men de var uviss på om dette stoffet henger på materialet hardtoppen består av.
De avventer derfor å gjøre noe mer inntill jeg finner ut en metode for å unngå blærene.
Er det noen her som har opplevd samme problemet og som har funnet en løsning for å unngå fuktblærer i lakk?
Jeg tar i mot alle råd med takk.
P.S Det haster...
Vennlig hilsen
AtleBRG91
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har også noen blemmer på hardtop´en, og ble anbefalt av kompisen min som lakket bilen å ikke bruke penger på å lakke hardtop også...
den er ikke så værst og har heldigvis ikke blitt værre enda, men det er nettopp pga. dette problemet han ikke var keen på å lakke den.
Men har fått vite om et stoff som kan være en god grunning... skal komme tilbake til hva det var.
(Jeg bruker HT bare om vinteren så det var ikke så nøye med den syntes jeg...)
den er ikke så værst og har heldigvis ikke blitt værre enda, men det er nettopp pga. dette problemet han ikke var keen på å lakke den.
Men har fått vite om et stoff som kan være en god grunning... skal komme tilbake til hva det var.
(Jeg bruker HT bare om vinteren så det var ikke så nøye med den syntes jeg...)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Står endel å lese her:AtleBRG91 wrote:Takk for innspill, Espen.
Hvis du finner ut hva den grunningen heter, hadde det vært topp!
AtleBRG91
http://www.nes-sledeverksted.no/trebats ... system.htm
Brukes mye i båtbransjen, men som det står er det mange anvendelses-områder...
Min far jobber på et modellverksted hvor de bruker lignende produkter som dette.... han anbefalte dette som en løsning på problemet. Men det kan være all lakk må slipes vekk for at det skal ha sin fulle virkning... spørs om ikke det blir for dyrt

Håper dette hjelper
Espen
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline
vi har også epoksy på min jobb, jobber på lakkeringsverksted,lakka min hard topp som jeg solgte også der kom det blærer tilbake,jeg brukte ikke epoksy på da men hvet heller ikke om det hadde hjulpet
den epoxsyen vi bruker er egentlig for bil , den sprøyter vi på en evt bil som har blitt lakker å vi ikke hvet hva den er lakkert med,da slipper vi at feks at lakken koker o.l
men om det hjelper på hardtopen hvet jeg ikke
blærene tror jeg er luft i glassfiberen som på en eller annen måte "må ut"ett sted når det blir varm å enkleste er da utover å da blir det disse luft blærene,
pussa opp en bil for en kompis,det var en replica på en porche 550 spider laget av glass fiber,den var full av slike blærer,så han tok en kniv å kutta vekk disse å lagde ett større grop under som han da fylte med glassfiber sparkel,dette hjalp ,men det kom noen små andre steder da jeg måtte ha tørk på bilen,etter bruk av bilen hele sommer`n har det kun kommet små blærer tilbake andre steder, å det tror jeg er at glassfiberen hardtoppen er laget av er ganske dårlig kvalitet da fleste hardtopper jeg har sett har slike blærer
så det jeg ville ha gjørt er å fjerne lakken der blærene er nå ,sparkle dem opp med glassfiber sparkel(ett bra merke) pusse dette ned å sparkle med vanlig fin sparkel oppå,så legger man eposy over hele før lakk
prøve å ungå tørk etter lakk bare å be lakkereren å la den stå til dagen etter eller noe eller over helga.
hvet ikke om det hjalp noe jeg men er kanskje verd ett forsøk
Mvh oddbjørn
den epoxsyen vi bruker er egentlig for bil , den sprøyter vi på en evt bil som har blitt lakker å vi ikke hvet hva den er lakkert med,da slipper vi at feks at lakken koker o.l
men om det hjelper på hardtopen hvet jeg ikke
blærene tror jeg er luft i glassfiberen som på en eller annen måte "må ut"ett sted når det blir varm å enkleste er da utover å da blir det disse luft blærene,
pussa opp en bil for en kompis,det var en replica på en porche 550 spider laget av glass fiber,den var full av slike blærer,så han tok en kniv å kutta vekk disse å lagde ett større grop under som han da fylte med glassfiber sparkel,dette hjalp ,men det kom noen små andre steder da jeg måtte ha tørk på bilen,etter bruk av bilen hele sommer`n har det kun kommet små blærer tilbake andre steder, å det tror jeg er at glassfiberen hardtoppen er laget av er ganske dårlig kvalitet da fleste hardtopper jeg har sett har slike blærer
så det jeg ville ha gjørt er å fjerne lakken der blærene er nå ,sparkle dem opp med glassfiber sparkel(ett bra merke) pusse dette ned å sparkle med vanlig fin sparkel oppå,så legger man eposy over hele før lakk
prøve å ungå tørk etter lakk bare å be lakkereren å la den stå til dagen etter eller noe eller over helga.
hvet ikke om det hjalp noe jeg men er kanskje verd ett forsøk

Mvh oddbjørn
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
det er vel det de fleste er enig om... men om man smører glassfiberen inn med et epoxy-stoff (resin?) før noe som helst annet, da vil vel den hindre luften i å komme ut...?classicturbo wrote: blærene tror jeg er luft i glassfiberen som på en eller annen måte "må ut"ett sted når det blir varm å enkleste er da utover å da blir det disse luft blærene
Men det går jo lang tid før blærene kommer... kan det ha noe å si om man tørker den fort eller sent?classicturbo wrote:så legger man eposy over hele før lakk
prøve å ungå tørk etter lakk bare å be lakkereren å la den stå til dagen etter eller noe eller over helga.
Jeg er ikke lakkerer så dette er jo interresant å vite...

