Nok en dekk & felg-tråd, denne gang NB

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
asbjbo
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Nok en dekk & felg-tråd, denne gang NB

Post by asbjbo »

Altså. Snart er våren her med tørre veier. Sommerdekkene mine er utslitte og originalfelgene på NB'en ser ut som de har flekktyfus. Jeg trenger nye dekk, og kanskje nye felger også. Jeg vil gjerne beholde originaldimensjonen 195/50R15 og 15x6 felger, og vil gjerne ha en lett felg og kvalitetsdekk.

Den store felg/dekk-vekt-tråden tyder på at det ikke er så fryktelig mange felger å velge mellom i 15x6. Noen forslag?
Hva er de beste dekkene for alment bruk i orginaldimensjonen?
Mazda MX-5 1.8 NB
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 0

Re: Nok en dekk & felg-tråd, denne gang NB

Post by Vegard »

Hei.

Litt mere info er alltid kjekt, som hvor mye penger du er ute etter å bruke? Får jo alt fra felgpakker til 5000kr til felger i 5000kr per stk klassen. Er du villig til å handle på nettet fra utlandet?

Hvordan type dekk? Finnes mange kvalitetsdekk, men de har kvaliteter som passer til forskjellig bruk; bane, komfort, regndekk, etc, etc. Alt fra ting som holder 1 sesong med bruk til 2-3.

NB blei levert med endel forskjellig felger, alt fra 14" til 17" og sikkert forskjellig bredde og innpress også, men det kan sikkert andre mer om enn meg.

Disse: http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -0609.html

Med disse: http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... 12803.html

Pent, lett og gode dekk.
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

De fleste ettermarkedsfelger er i 15 tommer er 6,5 evt. 7 tommer brede. Det er helt OK og passer fint å bruke til org. dekkdimensjoner. Men som Vegard sier: Keep it light!

Altfor mange som ødelegger kjøreegenskapene med tunge felger. Goodwin har mange bra og lette felger i merket Konig.

Men org.felgene er jo ganske bra da:
http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html

Kan jo forsøke å få tak i andre eksemplarer eller restaurere de du har...
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 0

Post by Vegard »

Drive å restuarere felger er godt og fint, men felger er tross alt forbruks varer, og hvis man ikke er sikker på stand kan man ende opp med søppel.

Men gi oss noen flere pekepinner så kommer det sikkert mange gode forslag.
asbjbo
0 RPM
0 RPM

Post by asbjbo »

Vegard wrote:Litt mere info er alltid kjekt, som hvor mye penger du er ute etter å bruke? Får jo alt fra felgpakker til 5000kr til felger i 5000kr per stk klassen. Er du villig til å handle på nettet fra utlandet?

Hvordan type dekk? Finnes mange kvalitetsdekk, men de har kvaliteter som passer til forskjellig bruk; bane, komfort, regndekk, etc, etc. Alt fra ting som holder 1 sesong med bruk til 2-3.
Gode spørsmål. Bilen brukes til komfortable turer på svingete asfaltveier i pent vær, men det kan jo komme en regnskur også. Altså ikke bane, gateslicks eller "all out" veigrep. Heller dekk som gir god kjørefølelse og underholdende respons i 70-80 km/t enn noe som sitter som limt helt til det plutselig slipper i 130. (Xantia'n drar over 1 G sidelengs, så NB'n skal dekke andre behov.) Prisen er egentlig ikke noe stort problem, og billige kinadekk er helt uaktuelt. Jeg synes Toyo'ene ser litt vel aggressive ut. Kanskje noe sånt som Pirelli P7 hadde vært en bedre match. Har noen prøvd P7 på MX-5?

Litt det samme med felger, heller noe som er bra til formålet enn noe som er billig og dårlig. Originalfelgene er bra, de, så kanskje det beste er å shine opp dem ordentlig, med mindre det dukker opp noe som er "just right". Igjen, når komfort og kjøreegenskaper er poenget, så er jeg litt småskeptisk til bredere felg. 6,5" fungerer nok OK, men 7" blir kanskje i stiveste laget. Dessuten synes jeg bare det ser teit ut med smale dekk på en bred felg. Konig Helium 15x6,5 er helt klart en mulighet.

Jeg har ikke noe imot netthandel, men ville nok foretrekke en "pakkeløsning" hos en norsk forhandler. Er det noen som selger Konig?

Jeg var forresten innom en Dekkmann-forhandler tidligere i dag og spurte om felg/dekk-pakke til NB. Gjøken pekte på en ganske kraftig 5-eikers sak og forsikret om at den "passet rett på". Jeg syntes den så ganske tung ut og spurte hva den veide. Først fikk jeg svar på noe helt annet, så jeg spurte igjen. Gjøken ble litt småirritert, innrømte at det visste han ikke, og forsikret meg om at "den er i aluminium og de veier det samme alle sammen". Jeg takket pent for hjelpen og gikk derfra. :roll:
Mazda MX-5 1.8 NB
Volkswagen Caravelle VR6
asbjbo
0 RPM
0 RPM

Post by asbjbo »

Sjekket forresten hva 4x Konig Helium + hjulmuttere + senterringer ville koste fra Goodwins. $376 for felgene, $87 for tilbehøret, og $354 for frakt, tilsammen $817 + tull og mums. Det blir vel et sted rundt 6500 levert på døra hos meg.
Mazda MX-5 1.8 NB
Volkswagen Caravelle VR6
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Froden wrote:Hei,
jeg var innom MX-5 Parts sine sider og oppdaget at de hadde lagt til ganske mange felger siden sist, fire sider på rekke og rad og mye er originalt for MX-5.
http://www.mx5parts.co.uk/index.php/cPa ... /2a/page/1

Jeg er selv fristet til å handle noen felger derfra, kanskje vi er flere?

Frode
Bare husk at frakt på litt større ting fra England er nissedyrt :)
Prisene på felgene var igrunn ikke sååå billig heller, spesielt ikke de jeg fikk halvveis lyst på.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM

Post by Morphinytry »

Noen som har peil på hvor man finner 18*8 ET35 til MX'ene? Ikke så lett å finne :P men jeg vil ikke ha noe mindre :P driter i vekta :P
Post Reply