...Kompisen min jobber på et av de mest anerkjente lakkverkstedene i byn, så de vil klare dette, men det blir så sabla dyrt når all lakken skal slipes vekk for å begynne fra bunn av... hadde vært greit med en annen sikker løsning

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline
kan godt hende det hjelper med det på først ja,men er ikke sikker 8O
tror ikke det har noe å si om man tørker den fort eller sent,eller det er jo varmen som har litt av skylda,når men tørker en ting i lakkboks er jo det ca 60 grader
hvet at hvis vi lakker en skiboks(glassfiber)å setter den på tørk så kommer det gassblærer i lakken,å det er på grunn av glassfiberen er full av bitte bitte bitte små hull
å der er det luft å det skal ut ett sted å da er ut mot lakken letteste veg å da gass blærer
så jeg tror ikke det er no lett løsning på det på det så en må nok bare bite i det sure eple å ta det på det vansklige måten
tror ikke det har noe å si om man tørker den fort eller sent,eller det er jo varmen som har litt av skylda,når men tørker en ting i lakkboks er jo det ca 60 grader
hvet at hvis vi lakker en skiboks(glassfiber)å setter den på tørk så kommer det gassblærer i lakken,å det er på grunn av glassfiberen er full av bitte bitte bitte små hull


så jeg tror ikke det er no lett løsning på det på det så en må nok bare bite i det sure eple å ta det på det vansklige måten
Tok turen innom et anbefalt "båt-plast" firma i helgen for råd og vink rundt problematikken med hardtoppen.
De hadde en forklaring som var ganske lik Christians. At det kan finnes lommer i glassfiberen med herder som ikke er herdet. Rådet jeg fikk var å pusse hardtoppen ned, deretter gå over hele hardtoppen med varmepistol, eventuellt legge den i et varmeskap for at den skal herde ytterligere.
Ut over dette fikk jeg i grunnen ikke noe videre fasit på hva som bør gjøres. Men det jeg tror kan være løsningen, er å gå over problem området under vindet med fin glassfiber sparkel. Deretter pusse ned og gå over med vanlig finsparkel og muligens et lag epoxy på toppen (som classicturbo nevnte). Alt pusses grundig før grunning og lakk.
Men egentlig har jeg jo ikke peiling på hva som er best. Det er forresten ikke meg, men et proffesjonelt lakkverksted som tar seg av jobben. De stiller rådløse ovenfor blære problemet og vil at jeg skal finne ut av hva som er best framgangsmåte for å forebygge blærer i framtiden. Har allerede brent av en del tusenlapper på første lakkeringen hos dem, så regner med denne hardtoppen blir en dyr affere. Burde vel være en garanti sak dette.
Takk for alle innspill!
Mvh.
AtleBRG91
De hadde en forklaring som var ganske lik Christians. At det kan finnes lommer i glassfiberen med herder som ikke er herdet. Rådet jeg fikk var å pusse hardtoppen ned, deretter gå over hele hardtoppen med varmepistol, eventuellt legge den i et varmeskap for at den skal herde ytterligere.
Ut over dette fikk jeg i grunnen ikke noe videre fasit på hva som bør gjøres. Men det jeg tror kan være løsningen, er å gå over problem området under vindet med fin glassfiber sparkel. Deretter pusse ned og gå over med vanlig finsparkel og muligens et lag epoxy på toppen (som classicturbo nevnte). Alt pusses grundig før grunning og lakk.
Men egentlig har jeg jo ikke peiling på hva som er best. Det er forresten ikke meg, men et proffesjonelt lakkverksted som tar seg av jobben. De stiller rådløse ovenfor blære problemet og vil at jeg skal finne ut av hva som er best framgangsmåte for å forebygge blærer i framtiden. Har allerede brent av en del tusenlapper på første lakkeringen hos dem, så regner med denne hardtoppen blir en dyr affere. Burde vel være en garanti sak dette.
Takk for alle innspill!
Mvh.
AtleBRG91
- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline
tror ikke det er no garanti på dette ,hadde ivertfall ikke fått det hos oss
samme som rust det,hvis vi tar rust på en bil evt bunn på en dør så er det jo aldri garatert at det ikke kommer tilbake eller lettere sagt rust blir du aldri kvitt hvis du ikke bytter døra da
samme gjelder disse blærene,du får sikkert garanti hvis lakkverkstedet går fram slik du sier men da blir det jo ganske kostbart

samme som rust det,hvis vi tar rust på en bil evt bunn på en dør så er det jo aldri garatert at det ikke kommer tilbake eller lettere sagt rust blir du aldri kvitt hvis du ikke bytter døra da
samme gjelder disse blærene,du får sikkert garanti hvis lakkverkstedet går fram slik du sier men da blir det jo ganske kostbart
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline